Hjälp med sovsäck

ulfö

Avstängd
Hej
Tänker vandra i helgen o tälta i min hemtrakt i Västmanland! Har en ganska så klen sovsäck som hör till sommaren antar jag. Men ett kraftigt liggunderlag, Vaude Airdream med god värmeförmåga pga att man ligger högt o bra från marken.
Har inte varit ute på övernattning så här sent på året och undrar dels hur kallt det kan bli? Men sen undrar jag om min sovsäck kommer att stoppa för detta när den har en komfort temp på kanske 5-8 plus?
Jag planerar givetvis att ha underställ och mössa på mig under nattens gång.....

Var vänliga att hjälp mig med tips på billig men bra sovsäck som pallar med nu på hösten o hela oktober ut....

Uffe, Fagersta

Enligt vilken temperaturstandard är komfort temperaturen på din sovsäck angiven? EN-standard?
Är du frusen av dig?

Är det 5-8 grader i komfort enligt EN-standard, så ska nedre temperaturgränsen för män ligga runt 0 och då borde du nog klara dig oktober ut, med några frostnätter etc, förutsatt att du har ett bra liggunderlag samt kan ta på dig ett extra lager om det kyler på.

Ett alternativ med 5 i komfort för kvinnor och 0 som nedre gräns för män:
http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/sovsackar/012501/everest-everes-classic-sr

Är du frusen eller vill vara på den säkra sidan så är detta ett alternativ:
http://www.haglofs.se/prd/visaprod....CatNr=&NP=&Q=&HMtrl=&Str=&show=&ak=&nid2=1429
Kolla på prisjakt.nu för lägsta dagspris

Intersport kan oxå ha några alternativ men de måste du titta på i butik eftersom de inte har några temperaturgränser angivna på nätet...

Om du ska skaffa en höst och vårsäck så är Alpkit Pipedream 600 ett prisvärt val. Kostar hälften mot motsvarande Haglöfs, komfort är ca -5 till -10. Men den tar ca 4 dagar att få hem.

ulfö

Avstängd
Tack för svar

Detta är en Haglöfs Outpost komfort temp 8 plus som säljs på outnet.se för ca 700 spänn nu!
Jag är inte så frusen av mig om man ska se det så...
mvh uffe

ulfö

Avstängd
Om du ska skaffa en höst och vårsäck så är Alpkit Pipedream 600 ett prisvärt val. Kostar hälften mot motsvarande Haglöfs, komfort är ca -5 till -10. Men den tar ca 4 dagar att få hem.

vr finns sådan att köpa? har själv tiittat på Haglöfs runt tusenlappen på outdoorexperten hemma här i trakten

ulfö

Avstängd
ja precis en sån

Enligt vilken temperaturstandard är komfort temperaturen på din sovsäck angiven? EN-standard?
Är du frusen av dig?

Är det 5-8 grader i komfort enligt EN-standard, så ska nedre temperaturgränsen för män ligga runt 0 och då borde du nog klara dig oktober ut, med några frostnätter etc, förutsatt att du har ett bra liggunderlag samt kan ta på dig ett extra lager om det kyler på.

Ett alternativ med 5 i komfort för kvinnor och 0 som nedre gräns för män:
http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/sovsackar/012501/everest-everes-classic-sr

Är du frusen eller vill vara på den säkra sidan så är detta ett alternativ:
http://www.haglofs.se/prd/visaprod....CatNr=&NP=&Q=&HMtrl=&Str=&show=&ak=&nid2=1429
Kolla på prisjakt.nu för lägsta dagspris

Intersport kan oxå ha några alternativ men de måste du titta på i butik eftersom de inte har några temperaturgränser angivna på nätet...

ja en sådan har jag kikat på en haglöfs slumber 2s som verkar vara prisvärd som tusan! tror man kunde få den för under 900 spänn eller nåt, billigt men ok om man jämför med den andra du tipsat om, everest så är ju den skitbillig men märket säger mig ingenting och man vet ju aldrig om den står pall i slutändan??

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Västmanland så här års går det väl knappt under nollan? Det behöver du knappast tjacka ny sovsäck för. Ta på dig mer kläder istället. Tjocktröja, raggsockor och extra långkalsonger, så klarar du dig säkert fint. Ja, också understället och mössan, då. Halsduk är skönt också.

ulfö

Avstängd
Västmanland så här års går det väl knappt under nollan? Det behöver du knappast tjacka ny sovsäck för. Ta på dig mer kläder istället. Tjocktröja, raggsockor och extra långkalsonger, så klarar du dig säkert fint. Ja, också understället och mössan, då. Halsduk är skönt också.

gått under nollan flera nätter nu...men tack för tips!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips