Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport?

Hej!

Hjälp mig välja mellan följande:

http://www.taltcentralen.se/produkter-1/talt-1/fjalltalt/naimakka-4.html

http://www.outdoorexperten.se/p-14490-helsport-fjellheimen-camp-4.aspx

Jag har tänkt så här:

2 vuxna och 2 barn vår/sommar kanske höst. Tunneltält. Inte för dyrt men inget skräp. Max ca6000kr. Vikten ointressant. Regnar det för mycket går vi hem. Hund/hundar ska få plats i absiden.

Tar tacksamt emot åsikter om kandidaterna och skulle någon ha andra förslag så tveka inte, skriv!

/ Daniel

Om inte vikten har någon betydelse är ju Helsporttältet nästan onödigt lätt. Vad som verkar ha betydelse är utrymmet. Om du inte har möjlighet att kolla in tälten i verkligheten, så kan det i alla fall vara bra att studera måtten på innertältet och absiden. Innertältets höjd kan också vara intressant.

Personlängd, ålder och storlek på barn, antal hundar, längd på tältvistelsen etc. spelar roll. Helsporttältet är säkert ett riktigt bra tält, men det är inte gigantiskt för fyra personer + hundar. Innertältet sluttar i ena änden och är dessutom lite kilformat.

Det är värt att tänka på. :)
/daniel

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kollat!

Kollade upp storleken på tälten och de tar i mina ögon ut varandra.

Då vi har små barn tror jag det kommer räcka till. Hundarna kan i värsta fall ligga ute.

Kvalitetsskillnaden då?

Helsport har ju flera 4-mans tält som är betydligt billigare, Fjellheimen tillhör Helsports "Pro-serie", som är lättare och som dessutom skall vara starkare och tåla mera vatten.

Är inte de bägge tälten likvärdiga rent tekniskt alltså?(stå emot regn typ)

Hur mycket bättre är då Helsport? Eftersom det bara skiljer en dryg tusig kanske det med andra ord är ett bättre tält man får om man köper ett Helsport?

Helsport Fjellheimen Camp, skulle jag säga, motsvarar Hillebergs Nallo 4 GT. Ordinariepriser för dessa tält är 7200:- resp. 8500:-. Båda är alltså ganska kostsamma. 5500:- för Helsporttältet är ett bra pris. Båda dessa tält är lätta med yttertält av rivtålig nylonväv.

Tältet från Tältcentralen har ytterväv av polyester, vilken är tyngre. Rivstyrkan kan vara bättre eller sämre.

Jag tror att Helsport tältet har fler moderna lösningar än tältcentralentältet vad gäller ventilation, tältbågar, tältduksspännare etc. Å andra sidan kanske tältcentralens också har fördelar.

Priset på tält stiger med att dess vikt minskar. Du skrev att vikten inte spelar någon roll, därför tänkte jag att ett större tält kanske kan vara intressant. Ska man inte vandra kanske en kåta är mysig?

sen har ju polyester ett par fördelar också...
bättre UV-tålighet och töjer sig inte när det blir blött...

(Men om inte vikten har betydelse, och ni ska vara många kanske kåta kan vara nåt?)

Kåta kanske...

Kan man få en kåta för vettiga pengar? En kåta låter dyrt. Har inte kollat upp iofs...

Vad ska man då ha?

Är inte en kåta dessutom mycket större och tyngre än ett 4manna tält?

Kan man få en kåta för vettiga pengar? En kåta låter dyrt. Har inte kollat upp iofs...

Vad ska man då ha?

Är inte en kåta dessutom mycket större och tyngre än ett 4manna tält?

vikten spelade väl ingen roll :)
Det finns lättviktskåtor tentipi har olika varianter. Annars om priset är det som styr så är väl hellsports kåtor billigare. Det du får är något som blir mycket rymligare än ett 4manna tält. barnen kan röra sig i kåtan utan att det blir totalt kaos.

har vandrat 2 vuxna & 2 barn med min Zirkon 5. det stora problemet är att den är skrymmande när man bär den. väger annars 4kg och då får ni garanterat plats om barnen e små (5 & 7år hade vi med oss i somras)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips