Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!!

På svenska heter det vakt, och på knivar är det mest till för att fingrarna inte ska glida ut på äggen när du hugger eller liknande.

hur hugger du så att fingrarna glider ut på eggen?

sedan heter det parerskydd på svenska även om några försöker byta namn på det.. (vakt är dessutom en direktöversättning av engelskans guard, ganska dålig översättning..)

Hej hej
jag vill bara tacka alla ännu än gång och nu ska det jävla shopas här. jag lägger upp bilder på kniven när jag är klar med den så får vi hoppas att det blir bra.

(Ja vi brukar också köpa ekologiska ägg :D)

Mvh H.G

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej igen
jag var inne och tittade på hemsidorna någon av er skrev på forumet här och kollade igenom och kom in på kemikalier. så nu ovetande som jag är så måste jag fråga vad är det för kemikalier som man ska använda för att få lite klans på hornet och på kniv bladet och även vad det är man ska ha på skinnet när man gör sin egen slida?? och hur försiktig måste man vara när man handskas med dessa kemikalier. är det hel kropps kondom som gäller eller??

Mvh H.G

CO har en hel bok om metallpolering och oxidering, klart läsvärd. Fråga på biblioteket eller hos CO.
För att polera upp horn eller läder finns det få saker som slår vax och knofett eller en lumbskiva.
Ha skyddsvantar på dig och håll i grejorna. Paketera eggen väl när du inte polerar den. Hade en gång en galning till chef som bygge knivar i fyllan och villan tills dess han kapade tre fingrar på samma hand, så var försiktig.

Hej igen
jag var inne och tittade på hemsidorna någon av er skrev på forumet här och kollade igenom och kom in på kemikalier. så nu ovetande som jag är så måste jag fråga vad är det för kemikalier som man ska använda för att få lite klans på hornet och på kniv bladet och även vad det är man ska ha på skinnet när man gör sin egen slida?? och hur försiktig måste man vara när man handskas med dessa kemikalier. är det hel kropps kondom som gäller eller??

Mvh H.G

För att få glans på horn så kan du börja med att när du är färdig med formen, så slipa med 60,120,240,400,800 och 1200 korn. Sen polerar du med en polertrissa och ett lämpligt polervax, Nordell har det mest. Till läder använder jag läderglans. När du slipar är det alltid bra att ha munskydd. Men sen till oljorna räcker det nog om du har engångshanskar om du tycker det.

Seved

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips