Hjälp mig klara loppet

Jag har fått en utmaning av en kompis att deltaga i Bockstensturen (100 km) i Varberg om en månad.

Jag är racercyklist på lägre motionsnivå (Vättern 12 timmar 20 minuter ungefär) och har cyklat lite eller ingen MTB i terräng så jag känner att jag behöver all hjälp jag kan få!

Den cykel jag har att tillgå är en MTB med ram CrMo och stel gaffel. Utrustningsnivån ligger blandad mellan Alivio och Deore. Funkar detta? En dämpad gaffel skulle kanske vara bra men de som är hyggligt billiga (<1000:) är tunga och jag vill egentligen inte lägga pengar på detta.

Jag har inga planer på att börja köra MTB så jag vill klara detta så enkelt och billigt som möjligt.

Har beställt skor, ny drivlina till hojjen samt nya däck (Continental speedking (bra val?)).

Är denna tur genomförbar utan större terrängkörningserfarenhet? Funkar det med stel gaffel? Ska jag ge upp? Svarta strumpor så löser det sig?

http://www.bockstensturen.nu/default.asp

/A

Utan att svara på

själva frågan så tror jag att du bör få mera svar kanske t o m hitta en relevant tidigare tråd på http://happymtb.org/

Skulle också tro att du tjänar rätt mycket på en dämpgaffel fram då 100 km skumpande är tufft för händer armar och nacke. Men jag vet inte hur banan är.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kan du inte låna en cykel? Eller kanske hyra (annons på happymtb???) Nästan vilken hoj som helst verkar bättre än den du har.

Är det stigar med rötter och sten så är en 1000:- kr gaffel fantastiskt mycket bättre än en stel. Du kan säkert hitta en dämpgaffel billigt, kolla på happymtb om du kan få köpa en beg. Så billiga gafflar som du är ute efter brukar inte annonseras ut (ingen tror att nån vill ha), lägg in en egen annons, så kan du säkert få en för nån hundring.

Jag la ut samma fråga på www.happymtb.org ungefär samtidigt och där har det varit lite mer fart så jag hade nästan glömt denna tråd.

Körde en sväng i skog och mark igår och tyckte det gick bättre än väntat med min cykel. Sen är den ju röd och snygg vilket inte ska underskattas.

Tråden på happy:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/677283

Jag tackar för era råd och tips.

Du klarar dig, men det är roligare med dämpargaffel

Jag har kört Finnmarksturen och 2st 08XC med samma förutsättningar som du både när det gäller kondition och cykel (lite enklare cykel faktiskt). Det gick bra, men det är roligare att köra i terräng om man har dämpargaffel. (Vet inte hur terrängen ser ut på Bockstensturen). Träna så mycket terränkörning som möjligt innan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips