hjälp med val!

hej!

jag är helt ny här o rätt ny inom detta område, framförallt gps:er.

gillar att vara ute och ta promenader i skogen, men ogillar att följa vägar hela tiden, och ibland är det ju svårt att komma över kartor, så att en gps för mig skulle vara fint.

men jag behöver hjälp med att välja en, handburen alltså.

är det nån som kan tipsa om någon, för cirka 1500 kronor.

har tittat på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=238407

men hur bra är kartan på den? kan jag liksom se sjöar, vägar, tjärn, höjder och sånt (jag skall snart till värmland och gå, så jag vill ju kunna se på skärmen som en riktig karta).

ps. tacksam för snabbt svar, då jag skulle vilja köpa en snart.

mvh
christian
 
hej!

jag är helt ny här o rätt ny inom detta område, framförallt gps:er.

gillar att vara ute och ta promenader i skogen, men ogillar att följa vägar hela tiden, och ibland är det ju svårt att komma över kartor, så att en gps för mig skulle vara fint.

men jag behöver hjälp med att välja en, handburen alltså.

är det nån som kan tipsa om någon, för cirka 1500 kronor.

har tittat på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=238407

men hur bra är kartan på den? kan jag liksom se sjöar, vägar, tjärn, höjder och sånt (jag skall snart till värmland och gå, så jag vill ju kunna se på skärmen som en riktig karta).

ps. tacksam för snabbt svar, då jag skulle vilja köpa en snart.

mvh
christian
För att kunna de det du beskriver så måste du ha Magellans Topo Sweden eller Garmins Frilufttskartan. Då behöver du en GPS som hanterar detta.
 
En enklare GPS ger dig i alla fall möjligheten att "hitta hem" genom att du sparar din utgångspunkt, och eventuella punkter (t.ex. där du lämnar en stig eller väg) på vägen. Du får också ett spår i GPSen att följa för att hitta tillbaka även i en enklare modell.
 
tack för svar igen!

japps, fast karta vore ju rätt skoj att ha på den. det verkar vara en tusenlapp till ungefär, tittar just nu på denna modell, som verkar fin:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=239041

Jo den är bra. Men den säljs helt utan karta. Tillkommer utöver ett minneskort för någon hundralapp oxå en DVD med Friluftskartan Pro för det område där du bor. OBS köp karta på DVD. Inte på minneskort!
 
ja, det lutar åt den nu. hur menar du med tillkommer?
kartan verkar kosta någon tusing den oxå, vart hittar jag den för att beställa den på dvd?

bor i svealand
 
ja, det lutar åt den nu. hur menar du med tillkommer?
kartan verkar kosta någon tusing den oxå, vart hittar jag den för att beställa den på dvd?

bor i svealand

Notera att Tecopt som just nu har det lägsta priset enligt prisjakt säljer eTrex Vista HCx utan svensk manual och inte säljer några svenska kartor, vilket för mig är ett tecken på privatimport. Detta har sina nackdelar som att garantin är sämre och om du lyckas komma fram på telefonen till den svenska Garmin supporten, så vill dom inte ha med dig att göra.

Jag råkar ha cykelavstånd både till Hjertmans (näst längst upp på Prisjakt just nu) och till Outdoorexperten (3:a på Prisjakt just nu och dom säljer bägge Friluftskartan Pro på CD.


Per
 
Notera att Tecopt som just nu har det lägsta priset enligt prisjakt säljer eTrex Vista HCx utan svensk manual och inte säljer några svenska kartor, vilket för mig är ett tecken på privatimport. Detta har sina nackdelar som att garantin är sämre och om du lyckas komma fram på telefonen till den svenska Garmin supporten, så vill dom inte ha med dig att göra.

Jag råkar ha cykelavstånd både till Hjertmans (näst längst upp på Prisjakt just nu) och till Outdoorexperten (3:a på Prisjakt just nu och dom säljer bägge Friluftskartan Pro på CD.


