Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta

Tycker det blir onödigt krångligt att ta med Trollsjön om man ska utgå från Abisko. Blir långa omvägar alt småfarliga genvägar som riskerar att ta onödig tid. Om jag fritt fått välja att ta mig till Alesjaure på 2,5 dagar så hade jag gått som följer:

Dag 1: Abisko- Ballinvaggi.
Bara följa leden och vika av upp mot tältlägret och fortsätta upp till Norra Ballinvaggi där det finns bra tältplatser. Ganska mycket höjdmeter men man belönas med fina vyer över abisko och träsket. Bara en ganska diffus stig efter tältlägret men inte särskilt svårt.

Dag 2: Ballinvaggi- Siellavaggi- bron över Alisätnu
Ingen led men lättvandrat och bara att följa dalgångarna. När man passerat Honga hade jag hållit höjd österut och sökt mig ner mot renvaktarstugan och leden vid jokken ner från Gielascohkka. Finns fina tältplatser längs älven ca 1 km efter man passerat över bron. Tycker bron är lite lurig att hitta men bara ha tålamod.

Dag 3: Bron- Alesjaurestugorna
Bara följa södra sidan av Alisvaggi till Alesjaure. Fin lättgången stig som för det mesta är väl rösad och enkel att följa. Ganska lång sträcka men betydligt roligare att gå än kungsleden som går på andra sidan dalen.

Ett enklare och säkrare alternativ än om man ska via trollsjön men såklart inte lika enkelt och säkert som kungsleden.

Sen är ju Una Visttasvaggi ett roligt alternativ när man ska från Alesjaure till Vistasstugan. Riktigt häftiga utsikter över Visttasvaggi men också riktigt brant och bökigt bitvis.
 
Du skriver Kärkevagge, men jag antar att du menar Kårsavagge?

Jag kan bekräfta att den guidade tur du hänvisar till inkluderar transport till och från Låktatjåkka anhalt. Ni kommer inte kunna gå från Abisko till Trollsjön med den packningen på en halv dag, om ni inte är exceptionella fysexemplar allihopa.

Däremot håller jag inte med om att man generellt ska undvika att gå upp och ned till Trollsjön. Visst är det brant, men är man medveten om det, och är hel och stark, är det inget problem i bra väder. Blir det blött kan det däremot bli lite halkigt på sina ställen, så det kan ändå vara bra att ha en alternativ rutt.
 
Vid sidan av Kungsleden

Redan många bra tips här. Har inte prövat att avvika från Kungsleden redan från start, men tror starkt på det. Det jag kan kommentera av egen erfarenhet är dagsetapperna Alesjaure-Vistas och Vistas-Nallo-Sälka. Kan absolut rekommendera den avstickaren! Etapperna är inte avskräckande långa, men visst går det att stanna vid Nallo och göra någon dagstur i området. En annan lite tuffare variant som lockar är att fortsätta Vistasdalen nedåt och sedan gå mot Tarfala.
 
Fler förslag

Tycker det blir onödigt krångligt att ta med Trollsjön om man ska utgå från Abisko. Blir långa omvägar alt småfarliga genvägar som riskerar att ta onödig tid. Om jag fritt fått välja att ta mig till Alesjaure på 2,5 dagar så hade jag gått som följer:

Dag 1: Abisko- Ballinvaggi.
Bara följa leden och vika av upp mot tältlägret och fortsätta upp till Norra Ballinvaggi där det finns bra tältplatser. Ganska mycket höjdmeter men man belönas med fina vyer över abisko och träsket. Bara en ganska diffus stig efter tältlägret men inte särskilt svårt.

Dag 2: Ballinvaggi- Siellavaggi- bron över Alisätnu
Ingen led men lättvandrat och bara att följa dalgångarna. När man passerat Honga hade jag hållit höjd österut och sökt mig ner mot renvaktarstugan och leden vid jokken ner från Gielascohkka. Finns fina tältplatser längs älven ca 1 km efter man passerat över bron. Tycker bron är lite lurig att hitta men bara ha tålamod.

Dag 3: Bron- Alesjaurestugorna
Bara följa södra sidan av Alisvaggi till Alesjaure. Fin lättgången stig som för det mesta är väl rösad och enkel att följa. Ganska lång sträcka men betydligt roligare att gå än kungsleden som går på andra sidan dalen.

Ett enklare och säkrare alternativ än om man ska via trollsjön men såklart inte lika enkelt och säkert som kungsleden.

