Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck

Nu är det så att jag fick 3,5k i julklapp för att investera i en ny ryggsäck. Jag vet dock inte vilken jag ska välja. Valet står mellan just nu: en gammal hederlig ramryggsäck från t ex Haglöfs, en berghaus Atlas (har hört mycket gott om föregångaren Vulcan och Klättermusens Mjölner. Jag vet att Mjölner inte kostar 3,5k men jag kan alltid lägga till lite extra pengar från min egna kassa.
Finns det några andra ryggsäckar som man borde kolla extra på? Vilka rekommenderar ni.
Jag har för nuvarande en shosho 60l (gammal modelen) och den är för liten för 2veckors turer som jag gör. jag behöver har en ryggsäck på minst +80l.
Och jag tillhör de dumma som går omkring med 27+ och avlastar folk så ryggsäcken ska fungera med tyngre bördor.
har någon en Atlas? hur funkar den? finns inga resentioner i "banken".

Är tacksam för svar.
Mvh Oskar FK
 
Kolla Bergans!

Hej. Bergans har en 130-liters ramryggsäck som heter 3800 Powerframe. Jag har en sådan, och tycker den är jättebra. Sidfickorna är löstagbara och kan bäras som en enkel dagturssäck, ramen är robust, stoppningen i bälte och axelremmar är ordentligt tilltagen.
Enda nackdelen är väl att insidan är svart, så man ser inget i säcken.
En ramförlängare finns att köpa till, och den är billig.

Haglöfs Alaska var nog bra för tjugo år sedan, men den har inte utvecklats på länge, så den är rejält omodern.
 
Haglöfs Victor 90100

Jag har själv en Haglöfs Victor 90100 som jag mycket varmt kan rekomendera, helt klart den skönaste säcken jag använt. Löstagbara sidofickor och oändligt med fästpunkter för extrautrustning är smidigt. Skön och bra på alla sätt. 100L med sidofickor och 90L utan.
Priset ligger väl mellan 3000-3300kr, vilket jag tycker gör den till en av de klart mest prisvärda större säckarna.

Lycka till med köpet!

/Martin
 
Kanske lite utanför budgeten, men kolla iallafall på Arcteryx Bora. Har aldrig provat en skönare säck. Kan inte säga så mycket, då jag inte provat den mer än i butik, men jag har aldrig sett nåt så välsytt och genomtänkt. Antar att det har med kroppsform att göra, men på mig satt den underbart.

/Harald
 
Vulcan finns fortfarande i affärerna. Reas ut för c.a. 2500 kr. på bl.a. Sportkompaniet, Military shop och Fliesbergs i Stockholm. Har svårt att tänka mig någon mer prisvärd säck.

Raskesven
 
Atlas på rea hos Recon!

Atlas rekommenderas även av mig. Vansinnigt prisvärd idag, som sagt. Hos Recon i Uppsala http://www.recon.se kostar den 2500, vilket är en tusing mindre än tidigare (och två tusingar mindre än konkurrenterna :) ).

Valet mellan Atlas och Vulcan är i mycket en smaksak. Själv tycker jag att Atlas har flera praktiska lösningar, medan Vulcans sidfickor har bättre öppningar.

En vandringspolares recension finns här:
http://www.nordesjo.com/uteplatsen/ramar.htm

Kolla även på
-Lundhags V-serie som också är prisvärda (Motion är nog också bra, men dyra och väldigt tunga)
- Haglöfs Sec - den "nya" Shosho som är riktigt fin.

Arcteryx skulle jag nog inte köpa i Sverige eftersom de verkar ha bestämt sig för att alltid vara dyrast på marknaden här.

Men det viktigaste är att säcken passar dig, så prova, prova, prova.
 
en sak (av mga) som jag undrar över om det finns någon som är missnöjd med sin vulcan/atlas från berghaus. alla verkar alldeles lyriska över denna säck som ser omodern och tråkig ut i jmf med mga andra hippa märken. säg sanningen nu medlemmar, finns det några kritiska röster kring denna säck?
ska vara bra med lite aspektseende...
 
rikard_wiberg@hotmail.com; sa:
en sak (av mga) som jag undrar över om det finns någon som är missnöjd med sin vulcan/atlas från berghaus. alla verkar alldeles lyriska över denna säck som ser omodern och tråkig ut i jmf med mga andra hippa märken. säg sanningen nu medlemmar, finns det några kritiska röster kring denna säck?
ska vara bra med lite aspektseende...
För min del hade jag gärna sluppit det nedre facket och avdelaren längst ner i Vulcansäcken. Hur ser en modern rolig säck ut?
 
Jag är nöjd med Atlas, men...

Det finns saker att irritera sig på:
1. Alu-skenorna i ryggen på min säck har blivit bockade, antagligen av misshandel på någon flygplats, men det går att rätta till. Mycket obekvämt innan man insett problemet, dock.

2. Liggunderlagsfästet bakpå säcken och inte undertill gör att det är svårt att få regnskydd att sitta ordentligt. Dessutom gör det att det är krångligt att komma in i undre facket. Å andra sidan står säcken stadigt.

3. Det saknas remfästen på utsidan av sidofickorna, så det går inte att fästa t.ex. liggunderlag utanpå "dagstursäcken".

4. Tydligen är snodden som stänger övre facket intressant för gnagare. Min blev delvis uppäten av en råtta på Borneo.

Totalbetyget är dock att det är en väldigt bra och pålitlig säck. Bland positiva detaljer kan nämnas dubbla lyftöglor, dagstursäck/sidofickor, spännet på avbärarbältet, brösremmens höjdreglering och att inga remmar hänger och dinglar. Sammantaget känns den "militär" i en positiv bemärkelse, alltså genomtänkt och vältestad.

Jag har använt den under fem månader tuff resa, i svenska fjällen och skotska högländerna, utan att bli besviken. Största risken är att man tar med sig för mycket prylar med över hundra, låt vara ganska små, liter att packa i.

Nils
 
rikard_wiberg@hotmail.com; sa:
en sak (av mga) som jag undrar över om det finns någon som är missnöjd med sin vulcan/atlas från berghaus. alla verkar alldeles lyriska över denna säck som ser omodern och tråkig ut i jmf med mga andra hippa märken. säg sanningen nu medlemmar, finns det några kritiska röster kring denna säck?
ska vara bra med lite aspektseende...

Om motsatsen till ett "omodernt och tråkigt" utseende är till exempel Lundhags Motion är valet lätt för mig :) Jag vill inte se ut som en slalomåkare från 1985 när jag är i naturen. Men det är givetvis en smaksak och en parentes.

NACKDELAR:
-Ryggan sitter tätt på ryggen - man blir svettig i ryggslutet och materialet suger åt sig en del fukt.
-Axelremmarna är smalare och tunnare än hos de nyare säckarna. Jag har dock aldrig upplevt detta som ett problem.
-Avbärarbältet är inte frisvängande.

Man skulle kunna tro att det grova materialet (1000 D i hela säcken) gör säcken tung, men den enkla konstruktionen gör den faktiskt lättare än de moderna konkurrenterna.
 
Nordesjo; sa:
NACKDELAR:
-Ryggan sitter tätt på ryggen - man blir svettig i ryggslutet och materialet suger åt sig en del fukt.
-Axelremmarna är smalare och tunnare än hos de nyare säckarna. Jag har dock aldrig upplevt detta som ett problem.
-Avbärarbältet är inte frisvängande.

Håller nästan helt med Martin. Enda är att jag tycker att axelremmarna är perfekt designade för mig, men de kunde fått vara lite lite styvare.

Ditto även till Raskesvens kommentarer. Bort med avdelaren (lätt att göra själv, klipp klipp...). Dessutom är "sovsäcksöppningen" på Vulcan mindre lyckad, Atlas har en bättre lösning. Personligen bryr jag mig inte så mycket eftersom det är en helt onödig finess som jag aldrig (helt ärligt) använt. Faktiskt har jag sytt igen dragkedjan så den inte ska kunna öppnas.

Många av de "hippa" säckarna må vara just det, men få av dem är bättre/ mer praktiska än Vulcan/Atlas. Arcteryx gör bra grejer, hög kvalitet och bra funktion (läs: komfort & bärsystem), men jag klarar mig utan deras "hippa" saker. Norröna, utmärkt och *enkelt*. Klättermusen, utmärkt, finurligt och *enkelt*. Bergans, utmärkt, gediget och *enkelt*. Någon som börjar ana en röd tråd...?

/mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
ZoeEnPhos I valet&kvalet att välja ryggsäck om minst 80L Transportera 8
såg Valet står mellan tre ryggsäck. Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
Matthias87 Vandringsryggsäck 65-75 liter Transportera 39
Marilyn Bra vandringsryggsäck ( ca 65l) för framåtvinklat bäcken/kantiga höftben Transportera 5
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
strang3 Vandringsryggsäck med rullanordning Transportera 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...