Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat.

Jag skulle behöva hjälp med hur jag kan skruva loss min "priming cup" på min Whisperlite brännare.

Jag har glömt (inte vetat) att man skulle skruva isär sin brännare med jämna mellanrum. Min brännare är snart 2 år och har fungerat utmärkt hela tiden, det gör den fortfarande. Men nu har jag satt mig in lite mer i hur den fungerar och märkte under operationen att min priming cup fastnat. Jag har prövar att ha i 5-56 olja för att lossna upp den men utan resultat. Den sitter som berget. Är det någon här som har någon idé på hur jag kan lösa upp vad det nu är som gjort att den fastnat? Jag har enbart bränt med "miljövänlig" bensin.

Väldigt tacksam för hjälp då jag ska på en 2 veckors vintertur nu på fredag. :)

mvh Hanna

Bilagor

• IMG_4534.JPG
    IMG_4534.JPG
    259.5 KB · Visningar: 701
  • IMG_4536.jpg
    IMG_4536.jpg
    29.3 KB · Visningar: 714
  • IMG_4537.jpg
    IMG_4537.jpg
    23 KB · Visningar: 705
Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Värme eller brist på värme, kallt/varmt många cykler kan få sådana saker som gängor att nypa fast riktigt ordentligt.

Prova och se om koppen (med ugnshandskar typ) är lättare att lossa om köket är riktigt varm.

Om det inte fungerar så kanske det blir att fundera på den större artilleri med tex. polygrip... dock med risk för märken och att man kanske forma om koppen en smula...

Nu har du kört med akylatbensin/miljöbensin och åtm i Sverige så är det väldigt ren sorts bensin och förmodligen förklaringen varför det har gått så bra så länge.

Tack för alla tips.

Oj. Jag fick aldrig några mail att folk hade kommenterat så jag såg först nu alla tipsen. Men tusen tack för er hjälp!

Jag har fortfarande inte fått upp den. Jag har prövat det mesta, nästa steg får bli att värma den riktigt mycket och försöka med en polygrip. Men jag hörde också att Whisperlite tydligen hade livstidsgaranti. Så jag tänkte jag skulle pröva det med. :)

Turen gick dock väldigt bra och brännaren gjorde sitt jobb även denna gången. Trots temperaturer på -30 grader. :)

Om jag lyckas få upp den skriver jag igen.

Tack alla.

mvh Hanna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips