Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken!

Jodå, men ju lättare prylar du stoppar i säcken, desto mindre viktigt blir det med ett stabilt system. Själv har jag en sådan här som jag är löjligt nöjd med (vilket de flesta på forumet antagligen redan vet vid det här laget...)

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREYEXOS46

Jo, den där ser ju intressant ut. Det fanns inte många Osprey här i butikerna. Hade nog köpt en sån annars faktiskt. Kan faktiskt fortfarande göra det, då jag ännu inte gjort affär på någon ryggsäck. Trist att sitta och vänta på internetköp dock.

Mitt närmaste alternativ var en Deuter ACT Lite 40 + 10. Väger ca. 200 gram mindre, har flera förvaringsutrymmen (jämfört med i princip ett enda på Black Diamond Epic 45, vilket iofs inte stör mig), har regnskydd inbyggt, någon form av ventilationssystem (heter Aircontact tror jag). Överlag ganska skön att ha på sig. Gillade att den var justerbar. Fan vet om man gjorde fel val, men jag sket i den.

Enligt min syn på saken så är all vikt besvärlig. Jag köper inte en ryggsäck för att den ska vara lätt, utan för att den ska göra själva bärandet så mycket mindre besvärligt som möjligt. Jag betalar faktiskt gärna med 500 g - 1 kg för att få konfort när det gäller att bära resten av kilona.
 
Om man med att packa smart kan minska säckvikten med 500 g så är det ju intressant att lära sig packa klokare. Alternativet verkar ju vara att inte utvecklas, hemska tanke.
Det är riktigt konstaterat att det är en djungel av prylar ute i bodarna och på nätet. Just därför gäller det att ha ett gott underlag innan man beslutar sig.
go tur
 
Senast ändrad:
Köp inte för stor säck heller...

Mitt tips är att inte välja en som är för liten (45 l är ok om det rör sig om mindre än en vecka utan större tält och kök). Det är skönt att få plats med allt i säcken och har den inte ram så är det ingen höjdare att sätta saker utanpå säcken..

Jag tycker att det är minst lika viktigt, om inte viktigare, att inte som förstagångsköpare köpa för stort. Köper man för stort så riskerar man att ta med sig onödiga saker, bara för att man får plats... vilket gör att man riskerar en onödigt tung packning.

Men visst, har du bra självdiciplin så ;)
 
Om man med att packa smart kan minska säckvikten med 500 g så är det ju intressant att lära sig packa klokare. Alternativet verkar ju vara att inte utvecklas, hemska tanke.
Det är riktigt konstaterat att det är en djungel av prylar ute i bodarna och på nätet. Just därför gäller det att ha ett gott underlag innan man beslutar sig.
go tur

Där håller jag med dig fullständigt. En vesäntlig del av vilket underlag som helst är konkret och personlig erfarenhet. Jag kan inte sitta här och vänta först på att jag ska komma fram till vilken som är den ultimata ryggsäcken, och sedan på att den eventuellt dyker upp med posten. Urvalet var begränsat till en massa lågkvalitetsmärken som jag redan har erfarenhet av sedan tidigare år, där grejer man köper snabbt pajar för en, några säckar från Deuter, några från Fjällräven och denna. Vad mer kan jag säga? Jag vet att den är lite småtung, men jag är rätt säker på att jag kommer att kunna leva med den ändå tills vidare.

Sedan kan jag återkomma och ge dig min synpunkt på hur det är när jag testat någon ultralätt ryggsäck utöver denna som är lite tyngre om man säger så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
Argusgranskare Tunga saker ska stuvas nära ryggen?? Transportera 54
rJohansson Hur ska höftbältet sitta? Transportera 13
Maboz Hur ska en ryggsäck sitta? Transportera 24
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
desireman Hur ska man packa en ryggsäck? Transportera 10
Erik200 Hur ska avbärarbältet sitta? Transportera 11
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
kristofer_wallmark Avbärarbältet - hur ska det sitta? Transportera 18
Hasselstrom Hur ska säcken sitta? Transportera 11
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.