Nybörjare behöver tips på prylar!

Hej!

Har ofta tjuvkikat på forumen här men blev medlem först idag. Är mycket ute i vår natur, men övernattningar har det blivit mindre av.

Ska nu ut i början av mars månad (skåne/småland) och övernatta. Antagligen sker detta i vindskydd. Alternativet är med bivy eller enmanstält (jag har inget av det). Ponera att det blir -10 C som kallast. Vad jag har är:

Snugpak Softie Autumn (-5 komfort)
Snugpak uppblåsbart liggunderlag
Vanligt cellplast underlag
Sea to Summit Thermal Reactor liner (ska lägga till 8 C i sovsäcken....?)
Grabber/MPI All weather space blanket (inte engångstypen)

Funkar detta plus underställ i ett vindskydd i ovan temp?

Funderar på att skaffa ett Hilleberg Alto (men huu så dyrt) annars, eller en bivy från Bibler eller Outdoor Research. Kommer säkert bli mer av dessa aktiviteter i framtiden nämligen...

Väldigt tacksam för tips!!!

I ett vindskydd fungerar nästan vad som helst (nja kanske inte riktigt) bara du eldar. Annars kan grjerna du ha nog funka, Annars kan du skaffa nån billig sovsäck och ha den utanpå den andra. Det hela beror rätt mkt på hur lätt du har att frysa. Glöm bara inte mössan! ta med dig en tröja och testa dig fram - i slutändan kan bara din egna erfarenhet avgöra vad just du behöver.

Och vänta med att skaffa ett Hillebergstält - finns mycket annat en nybörjare kan behöva för dom pengarna.

Hoppas du inte fryser för mycket!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
ja, det bör nog funka. kan ju alltid dra med min sommarsäck som bara väger 600g, blir väl ytterliggare någon grad plus då. snugpakunderlaget blev utbytt mot en termarest prolite plus som jag sprang på på ett riktigt fint reapris.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips