Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta

Vi är 4st kompisar som planerar en fjälltur kring Kungsleden i sommar. Jag och en av kompisarna gick Abisko - Nikkaloukta 2015 så vi har lite vana kring området men tänkte gå en alternativ sträcka för att det inte ska bli precis samma.

Vi skulle behöva lite hjälp eller tips kring vår planering, dels om det är något speciellt vi bör tänka på för de sträckorna vi ska gå, eller något vi absolut inte får missa. Och när bör vi gå för att Trollsjön troligen ska vara isfri?

Tanken är att vi ska gå följande:
Dag 1: Abisko - Kärkevagge - Trollsjön 6m (Går efter lunch när vi kommer med tåget)
Dag 2: Trollsjön - Kärkevagge - Abiskojaure (ej hittat hur lång den sträckan är samt om bra led finns, något vi bör tänka på just där?)
Dag 3: Abiskojaure - Alesjaure 20km
Dag 4: Alesjaure - Vistas 18km
Dag 5: Vistas - Nallo - Sälka 19km
Dag 6: Sälka - Singi (ev. genar) - Kebnekaise 23km
Dag 7: Kebnekaise - Nikkaluokta 19km
Dag 8: Nikkaloukta - Kiruna med buss och sen tåg hem till Småland.

Alternativt: Att vi lägger in en till dag för att kunna gå lugnare eller använda till dagstur. Eller att vi får en extra dag genom att istället under dag 8 gå Keb - Nikka och hinner med bussen 16:20 mot Kiruna och tåg 18:25.

Vi kommer ta tält med oss så vi är inte bundna vid att verkligen gå mellan stuga-stuga varje dag, förutom att vi vill basta i Alesjaure en dag.
 
Att gå från Abisko till Trollsjön tar mer än en halv dag den snabbaste och tråkigaste vägen. Kanske smidigare att hoppa av tåget vid Låkkta eller Katterjokk station om man vill knyta in Trollsjön i rutten. Dag 2 är klart görbar men det blir nog ganska slitsam med 8 dagars packning.

Snacka ihop er hur långa dagar ni är beredda att gå. Köp en karta över området och mät. Google earth är också smidigt när man planerar vandringar iom att man får höjdkurvor när man drar rutter. Riktigt smidigt
 
Okej jag har bara utgått från att vi borde klara oss på en halvdag till Trollsjön då det inte är så lång sträcka, samt att det finns anordnade dagsturer fram och tillbaka med totalt 5h vandring, se http://www.kirunalapland.se/se-gora...agge-trollsjon/?method=addpagelike&pid=679168
Men får läsa på lite mer då.
Är det mer värt sett i naturupplevelse att gå ex. Björkliden då vi ändå går via Kärkevagge dag 2?

Jag tänkte att dag 2 inte blir lika lång som de andra dagarna och borde då funka även om sträckan ska vara lite tuffare, men får plocka fram kartan och kolla mer noggrant. Tacksam om någon vet något inlägg om just den sträckan då jag inte lyckats hitta det.
 
Nu har jag inte gått sträckan själv, men varför inte gå från Riksgränsen till Alesjaure via Unna Allakas? Det är en vägsträcka som jag själv överväger just för att slippa gå via Abiskojaure, som jag mest tycker är en transportsträcka.
 
Okej jag har bara utgått från att vi borde klara oss på en halvdag till Trollsjön då det inte är så lång sträcka, samt att det finns anordnade dagsturer fram och tillbaka med totalt 5h vandring, se http://www.kirunalapland.se/se-gora...agge-trollsjon/?method=addpagelike&pid=679168
Men får läsa på lite mer då.
Är det mer värt sett i naturupplevelse att gå ex. Björkliden då vi ändå går via Kärkevagge dag 2?

Jag tänkte att dag 2 inte blir lika lång som de andra dagarna och borde då funka även om sträckan ska vara lite tuffare, men får plocka fram kartan och kolla mer noggrant. Tacksam om någon vet något inlägg om just den sträckan då jag inte lyckats hitta det.

Tolkar den där dagsturen som att det är med transport ifrån Abisko.
Det är inte 5 h ifrån Abisko till Trollsjön. Den tiden är nog beräknade ifrån parkeringen i Vassijaure.
 
Abisko Trollsjön t o r går möjligtvis att springa på 5 timmar om du är duktig. Annars är det rimligare att utgå från Låkkta station som jag antar att de guidade turerna gör. Ska gå att hoppa av tåget i Katterjok om man vill äta lagad lunch innan man ger sig av och sedan följa fjällsidan ner mot Trollsjön.

Alla fjällkartor har tydligt utmärkta leder som sedan är enkla ( i god sikt) att följa mellan Trollsjön och Abiskojaure. Vill man göra det på en dag går det säker men annars finns det gott om ställen att tälta längs vägen. Ni har ju ganska gott om tid och korta dagsetapper i övrig. Går även att basta redan i Abiskojaure. Mysig bastu med bra badmöjligheter.

Jättebra bok om man ska vandra i området. Finns nog svar på det mesta gällande er tur. Bra investering alt gratis på biblioteket
 

Bilagor

  • Fjallvandra_kring_Kebnekaise_700px.jpg
    Fjallvandra_kring_Kebnekaise_700px.jpg
    147 KB · Visningar: 1,276
Senast ändrad:
Jag skulle rekommendera att lägga till en reservdag, om någonting inte skulle gå som planerat eller vid dåligt väder.
Det är inte kul att stressa sig fram i dåligt väder bara för att planen ska hålla eller för att inte missa bussen/tåget. Om ni inte behöver reservdagen sedan kan ni använda den för en dagstur istället.
 
Dag 2: Har du studerat kartan BD6? Vilken väg tänker ni ta? Det är en hel del höjdkurvor att passera. I mina ögon är detta en mycket krävande etapp och den är inte ledmarkerad mer än bitvis.

HåkanF
 
Vistas-Nallo-Sälka blir en tung dag med mycket uppför i början. Sen tycker jag personligen att nallo förtjänar ett stopp. Se det som en halv vilodag. ;)
 
Ja vid Nallo borde ni också verkligen ta er upp till Una Räita-stugan vid bra väder, tokvackert däruppe

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
En snabb mätning på kartan visar att både dag 1 och 2 ligger uppåt 30 km längs led - en distans som är klart längre än vad genomsnittet går per dag i fjällen.
 
...
Dag 2: Trollsjön - Kärkevagge - Abiskojaure (ej hittat hur lång den sträckan är samt om bra led finns, något vi bör tänka på just där?)
...

Jag tror du gör misstaget att tro att det går att gå söderut/österut från Trollsjön.
Det är möjligt (men inget att rekommendera med full packning) att ta sig upp ur dalen just innan sjön men jag tror ni ska räkna med att följa dalen ut mot vägen igen och sedan gå via Låktastugan.

Er dag 2 kommer bli (minst) 2 dagar lång...

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
Aslan... Hjälp sökes,Tips runt Kungsleden 6-7 dgr ? Fjällvandring 11
Ann-Sofie Persson Transport - Tips å Hjälp?! Fjällvandring 7
HJÄLP med Kebnekaise tips. Fjällvandring 2
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.