Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo??

Jag ska köpa ett nytt tält och har väl mer eller mindre bestämt mig för att det är ett Hilleberg jag vill ha.
Valet står mellan Anjan 2/3 eller Nallo 2/3.
Tältet är tänkt att användas främst vid soloturer i södra Sverige under perioden Mars - Oktober, men även vid någon årlig fjälltur i Kebnekaise/Sarek mellan Juni-september. Jag vill också ha möjligheten att då och då ta med någon kompis eller något av mina tonårsbarn, därav frågan om ett två eller tremanstält. Vill ju som alla andra så klart hålla ner vikten och det är ju därför Anjan är med i frågan. Vilket tält ska jag välja med de förutsättningar jag nämnt??

Har Anjan 2gt och kan verkligen rekommendera det tältet.

Vi har sovit 2 vuxna och en 2.5 åring och det är funkis men inte överdrivet med plats. Två vuxna är helt ok och jag skulle inte vilja ha större om man bara är två, om du har extra breda uppblåsbara liggunderlag går de dock inte in utan att de ligger omlott i fotändan, vilket fungerar förvånansvärt bra även om det ser knas ut.

Jag skulle valt GT abside före 3 manna om ni bara ska vara två. Att kunna dumpa blöt packning och fortfarande kunna laga mat i abside är underbart.

Har dock inte provat Nallo men då Anjan är lättare och jag inte känner att jag saknar något vet jag inte riktigt vad som skulle få mig att välja annorlunda mer än kunna dra ut på ordentliga vinterturer.

/G

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
I början tyckte jag det kändes som en risk men har aldrig varit med om att det faktiskt inneburit problem i praktiken. Dock inte tältat när det både öst ner och blåst kraftigt samtidigt. Bara vanliga hällregn med måttlig vind och då har det aldrig varit något problem.

Sen är det ju badkarsdesign på golvet så även om det skulle regna 90 grader är det främst golvet som träffas och saker som ligger nära glipan i abside.

Jag är inte orolig, om något är jag väl lite mer orolig för att vinden får tag i glipan men som en annan medlem länkade till ser det inte ut så på dessa bilder: https://www.youtube.com/watch?v=0axQk_kopR8

Sen är det nog vekare än Nallo, allt annat vore konstigt men det är tillräckligt stabilt för ganska tuffa förhållanden.

Det är väl bara snö som det absolut inte klarar då det inte har ventiler utan just glipa.

/G

Oj, det ser ju synnerligen stabilt ut, kanske ska slå till på ett Anjan. Verkar ju räcka till för det jag tänkt använda det till. Tack för informationen.....

//Adam

Jag valde Nallo 4gt för att slippa vind in i tältet. De andra tält jag haft som inte gick ned till marken klarade regn bra men blev dragiga då det blåser lite. 3.6kg för ett sådant rymligt och året runt säkert tält är superlätt enligt mig.
Anjan eller Nallo, du blir nöjd oavsett :)

Har både Anjan och Nallo. Om jag bara får välja ett av dem blir det Nallo som jag upplever som tåligare och stabilare.

// L

Jo jag fattar att Nallo säkert är både stabilare och tåligare, men frågan är ju om Anjan kanske räcker för behoven jag nämnde för det är ju det där med vikten också. Kommer ju använda tältet en hel del som solotält......

Ber om ursäkt för min otydlighet!😉 Eftersom Du skriver Sarek och juni-september så tycker jag Du ska gå på Nallo. Jag skulle inte ge mig ut i Sarek i september med ett Anjan, finns en anledning till att många har mer än ett tält, även om "allroundtältet" vore önskvärt,

// L

Exped

Titta även på Exped´s tält innan du bestämmer dig.
Venus- och Orion-tälten finns både som 2- och 3-mannaversioner och har båda fått bra recensioner (och är dessutom billigare än ett Hilleberg).
Har ett Venus Extreme själv som jag är mycket nöjd med :)

/Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips