Hjälp oss uppför Aconcagua

Tydligen har de lokala myndigheterna en tid velat få bort alla självständiga klättrare i nationalparken, vilket ledde till ett beslut om att 5-6 företag kommer att i huvudsak dela på ansvaret.

Företagen har ansvaret för besökarna och kommer alltså inte släppa iväg folk kors och tvärs utan uppsikt. Bestigningar utan licensierade guider kommer att bli omöjligt. :(((
(dubbel-tumme i sydlig riktning från himlen...)

När man läser en del av frågorna från folk som vill gå upp utan guide anar man varför lokala myndigheter kräver sådana, förutom lokal näringspolitikt naturligtvis ;)
 
Sitter med senaste numret av Adventure Travel Magazine framför mig och de har en stor artikel om Aconcagua. De menar att man inte behöver anlita några guider över huvud taget. Artikeln baseras givetvis på klättring från förra säsongen men numret är färskt och har de missat en sån sak skulle jag bli mycket förvånad.

Men de nämner också att parkvakterna mycket väl kan inspektera utrustning och har man inte rätt kängor, varma kläder och isyxa/stavar så kan de mycket väl skicka ner en igen.

Ni som har frågor. Släng fram dem så kommer svaren eftersom. Det är antagligen flera som kan ha nytta av samma information. Inga frågor är för dumma, kör på...

/Magnus

För egen del så hoppas jag att det ännu är fritt fram för självständiga klättrare. Jag har absolut inget emot att min utrustning eller fysiska status granskas, för det är ju ändå för vår säkerhets skull de gör detta. Dock minskar ju ens rörelsefrihet och ekonomiska svängrum ifall man måste ha med sig guider.

Mvh /Joel
 
Guideföretag

"Hej, är det någon som har kunskap/info om http://www.aconcaguaadventures.com och om de är seriösa. Vilken led skulle ni som klättrat rekommendera? /Janne"

Hej.
Ja jag gick med Aconcagua Adventures vid nyår 04/05. Jag har en hel del negativt att säga om dem men vet inte hur mycket jag bör såga dem. Det är ju ändå Argentina, och det var några år sedan. Och de flesta guider jag anlitat genom åren har varit dåliga eller rent av skitdåliga. Men jag kan ju sammanfatta det jag inte gillade i alla fall. Några i gruppen var dock nöjda men de avbröt tidigt och de som var kvar när elendet började var eniga om att det var ett fiasko.

För det första. Företaget: http://www.aconcaguaadventures.com/ är exakt samma som www.climbingaconcagua.com men det är ganska givet när hemsidorna är samma. Men vi som anmält oss via Aconcagua Adventures hamnade i samma grupp som http://www.aymara.com.ar/

Aymara var en av de stora drakarna när jag var där. Logistiken funkade bra. Priset var i de lägre prisklasserna och guiderna var supertrevliga. Maten bra. Anledningen till att jag valde dem förutom priset var att de hade fler reservdagar än övriga. Extradagar är enligt mig nyckeln till att nå toppen.

Det som inte var bra började vid Camp Canada, första lägret efter base camp. Det blev en våldsam vind över natten och kl 10 nästa dag fattade guiderna beslut om att vi stannar. Nästa läger Nido De Condores är bara ett par timmar upp och jag protesterade givetvis till ett sånt beslut så tidigt på dagen. Orsaken var att bärarna bodde i base camp och kl 10 var deadline för dem om de skulle gå eller inte. Mycket riktigt kl 11:00 slutade det blåsa. Blå himmel. Men vi fick inte fortsätta. 1 av 3 extradagar rök där.

Sen blev det ännu sämre väder några dagar senare i Camp Berlin, 3e lägret och därifrån vi skulle starta mot toppen. Dag 2 rök också. Sen kom vår sista chans. Vi skulle starta kl 06:00 på morgonen. Väckning 04:00 tror jag. Jag var själv ut och rekade vädret då. Det var lite moln och blåste endel. Inte helt bra men ändå klart bättre än dagen innan. Inga guider sågs till. Vi sov i tält, guiderna sov i "stugorna". Jag väcker dem och säger att vi måste starta nu men de menar att vädret är för dåligt. Jag rekar vädret varje sekund och kl 06:00 är det mycket bättre väder med lite vind. Hela gruppen samlas och vill gå mot toppen utom två av oss som fått nog. Guiderna menar att vi skulle gått kl 06:00 och packar vi ihop nu och går blir klockan 07:00 och det är för sent. Trots hårda påtryckningar från flera av oss packar vi ihop och går ner.

