Hjälp - sovsäck

Har upptäckt att den gamla säcken inte höll måttet och avser införskaffa mig en ny. Mitt mål är att kunna sova ute, ifjällen, åtminstone till September. Försäljares snicke-snack har jag tröttnat på - alla olika. Komfort +7 är alldeles ok med iläggslakan ibland och komfort - 2 är krav ibland. Så, fråga:

- vad tycker du är minimikravet för att kunna sova i tält September ut?

Jag är speciellt inte frusen av mig och önskar billigaste/lättast tänkbara säck. Tips emottages å det varmaste - tack på förhand.

/// Lars

Använder en Marmot Pinnacle (-9 komfort), som jag använder med ett sovsäckslakan av silke. Brukar köra denna komb. oktober ut. Bor i Kiruna och bedriver ofta jakt efter ripa på fjället.
Borde finnas en hel del gamla trådar på forumet om just denna fråga!

Pack

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
-5 resp. -10 bör klara det mesta...

Jag tycker att sisådär -5 i komforttemperatur och runt -10 i extremtemperatur är lagom för att reda ut i princip allt tänkbart väder t.o.m. september. Det är dock svårt att säga något generellt. Om jag ska tipsa om prisvärda sovsäckar så tycker jag att Mountain Equipments syntetsäckar är värda en titt. Det går att hitta några lämpliga modeller under 1000 pix om jag inte är felunderrättad.

Lycka till med sovsäcksvalet! :)

Var i samma situation som du. Letade efter tips här på utsidan, andra sajter och läste en massa broschyrer. Till slut fastnade jag för en North Face säck, Blue Kazoo. En dunsäck med en temp.gräns på -7.

Tycker den kombinerar vikt (ca 1300), temperaturgräns och pris (2000) på ett lämpligt vis.

mvh,

Leif

Percha Fluviatis; sa:
Har upptäckt att den gamla säcken inte höll måttet och avser införskaffa mig en ny. Mitt mål är att kunna sova ute, ifjällen, åtminstone till September. Försäljares snicke-snack har jag tröttnat på - alla olika. Komfort +7 är alldeles ok med iläggslakan ibland och komfort - 2 är krav ibland. Så, fråga:

- vad tycker du är minimikravet för att kunna sova i tält September ut?

Jag är speciellt inte frusen av mig och önskar billigaste/lättast tänkbara säck. Tips emottages å det varmaste - tack på förhand.

/// Lars

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips