Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck

menar absolut inte att Berghaus är sämre pga sin design. snarare tvärtom. man slipper ju springa runt med ett 80-tals-disko på ryggen!!! ville bara vara lite kontroversiell för att skapa reaktion - vilket jag fått. tackar så mycket.
 
tafone; sa:
Håller nästan helt med Martin. Enda är att jag tycker att axelremmarna är perfekt designade för mig, men de kunde fått vara lite lite styvare.

Så sant! Det var slarvigt av mig att kalla remmarnas utformning "nackdel" eftersom jag inte heller har några problem med dem. Jag har tvärtom stora problem med till de decimeterbreda bladfjädrar till bärremmar som sitter på Haglöfs Victor.

Men hur som helst är bärremmarna något som tydligt skiljer den från nyare säckar, och det bör man känna till när man letar säck.

Mer ärlighet:
Om jag skulle köpa ny säck idag skulle jag förmodligen inte köpa en Atlas eller Vulcan, utan en Norröna, Arcteryx, Klättermusen, Bask (spana in Bask Eiger), Golite eller så.
Inte för att de skulle vara så mycket bättre utan av nyfikenhet och "pryltokeri".

Men om jag aldrig hade ägt en Vulcan men på nåt sätt ändå visste vad jag idag vet om Vulcan (efter snart 10 års användande) och Atlas skulle jag inte tveka en sekund att köpa en för 2500 spänn.
Med risk för att låta som en ryggsäckarnas Runar är jag nästan sugen på att köpa ett par, tre nya Atlas bara för skojs skull.
 
Ramsäck

Jag tycker att ska man "bara" ha säcken vid vandring så är en ramsäck oslagbar. Jag har haft en Haglöfs Skarja sedan urminnes tider. Den har varit en trogen vän genom skogar och över fjäll. Den är på 60 liter men jag har haft packpåse både under och över vilket utökar volymen med ytterligare cirka 50 liter....
Pris enligt Haglöfs hemsida 1800kr.

Laila
 
Norröna ramar rekommenderas!

Kan tipsa om norska Norrönas gedigna ramryggsäckar.
De har några olika ram-modeller i sitt sortiment.

Har själv en Norröna Hadeng La på 120 liter. Tar man bort de två sidfickorna så rymmer säcken 100 liter.

Har haft säcken under långturer i Sarek samt Norge och den har fungerat väldigt bra. Det är verkligen en funktionell kvalitetsryggsäck som man har mycket nöje av under många år.
 
Nordesjo; sa:
Så sant! Det var slarvigt av mig att kalla remmarnas utformning "nackdel" eftersom jag inte heller har några problem med dem. Jag har tvärtom stora problem med till de decimeterbreda bladfjädrar till bärremmar som sitter på Haglöfs Victor.

Men hur som helst är bärremmarna något som tydligt skiljer den från nyare säckar, och det bör man känna till när man letar säck.

Mer ärlighet:
Om jag skulle köpa ny säck idag skulle jag förmodligen inte köpa en Atlas eller Vulcan, utan en Norröna, Arcteryx, Klättermusen, Bask (spana in Bask Eiger), Golite eller så.
Inte för att de skulle vara så mycket bättre utan av nyfikenhet och "pryltokeri".

Den här gången håller jag helt med :)

Menade inte heller att ditt omdöme angående remmarnas utformning var "fel", bara det att de för närvarande passar just min kroppshydda ovanligt bra, till skillnad mot tex Haglöfs remmar (passar ovanligt illa). Vi verkar vara ganska lika byggda du och jag Martin...

Skulle nog oxå välja något annat än Vulcan/Atlas vid köp av ny säck. Som sagt, inte nödvändigtvis för att alternativen är bättre men för att omväxling förnöjer och gräset är alltid grönare.....

/mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
ZoeEnPhos I valet&kvalet att välja ryggsäck om minst 80L Transportera 8
såg Valet står mellan tre ryggsäck. Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
Matthias87 Vandringsryggsäck 65-75 liter Transportera 39
Marilyn Bra vandringsryggsäck ( ca 65l) för framåtvinklat bäcken/kantiga höftben Transportera 5
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
strang3 Vandringsryggsäck med rullanordning Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.