Sen är ju Una Visttasvaggi ett roligt alternativ när man ska från Alesjaure till Vistasstugan. Riktigt häftiga utsikter över Visttasvaggi men också riktigt brant och bökigt bitvis.


Om man korsar bron över Alisätnu och vill se nåt häftigt så kan man ju fortsätta söderut över Mårma och vidare till Vistas. Då missar man visserligen bastun i Alesjaure, men det lär finnas en i Vistas som jag visserligen inte har provat. Den turen förutsätter iofs fint väder, god kondition och gott omdöme.
 
Vi gick sträckan Abisko- Singi- Keb på 2,5 dagar och då tog vi sovmorgon och startade tidigast vid 09:00 samtliga dagar.

Jag tyckte att vi höll ett bra tempo men vi blev likt förbannade omsprungna utav bla. en gubbe i 70årsåldern med en betydligt mycket tyngre ryggsäck än oss.
de nästkommande dygnen blev att tillbringa med spontana utflykter och toppbestigningar som ej var planerade sen innan, mest för att fördriva tiden i väntan på vårt andra sällskap som skulle anlända från Nikkaluokta några dagar senare.

Lägg inte på för många dagar är min rekommendation, utan planera rutten noga.
 
Tack för alla svar och idéer kring vår vandring!

Vi hade en tanke från början att gå via Trollsjön och har länge haft det men inser att vi troligen kommer få tänka om där. Åtminstone om vi ska gå hela vägen ner till Nikkaloukta utan att det blir för många dagar.
Trollsjön får det kanske helt enkelt bli en annan vandring..

Vi funderar just nu på att ta vandringen via Riksgränsen - Unna Allakas - Alesjaure istället men ska även kolla på alla andra förslag som skrivits. Däremot har jag lagt min karta på något bra ställe där jag inte hittar den så får nog investera i en ny då jag inte är helt bekant med den västra delen av Kungsleden och de platser ni skriver om :)
Sen återstår det att räkna på hur många dagar det skulle ta och om det finns läge för en dagstur i ex. Nallo som några av er skriver.

Återkommer troligen med fler frågor kring färdvägen när vi har klurat lite mer men tar gärna emot fler förslag och tips på alternativa färdvägar!
 
Låter som en bra ide. Inte gått hela den vägen själv men det bör inte vara några problem att ta sig till Alesjaure den vägen på tiden ni planerat innan. Med reservation för vägen över till Alesjaure som går ganska högt och kräver iaf hyfsad sikt och väder. Men det går ju alltid att spendera en reservdag i Unna Allakas ( bastu ) och vänta in ok sikt.

Hade lagt in iaf en halvdag och kollat in Sjangeli koppargruva. Riktigt häftigt. Fast det är såklart lite av en smaksak.
 
Går ni Riksgränsen - Unna Allakas - Alesjaure så får ni en bastu till, i Unna Allakas.
Läs på om vaden i närheten av Valfojokka, fins en hel del info i forumet.
 
Kartan finns också på nätet: https://kso.etjanster.lantmateriet.se/
Välj Fjällkartan i rullgardinen uppe till höger. Zooma förslagsvis in till skala med avståndsmätare 1000m nere till vänster. Alternativt sök på Index - kartblad istället för Ortnamn.

Om det går att kliva av strax innan Riksgränsen vid Låktatjåkka så borde det vara fullt möjligt att inkludera Trollsjön.
 
Gå in i Norge

Mina rekommendationer
Boken som rekommenderades är väldigt bra och kan hjälpa er.
Om ni vill ta er till Kebnekaise/Nikkaloukta från norr och ska basta i Allesjaure kan man också tänka sig att starta i Katterjåkk -Unna Allakas - Allesjaure, alternativt att starta i Katerat (Norge)-Hunddalen/Oallavaggi-Unna Allakas-Allesjaure. Men dessa vägar är längre och svårare, men erbjuder högre berg och en annan terräng.
Man kan också variera fråne Allesjaure och gå ned i Vistasvagge för att sedan korsa Kaskavagge upp mot Tarfaladalen. Otroligt vackert att gå ned i vistasvagge från norr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
Aslan... Hjälp sökes,Tips runt Kungsleden 6-7 dgr ? Fjällvandring 11
Ann-Sofie Persson Transport - Tips å Hjälp?! Fjällvandring 7
HJÄLP med Kebnekaise tips. Fjällvandring 2
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.