Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken!

Har fått ett bra erbjudande på en Black Diamond Epic 45 L. Har spenderat ett par timmar med att testa den i butik och tycker att den känns helt OK. Svider dock ändå att slänga ut en 1000-lapp om det visar sig bli ett felköp. Problemet är att jag inte har någon koll. Vet ingenting, är okunnig.

Vad ska jag göra med den? Jag tänker gå mycket, förhoppningsvis att det blir riktigt långa sträckor på ett till två dygn. Kommer inte att ge mig på några extrema gångvägar och kommer inte vara borta från civilisationen mer än maximalt någon enstaka dag i stöten. Kommer att sätta upp mål att gå från en stad till nästa, med flera stopp i befolkade områden på vägen. Sedan blir det att gå runt mycket i städerna jag kommer till också.

Packningen kommer att bestå av en Exped Downmat 7 på 880 gram, en Thermolite liner på ca 250 gram och en Coolmax liner på ca 250 gram, och därutöver ett kit med tvål, rakhyvlar osv. Sedan tillkommer lite ombyte, ett par sandaler och ett par böcker. Har inga planer på kök och det, men det är möjligt att jag köper upp mig på en sådan lösning också imorgon. Någon form av tält skall med också, men troligtvis blir det en lagom stor pressening bara helt enkelt. Rimligtvis kommer vikten inte att överstiga 10 - 15 kg.

Vad är viktigt för mig? Egentligen bara en sak: Att få njuta av vandringen och städerna jag kommer till utan att plågas av ryggont, skav och andra bärningsrelaterade besvär. Jag vill väldigt gärna uppleva bärningen som behaglig, eller åtminstone så behaglig som möjligt.

Måste bestämma mig för om jag tar denna Black Diamond innan imorgon till lunchtid ungefär. Hoppas att det blir några svar innan dess. Annars lutar det åt ett köp, och då vill jag ändå gärna läsa lite kommentarer och så angående mina frågor då det är intressant inför nästa köp.

Kan nämna slutligen att alternativen som är tillgängliga tyvärr är begränsade. Det är ett antal modeller från Deuter och ett par modeller från Fjällräven. Sedan finns marginellt billigare märken, jämfört med tusingen för Epic 45:an, som jag inte direkt litar på.

EDIT: Främsta alternativet ser ut som en Deuter ACT 40 + 10 för 1300:-. Sedan finns ett par Fjällräven modeller som jag inte testat. Dessa är ramsäckar, om jag förstått terminologin rätt. Dvs. de har ramar på ryggen som bildar ett luftrum mellan den och mig. Har inte testat dem än.
 
Bara att köpa. Att bära ryggsäck är en vanesak. Du verkar ovan så det är bara att ta den som du nu tycker verkar bäst och passa budget. Vid val av din andra och tredje säck kommer du vara mer kräsen.

Mitt tips är att inte välja en som är för liten (45 l är ok om det rör sig om mindre än en vecka utan större tält och kök). Det är skönt att få plats med allt i säcken och har den inte ram så är det ingen höjdare att sätta saker utanpå säcken.
En annan sak som är guld är om bärremmarna går att strama åt i ovankant så att säcken kommer närmare nacken.
 
Ditt hygienkit verkar omfattande, i en plastpåse, tandborste, tandtråd, tvål, nagelborste, engångsrakhyvel samt en 1/2 weetexduk som tvättvamp. Mer behövs inte.
45l är en rymlig säck om man packar klokt och optimalt.
go tur
 

avslutad210712

Gäst
Fjolårets Osprey Atmos 50 liter säljs ut till riktigt bra pris (~850:) men jag vet inte om det finns några kvar ute i butikerna. Hittar du ingenstans annars så ring Naturkompaniet i Haparanda för de hade ett antal när jag köpte min. Testade den under en halvdags vandring med STF och hyfsat välfylld för att just testa den och den sitter mycket bra och är riktigt skön att bära med.
 
Grejen är den att jag inte har ett stort urval här. Antingen så köper jag av det som finns, eller så är det att beställa. Det kanske är värt att beställa hem istället, jag vet ju inte.

Annars blir det Black Diamond Epic 45.
 
Jag vet inget om säcken, men den ser fin ut på bilderna. Kanske går det att hitta en säck som är lite lättare.

Jag tror att du kommer bli nöjd om du köper den. Du kommer att anpassa dig efter de bra o dåliga egenskaper hos säcken. Det finns nog ingen perfekt ryggsäck så slå till på den som är lätt att köpa, till ett okej pris utan att du behöver lägga ner massa kraft på det hela.
 
Som sagt vill du köra en lättare bärning så finns det betydligt lättare säckar och den som packar och bär lär vara du själv.
 
Om du vill gå bekvämt är det viktigt vad allt väger. Ryggsäcken är en del av "packningen". En ett kilo lättare ryggsäck ger dig dessutom möjlighet att ta med dig en flaska vin eller whisky eller en fet salami utan att för den skull behöva bryta ryggen...
 
Om du vill gå bekvämt är det viktigt vad allt väger. Ryggsäcken är en del av "packningen". En ett kilo lättare ryggsäck ger dig dessutom möjlighet att ta med dig en flaska vin eller whisky eller en fet salami utan att för den skull behöva bryta ryggen...

Haha, ja det är förstås sant! Självklart vore det bäst med en lätt ryggsäck. Bara att någonstans då kan man lika gärna fästa ett par ICA-kassar på ryggen med ett snöre. Lär väga under ett hekto.

Kanske är ren okunskap från min sida, men borde det inte finnas bra ergonomiska system på marknaden för den som framför allt vill orka med att bära packning länge?

Redan den jag troligen kommer att köpa idag, Black Pearl Epic 45 som sagt, har någon form av tredimensionellt ergosystem som heter Ergoaktiv. Tyckte mig märka av det lite, att det ibland nästan kändes rent skönt att bära med den.
 
Haha, ja det är förstås sant! Självklart vore det bäst med en lätt ryggsäck. Bara att någonstans då kan man lika gärna fästa ett par ICA-kassar på ryggen med ett snöre. Lär väga under ett hekto.

:)

Kanske är ren okunskap från min sida, men borde det inte finnas bra ergonomiska system på marknaden för den som framför allt vill orka med att bära packning länge?

Jodå, men ju lättare prylar du stoppar i säcken, desto mindre viktigt blir det med ett stabilt system. Själv har jag en sådan här som jag är löjligt nöjd med (vilket de flesta på forumet antagligen redan vet vid det här laget...)

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREYEXOS46
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
Argusgranskare Tunga saker ska stuvas nära ryggen?? Transportera 54
rJohansson Hur ska höftbältet sitta? Transportera 13
Maboz Hur ska en ryggsäck sitta? Transportera 24
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
desireman Hur ska man packa en ryggsäck? Transportera 10
Erik200 Hur ska avbärarbältet sitta? Transportera 11
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
kristofer_wallmark Avbärarbältet - hur ska det sitta? Transportera 18
Hasselstrom Hur ska säcken sitta? Transportera 11
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.