Några i gruppen trodde det berodde på att guiderna var höjdsjuka. Jag har själv skapat mig en egen teori efteråt att de ville hem och fira nyår med sina familjer. Det hade inte funkat om vi gått mot toppen. Vädret blev bra hela dagen och var nästan perfekt för en toppdag.

Väl nere i base camp sa jag att jag hoppar av expeditionen och kör själv. Guiderna visste inte om det var tillåtet, skulle kolla upp det över dagen. Sent på kvällen får jag besked om att mitt klättertillstånd är knutet till Aymara och att jag inte kan gå själv. Men de hade en lösning på problemet. Om jag hyrde en av deras guider för 8400 kr, tur och retur toppen så var allt okej. Jag hade ju 5 dagar kvar på tillståndet. Det skulle dessutom bli "ännu" billigare om jag gick med en annan kille ur gruppen.

Det slutade med att jag bestämde mig för att springa ner till parkentren och fråga. Det är 29 km och när jag kom dit visade det sig att jag mycket väl kunde klättra vidare på mitt tillstånd. Som jag ser det körde de en rövare och försökte blåsa mig på pengar. De sa också, eftersom de misstänkte att jag tänkte skita i vad de sagt, att om jag går mot toppen så kommer de att anmäla det till parkvakterna och då skulle jag råka mycket illa ut.

Nu har jag bara erfarenhet av ett företag och som jag skrev. Det är ändå Argentina. Det kan säkert funka lika i flera andra företag. Hur som helst. Jag skulle aldrig anlita dem igen mer än att skicka packning med mulor. Den biten funkade klockrent.

Allt löste sig ändå till slut för min del. Vädret blev bra och jag hann med toppen innan klättertillståndet gått ut. Men jag missade avslutningen med mina kompisar. Ja den som det sköts på en dag eftersom sista dagen var på nyårsafton och då kunde inga guider närvara.

/Magnus
 
Senast ändrad:
Led

Hej igen. Vilken led? Jag har bara gått normalleden och är inte insatt i de andra. Normalleden är oteknisk och antagligen den lättaste vägen till toppen. Mycket vackert. Stegjärn/isyxa kan behövas beroende på snö och issituation. /Magnus
 
Hej.
Ja jag gick med Aconcagua Adventures vid nyår 04/05. Jag har en hel del negativt att säga om dem men vet inte hur mycket jag bör såga dem. Det är ju ändå Argentina, och det var några år sedan.
/Magnus

Hej igen. Vilken led? Jag har bara gått normalleden och är inte insatt i de andra. Normalleden är oteknisk och antagligen den lättaste vägen till toppen. Mycket vackert. Stegjärn/isyxa kan behövas beroende på snö och issituation. /Magnus

Hej Magnus och tack för mycket uttömliga och bra svar - precis sådant man vill veta. :)

När man som jag inte har en eller två veckors "extra tid" att ta till, är det sista man vill göra att chansa på guiderna - och i det här fallet känns det ju "så där". Min erfarenhet är dessutom från andra trekker jag gjort precis som din, att guiderna i stor utsträckning avgör om man når toppen eller inte. Det är ju trevligare om deras strävan är att guida sina kunder upp på toppen än att vilja hem till "byn" igen.

Alla andra eventuella rekommendationer och/eller tips tas tacksamt emot....

/Janne
 
"Det slutade med att jag bestämde mig för att springa ner till parkentren och fråga. Det är 29 km"

Hehe, så nästan 6 mil extra ToR för att avslöja lögnerna? Det är till att ha tjockt pannben då.. Starkt jobbat. :)
 
Pannben

Nja, så tjockt pannben var det inte. Jag hyrde en mula tillbaka. Men jag blev nog ännu tröttare av att klamra mig fast på det djuret i 5 timmar. Tror det tog knappt 4 timmar att springa men då var det nedför... visserligen med packning. /Magnus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.