Hjälp oss uppför Aconcagua

Jag och en kamrat har seriösa planer på att bestiga Aconcagua (eventuellt årsskiftet 08/09). Ingen av oss är direkt erfarna klättrare på dessa höjde, men vi tänkte oss Aconcagua just för att det inte kräver någon teknisk klättring.

Vi har kollat runt en hel del på olika sajter, bl.a. reportage här på utsidan, men det vore alltid bra att kunna ställa direkta frågor till någon, när man har vissa funderingar som t.ex. utrustning, förberedelser, administration m.m.

Finns det någon/några här som har bestigit Aconcagua som skulle kunna svara på lite frågor?

Tips och dylikt mottas gärna från annat håll också, man måste inte ha varit upp på just Aconcagua för att kunna vara behjälplig.

Mvh /Joel
 
Mig med :)

Jag funderar också på att ta mig upp på Aconcagua januari 2009. Nu vet jag inte om ni har tänkt gå upp "själva" eller med guider. Jag skulle hursomhelst även tycka att det vore intressant med tips på guider och erfarenheter.

Är inte heller så erfaren, men har varit uppe på Mt Kenya, EBC, Kala Pathar och liknande dvs runt 5000 och lite till...
 
Omöjligt utan guide

Hej,

har själv klättrat Aconcagua (Falso Polacos) sent på säsongen -06. Var i Argentina tidigare i år också i andra ärenden och pratade med ett av de större företagen och en del av infon kom som en smärre chock. Tydligen har de lokala myndigheterna en tid velat få bort alla självständiga klättrare i nationalparken, vilket ledde till ett beslut om att 5-6 företag kommer att i huvudsak dela på ansvaret.

Företagen har ansvaret för besökarna och kommer alltså inte släppa iväg folk kors och tvärs utan uppsikt. Bestigningar utan licensierade guider kommer att bli omöjligt. :(((
(dubbel-tumme i sydlig riktning från himlen...)

Vet ej hur historien har slutat. Jag hörde att de nya reglerna skulle införas i Juni/Juli detta år så förra säsongen kan ha blivit den sista. Någon annan som har uppdaterad info? Janne C, har du hört något nytt?

Stef
 
Hej,
Företagen har ansvaret för besökarna och kommer alltså inte släppa iväg folk kors och tvärs utan uppsikt. Bestigningar utan licensierade guider kommer att bli omöjligt. :(((
(dubbel-tumme i sydlig riktning från himlen...)

Vet ej hur historien har slutat. Jag hörde att de nya reglerna skulle införas i Juni/Juli detta år så förra säsongen kan ha blivit den sista. Någon annan som har uppdaterad info? Janne C, har du hört något nytt?

Stef

Tråkigt ifall så är fallet. Detta måste jag givetvis kolla upp.

Mvh /Joel
 
Får nog klättra själv ett tag till...

Sitter med senaste numret av Adventure Travel Magazine framför mig och de har en stor artikel om Aconcagua. De menar att man inte behöver anlita några guider över huvud taget. Artikeln baseras givetvis på klättring från förra säsongen men numret är färskt och har de missat en sån sak skulle jag bli mycket förvånad.

Men de nämner också att parkvakterna mycket väl kan inspektera utrustning och har man inte rätt kängor, varma kläder och isyxa/stavar så kan de mycket väl skicka ner en igen.

Ni som har frågor. Släng fram dem så kommer svaren eftersom. Det är antagligen flera som kan ha nytta av samma information. Inga frågor är för dumma, kör på...

/Magnus
 
De menar att man inte behöver anlita några guider över huvud taget. Artikeln baseras givetvis på klättring från förra säsongen men numret är färskt och har de missat en sån sak skulle jag bli mycket förvånad.

Coolt. Hoppas att det fortsätter så, jag är för fri klättring. Höjer dock ett varningens finger trots artikeln, kolla upp saker och ting en extra gång om ni är på under budget. Sköna bilder från Alta Via 2 Mange!

