• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hjälp och tips!? Min syster lider av stänndiga huvudverkar!

Mer info kring fallet!

Nu på måndag ska min syster till läkaren för undersäkning.

Idag talade jag med henne och läget ligger till så här:

Huvudverkarna har ökat och är nu intensiva och konstanta. Plötsliga febrar har fortsatt att komma fast är inte så höga. Har ont i nacken vid hårfästet och då hon berör området känner hon att hon vill kräkas. Fallet börjar nu kännas mer allvarligt. Det jag nu undrar… Kan hon ha drabbats av hjärnhinneinflammation (meningit)? Vad jag har läst mig till i böcker tyder vissa av hennes symptomer bland annat på detta. Har ingen djup kunskap om hjärnhinneinflammation men det är bara en misstanke från min sida det kan ju mycket väl vara något annat...

Vad för tankar har ni?
 
Mina tankar är att du inte kommer få några svar här. Huvudvärk och feber kan ha en massa olika orsaker som måste utredas professionellt så hon ska absolut ta kontakt med sjukvården. Genom spekulationer på utsidan kommer hon inte få någon hjälp, det är inte ens säkert att symptomen har något samband men OM det nu skulle vara något allvarligt som meningit så ska det utredas akut av läkare inte av en kader amatörer på utsidan. Meningit är f ö inget man går och drar på i flera år utan ett akut tillstånd.

En massa spekulationer utan grund skapar bara oro eftersom det finns en tendens att alltid tro det värsta som t ex meningit, hjärntumör etc.
 
Mina tankar är att du inte kommer få några svar här. Huvudvärk och feber kan ha en massa olika orsaker som måste utredas professionellt så hon ska absolut ta kontakt med sjukvården.

En massa spekulationer utan grund skapar bara oro eftersom det finns en tendens att alltid tro det värsta som t ex meningit, hjärntumör etc.

Att få ett svar rakt av är jag medveten om att jag inte kommer få men ledtrådar och andras erfarenheter kan ju givetvis komma till hjälp och sedan är det samtidigt intressant att höra vad andra människor varit med om i denna fråga.
 
Att få ett svar rakt av är jag medveten om att jag inte kommer få men ledtrådar och andras erfarenheter kan ju givetvis komma till hjälp och sedan är det samtidigt intressant att höra vad andra människor varit med om i denna fråga.

Min åsikt är att det fortfarande inte lönar sig att spekulera på ett internetforum i förhoppning att få några svar. Om hon mår så dåligt så ska hon ta kontakt med sjukvården eftersom såväl feber som huvudvärk samt kombination av dessa kan vara tecken på allvarlig sjukdom som ska utredas snabbt, i vissa fall urakut inom timmar..

Vad man kan säga är iaf att huvudvärk som man har över längre tid oftare har en mer benign orsak och spänningshuvudvärk är inte ovanligt. Men nu skriver du om feber som kommer och går samt nackstelhet och då tycker jag det verkligen föranleder kontakt med läkare för att få det utrett för det går INTE att ställa diagnos här; för det krävs en nogrann anamnes, fysikalisk undersökning, provtagning etc
 
dave1, jag tror inte du behöver oroa dig för att det är särskilt många här som tror att resonemang i en sån här tråd ersätter läkarvård eller undersökning.

Kanske är det ett dock en bra idé att inte försöka krydda språket med facktermer om man inte vill att diskussionen ska hamna på fel nivå?

När det gäller just huvudvärk kan jag dock säga att en regelrätt undersökning inte behöver leda till mycket större framsteg än den här tråden, så länge det handlar om "godartad" men besvärande spänningshuvudvärk eller någon migränvariant. Diagnoserna blir ofta luddiga, och har du önskemål om särskild och någorlunda relevant medicin är trolig åtgärd att du går från undersökningen med ett recept på denna...

Därmed inte sagt att undersökningen inte ska göras. Beskrivningen av tillståndet hos "syster" talar absolut för en undersökning och jag skulle inte förvånas om resultatet inte blir ett recept på nån sumatriptan eller liknande...
En högst lekmannamässig gissning är att det bör och kan behandlas.
 
dave1, jag tror inte du behöver oroa dig för att det är särskilt många här som tror att resonemang i en sån här tråd ersätter läkarvård eller undersökning.

Kanske är det ett dock en bra idé att inte försöka krydda språket med facktermer om man inte vill att diskussionen ska hamna på fel nivå?

När det gäller just huvudvärk kan jag dock säga att en regelrätt undersökning inte behöver leda till mycket större framsteg än den här tråden, så länge det handlar om "godartad" men besvärande spänningshuvudvärk eller någon migränvariant. Diagnoserna blir ofta luddiga, och har du önskemål om särskild och någorlunda relevant medicin är trolig åtgärd att du går från undersökningen med ett recept på denna...

Därmed inte sagt att undersökningen inte ska göras. Beskrivningen av tillståndet hos "syster" talar absolut för en undersökning och jag skulle inte förvånas om resultatet inte blir ett recept på nån sumatriptan eller liknande...
En högst lekmannamässig gissning är att det bör och kan behandlas.

Fortsätt gärna spekulationerna men jag måste väl ändå få uttrycka åsikten att det inte kommer leda någonstans. Det är ju bra att hon ska träffa doktor och även om det inte alltid går att ställa diagnos så kan man iaf förhoppningsvis utesluta riktigt allvarliga tillstånd för när loewen beskriver intensiv huvudvärk, feber, nackstelhet, illamående så vet jag iaf vart mina tankar går och det är inte till behandling med bettskena utan till en ganska snabb utredning för att utesluta allvarlig sjukdom.
 