Per

Det är så små pengar så jag råder dig att köpa svenskt för att få 3års garanti. OBS att du måste följa anvisningen på kartongen för att få detta. Det räcker inte med att sätta kvittot i säkra pärmen. Vill du spara några hundralappar så är legend HCx nästan som vista HCx men utan elektronisk kompass (du får rätt riktning när du står stilla) och barometer (du får snyggare och mer exakt höjdprofil på din vandring). Om detta är viktigt eller ej för dej vet jag inte.
Olika ändamål kräver (ofta) olika GPS.
Jag använder Visa Hcx för utebruk.
 
tack för alla svar!

jag beställde precis en Garmin Foretrex 101, jag tror jag kommer bli mkt nöjd med den. kartfunktionen är ju såklart inte där, men den kommer ändå att passa mina ändamål mycket bra samt att den var billig på komplett.se plus att det kör på "vanliga" batterier, bra om man sover över ute.

såg oxå att man kunde koppla in den till pc:n, kabel till det hittade jag på outdoor experten (det verkar inte följa med en i kartongen) så jag tänkte beställa en sån kabel oxå.

nån som vet vilket program på pc:n man senare kan använda sig när man kommit hem för att kunna se sina turer i skogen?
 
efter mkt om o men, avbeställde jag ordern från komplett.se och köpte mig Garmin eTrex Vista HCX från outdoor experten. det blir ju "bara" några hundra kronor mer, än om jag köpt 101 plus kabel till den. hoppas jag hinner få den senast torsdag :)
 
nån som vet vilket program på pc:n man senare kan använda sig när man kommit hem för att kunna se sina turer i skogen?
När du köper Friluftskartan till eTrex så följer programmet Mapsource med på DVD:n.

Mapsource kan du använda till flera ändamål:

- Tanka upp kartor till eTrex.

- Planera vägrutter på PC:n som du tankar upp till eTrex som sedan guidar dig längs rutten.

- Planera terrängrutter på PC:n i form av spår (max 500 punkter per spår) som du tankar upp till eTrex och sedan kan följa i terrängen.

- Logga spår från dina turer som du sedan kan tanka upp till Mapsource och lagra/visa på PC:n.

- Skapa intressepunkter på PC:n som du tankar upp till eTrex. T ex vandrarhem, badplatser, fikaplatser, etc.

Allt som du har i Mapsource - spår, rutter & waypoints - kan du med en enda knapptryckning visa i Google Earth.

Allt ovan är gratis. Dvs ingår i priset för kartan. Men det finns fler möjligheter. T ex kan du i Fugawi direkt på Lantmäteriets kartor göra spår som Fugawi kan tanka upp till eTrex.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
Elvah Hjälp, Inreach mini 2 slukar batteri! Navigering 8
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Jackiie Zone 34, WGS84 - hjälp mig förstå! Navigering 6
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
Chimalli Hjälp med .gpi Navigering 2
bengt54 Konverterings/överförings hjälp Navigering 0
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
Fredrik86 Barometer hjälp av Suunto Core Navigering 3
miiicke90 Garmin VS Blaupunkt, hjälp Navigering 7
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
yyp Näst intill desperat efter hjälp med Garmin Nüivi 310 Navigering 0
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
apfaktor Något stämmer inte, men vad? Hjälp önskas!! Navigering 2
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Sirius1 GPS-hjälp Navigering 16
mattosvensson garmin c310 hjälp! Navigering 0
torpet Hjälp! Navigering 3
sted0200 AIS-Hjälp Navigering 7
jasy Oziexplorer, hjälp Navigering 2
sted0200 HJÄLP Navigering 4
Monika1 Barometertryck - hjälp Navigering 22
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
zirkaloy Hjälp med att föra över karta Navigering 9
Loranga "Bättre" Mapsource kartor med hjälp av cGPSmapper? Navigering 13
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...