Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo??

Jag ska köpa ett nytt tält och har väl mer eller mindre bestämt mig för att det är ett Hilleberg jag vill ha.
Valet står mellan Anjan 2/3 eller Nallo 2/3.
Tältet är tänkt att användas främst vid soloturer i södra Sverige under perioden Mars - Oktober, men även vid någon årlig fjälltur i Kebnekaise/Sarek mellan Juni-september. Jag vill också ha möjligheten att då och då ta med någon kompis eller något av mina tonårsbarn, därav frågan om ett två eller tremanstält. Vill ju som alla andra så klart hålla ner vikten och det är ju därför Anjan är med i frågan. Vilket tält ska jag välja med de förutsättningar jag nämnt??
 
Har Anjan 2gt och kan verkligen rekommendera det tältet.

Vi har sovit 2 vuxna och en 2.5 åring och det är funkis men inte överdrivet med plats. Två vuxna är helt ok och jag skulle inte vilja ha större om man bara är två, om du har extra breda uppblåsbara liggunderlag går de dock inte in utan att de ligger omlott i fotändan, vilket fungerar förvånansvärt bra även om det ser knas ut.


Jag skulle valt GT abside före 3 manna om ni bara ska vara två. Att kunna dumpa blöt packning och fortfarande kunna laga mat i abside är underbart.

Har dock inte provat Nallo men då Anjan är lättare och jag inte känner att jag saknar något vet jag inte riktigt vad som skulle få mig att välja annorlunda mer än kunna dra ut på ordentliga vinterturer.

/G
 
I början tyckte jag det kändes som en risk men har aldrig varit med om att det faktiskt inneburit problem i praktiken. Dock inte tältat när det både öst ner och blåst kraftigt samtidigt. Bara vanliga hällregn med måttlig vind och då har det aldrig varit något problem.

Sen är det ju badkarsdesign på golvet så även om det skulle regna 90 grader är det främst golvet som träffas och saker som ligger nära glipan i abside.

Jag är inte orolig, om något är jag väl lite mer orolig för att vinden får tag i glipan men som en annan medlem länkade till ser det inte ut så på dessa bilder: https://www.youtube.com/watch?v=0axQk_kopR8

Sen är det nog vekare än Nallo, allt annat vore konstigt men det är tillräckligt stabilt för ganska tuffa förhållanden.

Det är väl bara snö som det absolut inte klarar då det inte har ventiler utan just glipa.

/G
 
Oj, det ser ju synnerligen stabilt ut, kanske ska slå till på ett Anjan. Verkar ju räcka till för det jag tänkt använda det till. Tack för informationen.....

//Adam
 
Jag valde Nallo 4gt för att slippa vind in i tältet. De andra tält jag haft som inte gick ned till marken klarade regn bra men blev dragiga då det blåser lite. 3.6kg för ett sådant rymligt och året runt säkert tält är superlätt enligt mig.
Anjan eller Nallo, du blir nöjd oavsett :)
 
Har både Anjan och Nallo. Om jag bara får välja ett av dem blir det Nallo som jag upplever som tåligare och stabilare.

// L
 
Jo jag fattar att Nallo säkert är både stabilare och tåligare, men frågan är ju om Anjan kanske räcker för behoven jag nämnde för det är ju det där med vikten också. Kommer ju använda tältet en hel del som solotält......
 
Ber om ursäkt för min otydlighet!😉 Eftersom Du skriver Sarek och juni-september så tycker jag Du ska gå på Nallo. Jag skulle inte ge mig ut i Sarek i september med ett Anjan, finns en anledning till att många har mer än ett tält, även om "allroundtältet" vore önskvärt,

// L
 
Exped

Titta även på Exped´s tält innan du bestämmer dig.
Venus- och Orion-tälten finns både som 2- och 3-mannaversioner och har båda fått bra recensioner (och är dessutom billigare än ett Hilleberg).
Har ett Venus Extreme själv som jag är mycket nöjd med :)

/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...