Stef
 
Tjena

Jag klättrade Aconcagua 2005 och redan då fanns det ett antal "regler" som skulle följas men efterlevnaden av dessa var väl sådär...
Exempelvis skulle man gå igenom en läkarkontroll för att kolla blodtryck & syresättning för att få fortsätta ovanför Plaza de Mulas, jag tror inte det var speciellt många som brydde sig om det(vår grupp gjorde det faktiskt, bra grej att göra för säkerhets skull) och det var ingen som kollade oss högre upp på berget om vi gjort detta.

Hur många helt självständiga klättrare som fanns i baslägret är lite svårt att säga eftersom många(inklusive oss) anlitade någon form av agent för att få hjälp med mulor, tältplatser, dass o.s.v. utan att för den skull ha en guide med sig på berget.

Ha´t gôtt!
Johan
 
Hej, har själv en del funderingar kring Aconcagua och att ev. försöka mig på en bestigning.
Jag har börjat med att leta information på nätet, kollade tex in Inca Expeditions hemsida

http://www.inka.com.ar/en/index.htm

De verkar seriösa även om jag har svårt att bedömma detta i detalj då min egen klättingserfarenhet är ganska begränsad. Men det finns en hel del intressant information vad gäller utrustning, logistik mm.

Ni som har klättrat A, vilka är era erfarenheter vad gäller:

- Väder och temperatur på berget?
- Vilka förstärknings-/specialplagg behövs för att bemästra kylan? Jag antar att dunjacka, flerlagerhandskar, storskor, skidmask är självklarheter..
- Svårigheter under bestigningen (Ventisquero de Schiller, La Canaleta etc)?
- Symptom av höghöjdsbesvär och i så fall på vilka höjder?
- Behövde ni isyxa, stegjärm (vilken typ av stegjärn?)? Annan klättringsutrustning?
- Hur tung packning hade ni under bestigningen?
- Anlitade ni guide (vilken arrangör i så fall)?
- Vilken grad av förberedelse rekommenderar ni? Räcker det att ha god kondition eller behöver man höghöjdsvana, klättringsvana och i så fall på vilken nivå?
 
Hej, se mina svar nedan, hoppas det hjälper.

http://www.inka.com.ar/en/index.htm

De är en av de stora bjässarna. De är seriösa.

- Väder och temperatur på berget? Varierar från ökenvarmt till iskallt. Ta med shorts och de plagg som du redan har nämnt.

- Vilka förstärknings-/specialplagg behövs för att bemästra kylan? Jag antar att dunjacka, flerlagerhandskar, storskor, skidmask är självklarheter.. Yep till allt.

- Svårigheter under bestigningen (Ventisquero de Schiller, La Canaleta etc)? Jag och min partner hade problem att hitta rätt väg uppför canaletan då vi spårade, men vi drog rätt upp för den och det var lugnt.

- Symptom av höghöjdsbesvär och i så fall på vilka höjder? Sure, hela tiden. Låt det ta tid.

- Behövde ni isyxa, stegjärm (vilken typ av stegjärn?)? Annan klättringsutrustning? Stegjärn skulle jag inte lämna, yxa även fast du inte kommer ha användning för den om du inte drar upp för glaciären.

- Hur tung packning hade ni under bestigningen? En termos med soppa, 2 liter vatten och ett par powerbars.

- Anlitade ni guide (vilken arrangör i så fall)? Nej, men det finns en risk att det kommer att behövas i framtiden. Se ovan. Det finns flera, inka, xperience aconcagua, ruby parras, etc.

- Vilken grad av förberedelse rekommenderar ni? Räcker det att ha god kondition eller behöver man höghöjdsvana, klättringsvana och i så fall på vilken nivå? Höghöjdsvana är lika med erfarenhet. Erfarnehet får du ju inte om du inte är ute. Om du ska åka till Argentina och försöka dig på Aconcagua skulle jag rekommendera något lägre och roligare som får dig att bli inspirerad. Träning, vet inte vilken grundkondition du har men jag löpte ett par kvällar innan.

Stef
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...