Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!!

Hej all glada !!
Nu har jag gjort min egen kniv eller mitt eget handtag till ett knivblad. jag har gjort på det enklaste sättet jag kunde komma på. jag tog toppen på ett älg horn och började borra ut märgen och fyllde hållet med två komponent lim så nu sitter den utav bara den. Men nu har jag kommit till slutet av mitt kniv handtag och nu skulle jag vilja ha lite hjälp av er. Mellan kniven och handtaget ser det lite konstigt ut. och jag undra ur man kan snygga till det. och kanske sätta ett skydd där så man inte slinter och kär upp hela handen.

jag tackar i förhand till alla som kommer med förslag.


Mvh H.G
 

Bilagor

  • 20100913155.jpg
    20100913155.jpg
    64.7 KB · Visningar: 1,190
  • 20100913156.jpg
    20100913156.jpg
    59.6 KB · Visningar: 1,005
  • 20100913157.jpg
    20100913157.jpg
    53.4 KB · Visningar: 1,056
Ibland skall man inte ha så brottom!
Men värmer du knivbladet till ca 70° så blir limmet mjukt och du kan separera komponenterna.
Skruvstycke, mellanlägg och andske låter bra som tillbehör för separationen.
Sen behöver du en holk som passar till knivbladet och skaftet, den får du skaffa dig bäst du kann.
Nästa gång innan du limmar kolla så att bitarna passar, d v s tänk före!
 
Precis som seobserver skriver; du hade lite för bråttom. Guarden/parerskyddet/fingerskyddet borde du ha applicerat innan du limmade fast handtaget. Övergången ser alldeles för klumpig ut och bladet är tyvärr inte centrerat i handtaget. Man brukar dessutom ta ned tjockleken på handtaget intill bladroten så att man får en mer flytande övergång.

Skall jag vara ärlig så tycker jag dessutom att det är alldeles för kraftig böj och tunn ände på hornet. Inte helt lyckat ur ergo-synpunkt.

Vi har ju flera knivbyggare på det här forumet. Jag hoppas att de kan komma med ytterligare tips till dig hur du skall lösa problemet men en bra start är att avlägsna handtaget igen. Personligen hade jag därefter kortat handtaget, sågat hornet på längden, trätt på en fingerguard, centrerat bladet mellan halvorna, borrat ett hål på det stället där Clipperbladet har en fördjupning i sticktången och därefter limmat ihop allt igen. Därpå hade jag dessutom nitat/skruvat fast handtaget och satt på en ändbutt med tillhörande fånglinehål.

~Paul~
 
Conso har du sett hörnet han målat in sig i. Wyatt Erp hävdade alltid Take your time in a hurry!
Så hastighet kan vara relativt sett högst olika. Men resultatet räknas. Tja kanske inte i just det här fallet...
 
I trådskaparens ställe skulle jag lämna kniven som den är, spara den som en påminnelse om hur första försöket blev och börja om med nytt blad och nytt skaftämne.
När du fått till en kniv du är nöjd med kan det vara kul att se den bredvid version 1.0
 
Som dom andra skrev så får du ta bort skaftet igen och ta bort så mycket så att du bara precis får i tången, men innan dess kan du göra iordning en längre bit av nåt material som du gillar. Förslags vis nån metall eller horn. Så kan du ha nån sorts trä i bakre delen av skaftet. Ta hål i den främre biten på samma vis. Se till så att allting kommer ner ända ner mot eggen. Sen limmar du ihop det och formar som du vill.

Seved
 
ooo hur dum får jag bli det är klart det ska på först... ja du söte göte. ja så går det när man inte tänker längre än vad näsan räcker. jo men det var skönt att man kan få limmet att släppa jallafall. när det kommer till det böjda handtaget så ville jag göra något som verkligen var min ide och tro det eller ej så är det faktiskt skönt att hålla i. men alla har rätt att tycka som dom vill :D och det är jag hjärtligt tacksam för att folk säger vad dom tycker. jag har inte jobbat så hårt på den och jaa jag kanske har haft lite bråttom med den. och varför jag har gjort som jag har gjort är anledningen att jag inte har så mycket verktyg hemma och det var det ända sättet för mig att lösa det :). är det någon som vet var jag kan köpa finger skydd, egg skydd eller vad det nu heter??


Tack för alla svar

Mvh H.G
 
Ägg och egg

Själva brukar vi köpa ekologiska ägg, egg är ett roligare ord med flera betydelser varav slipad egg är en i raden.
Att sätta en holk på en skaftad kniv låter som en uppgift för Joe Laberdo, minst.
Effektiva parrerstänger för vänsterhandsdolkar bör enligt fackkunskapen vara långa och framåtriktade.
Den som tror på dylika på en friluftskniv ha nog inte slöjdat själv, i varje fall inte tillräckligt mycket.
Verktygs utformning bestäms inte i kommitte´er utan av användarebehov.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
KFOR Någon som kan hjälpa mig? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.