Min åsikt är att det fortfarande inte lönar sig att spekulera på ett internetforum i förhoppning att få några svar. Om hon mår så dåligt så ska hon ta kontakt med sjukvården eftersom såväl feber som huvudvärk samt kombination av dessa kan vara tecken på allvarlig sjukdom som ska utredas snabbt, i vissa fall urakut inom timmar...


Tack för svaren dave1 men du behöver inte oroa dig! Visst är jag 17 och inte så gammal och klok men jag drar givetvis inga slutsatser från de tips som skrivs i denna tråden. Jag vill bara kunna hjälpa och stödja min kära syster på det sett jag kan..... med att säga att diskutionen inte leder någonstans så har jag fått tips som har varit bra och gett mig en tankeställare
 
dave1:
Jag har varit ganska sparsam med spekulationer i den här tråden vågar jag säga.

Och i samma inlägg som du kan läsa om de mer akuta symptomen kan man ju också läsa att läkartid är bokad. Om inte tillståndet förvärrats sedan dess, är det nog så att minst en sjuksköterska har varit inblandad i bedömningen att undersökningen är bokad snabbt nog med de symptom som den drabbade själv beskrivit. Det här var förstås en spekulation från min sida, men det undgick nog ingen.

Internetforum är en fantastisk källa till information till den som förstår att informationen måste värderas utifrån hur den erhållits.
Tyvärr är ju min erfarenhet att det inte skadar med en lagom kritisk eller värderande hållning till det man fått höra efter en läkarundersökning.
Legitimationen verkar ibland ha kommit i ett flingpaket, vilket är tråkigt eftersom det just är svårt för de som inte är läkare att förstå om man fått normal och bra läkarvård eller råkat på ett trist undantag. Sjukvårdssystemet är ju inte heller i första hand uppbyggt för att alla ska ifrågasätt sina läkare, vilket förstås vore orimligt, även om det någon gång skulle kunna behövas.
 
Huvudverkar

Hej!
Jag har själv huvudvärk beroende på vad som orskar den. När jag får ont uppe på huvudet är det dålig sömn, vid huvudvärk i näs roten är det kaffebrist, förr innan jag skaffade glasögon fick jag ont på baksidan av huvudet. Jag kan ibland få huvudvärk dagen efter jag har stressat. Alltså vilken del av huvudet är det och vilket centrum av huvudet kan det beröra. Som i mitt fall när jag får ont uppe på huvudet då berörs troligtvis det motoriska centrumet som inte har fått vila tillräckligt. Huvudvärk i allmänhet orsakas av att blodet i ådrorna trycker på hinnor vilket i sin tur ger huvudvärk. När jag had ont bakhuvudet fick syn centrumet arbeta hårt vilket gjorde att mer blod strömmade i ådrorna. Först vill jag att hon gör undersökningar som utesluter meningit och borelia och andra orsaker som går att mäta med prover och hjärnscanning. Om allt detta är uteslutet försök då att minska blodflödet till huvudet genom att aktivera kroppen, så blodet måste dit istället, vilket lättar på trycket i hjärnan. Jag brukar promenera och springa så att blodet hamnar i benen istället. Om hon i början av huvudvärken kan agera på en gång, annars blir det värre och fler smärtreceptorer blir aktiverade. För mig fungerar det om jag börjar springa, gå eller tar 2st alvedon i början på¨huvudvärken men om jag av någon anledning inte kan göra något av detta måste jag ta starkar medicin eller promenera längre tid innan huvudvärken försvinner.

Skrivet av en Sjukskötare med 20år inom yrket. Hoppas att hon löser det.
 
Nu på måndag ska min syster till läkaren för undersäkning.

Idag talade jag med henne och läget ligger till så här:

Huvudverkarna har ökat och är nu intensiva och konstanta. Plötsliga febrar har fortsatt att komma fast är inte så höga. Har ont i nacken vid hårfästet och då hon berör området känner hon att hon vill kräkas. Fallet börjar nu kännas mer allvarligt. Det jag nu undrar… Kan hon ha drabbats av hjärnhinneinflammation (meningit)? Vad jag har läst mig till i böcker tyder vissa av hennes symptomer bland annat på detta. Har ingen djup kunskap om hjärnhinneinflammation men det är bara en misstanke från min sida det kan ju mycket väl vara något annat...

Vad för tankar har ni?

Ta kontakt med psykiatrin eller med privatpsykolog.

Kan vara stressrelaterat.

Jag gissar nämligen på att läkarna inte kommer hitta något.

Annars låter det lite som vanlig migrän. googla det
 
Senast ändrad:
Nu har jag tyvärr inget mattnyttigt att komma med till din syster förutom att även kolla upp synen. Har haft vänner med ovetande dålig syn som ofta hade huvudvärk. Ett par glasögon gjorde susen...

Däremot har jag erfarenhet av läkare kontra tips från internetforum, etc. Hade själv problem med ett knä i samband med hård skidåkning och bergsbestigning i internets begynnelse. Alla läkare sa i princip samma sak: "Du HAR schlatter knä punkt slut. Ta det lite lugnare".

Men efter tips från bl.a. internet som sa att jag kunde lida av "short thigh tendons" och att detta kunde försvinna med lite enkla stretchövningar. Sagt och gjort, har aldrig känning i mitt knä så länge jag upprätthåller stretchningen regelbundet.

Så, man ska inte stirra sig blind på "experter", andras erfarenhet kan vara minst lika värd...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.