Bara tält el. tält + presenning

Jag ska köpa tält och vill gärna ha synpunkter från Er andra här.

Vi kommer att vara alla tänkbara alternativ från 1 vuxen till att vara 2 vuxna+ 2 barn.
Våra 2 vovvar är förmodligen också med på övernattningarna (beroende på om 1 vuxen stannar hemma eller ej).
Tältet/en ska bara användas här i skogen på vandringsleden och i bra väder, och jag har funderat på följande alternativ:

1. http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/talt/051738/point-zero-explorer-4-p
(har inte hittat några mått på absiderna. Ev. vovvarna i en absid och packningen i den andra)

2. McKINLEY / NEVADA 3
http://www.intersport.se/products/D...ld_kat3_querystr=0&Old_kat1_querystr=8&Kat1=8
(hittar inget mått på denna absid)

3. 1 st sådant tält+ egen tillverkad absid el. dyl. av en presenning .
http://www.rusta.se/talt_hamra_2_man_cp75151042.html
Vid ex. 1 vuxen + 2 vovvar
Inga vovvar i själva tältet!
Förslag på hur kan man göra det?

4. 2 st sådana tält med presenning emellan
http://www.rusta.se/talt_hamra_2_man_cp75151042.html
Vid ex. 2 vuxna + 2 barn + 2 vovvar.
Inga vovvar i själva tältet.
Förslag på hur kan man göra det?

Eftersom jag kikat runt här på Utsidan.se ett tag, så vet jag att flera av er är duktiga på att skissa fram förslag och ha otroliga idéer på hur man kan göra med alternativ 3+4.

Jag tar tacksamt emot olika förslag och tackar för ev. sådana på förhand!

Värt att poängtera är att det bara är McKINLEY / NEVADA 3 som är vattentätt av de ovan nämnda. Explorer kan hålla för mindre regnskurar som håller på mindre än en timme och inte är särskilt kraftiga. Hamra håller inte för mer än fem minuters regn upptäckte jag i en skog utanför Trollhättan förra sommaren, och fick det bekräftat en gång till i Svartedalen.

Nu vet jag inte om du med bra väder menar att det inte är storm, eller om du menar att det också skall vara garanterat soligt hela helgen för att du skall ge dig utanför dörren. Men.... om du är i samma funderingar angående det här med tält som jag var första gången jag skulle ut i skogen och därför letade efter billigaste tänkbara substitut under tiden så är väl ett par Hamra plus en jättestor presenning som täcker både tälten antagligen den billigaste varianten. Det ställer dock ganska hårda krav på tältplatsen att det finns 3 stycken tält omkring dig.

Jag skulle rekommendera åtminstone ett Marmot Earlylight 2p Grön som just nu säljs för 1395 kr på GetOut. Så är du ett mycket prisvärt tält för en vuxen plus ett barn, eller om du går solo. Sedan så skulle jag köpa McKinley Nevada till resten av familjen och hundarna om det inte är säkert att de hänger med så många gånger, de tältet har högst vattenpelare av de du ursprungligen föreslog.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Rustatältet skulle jag glömma direkt. Förutom att det är otätt så är det är alldeles för kort. En vuxen får ligga med både huvud och fötter mot duken. På diagonalen kan en person ligga. Det är en trädgårdsleksak för barn.

mvh/Proud owner of Rustatält

Varför inte ett tunneltält, typ McKinley Kathmandu?
De har oftast en större absid för packning/hundar

/M

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips