Hjälp med kapning av Bracsa Paddel..

Har en Bracsa Children paddel som behöver kortas ca 18-20 cm. Enligt säljaren är den limmad med smältlim som medföljde paddeln som ny. Nu undrar jag om det finns någon som kan hjälpa mig innan jag gör något dumt, som att spräcka den. Hur mycket skall man värma för att limmet släpper, ca 130 C? Skall man använda värmepistol? Vad använder man för kapning? Bågfil? Hur rengör man, skall man rengöra i bladinfästningarna innan man limmar om? Vad skall man limma med? Smältlim...eller Epoxy?

Hoppas det finns någon med bra erfarenheter av att fixa till längden på en kolfiber vinge

/PAF

Har själv limmat om Bracsapaddel som var limmad med originallim.

Värm försiktigt, succesivt med värmepistol. Den måste bli rätt varm, men du märker ju när limmet mjuknar. Värm inte mer än nödvändigt helt enkelt.

Kapa med bågfil eller nåt annat riktigt fintandat.

Ta bort allt det gamla limmet, slipa de ytorna som ska limmas en aning så att de blir matta. Värm både blad och skaft försiktigt även vid limningen så att du hinner få bitarn på plats innan limmet stelnar.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hårfön funkar oxå!
Om man, som jag, tycker det känns lite läbbigt att gå på med varmluftpistolen.

Tar iof lite längre tid..

Hårfön har jag använt för att slippa bli otålig med värmepistol. Oj, vad lätt det är att bränna paddeln. Det tar ca 5 minuter per sida att värma limmet med en vanlig hårfön.
Maskeringstejp på skaft och paddel så blir kladdet minimalt.

På delbara paddlar bör man korta båda sidorna, dvs båda bladen måste demonteras.

näpp...går inte att rubba limningen med hårfönstrategin. Får väl ta till bättre verktyg istället.

Har ingen som helst erfarenhet av detta... Men när man byter trugor på längdskidstavarna (dessa trugor limmas också med smältlim) brukar man stoppa ner i hett/kokande vatten och sedan kunna dra av. På samma sätt värmer man trugan innan den monteras igen. Känns lite otäckt att ge sig på paddeln med varmluftspistolen.

Om materialet är sprött när man sågar det (vet inte om det är det, jag har aldrig kapat kolfiber) så kan det kanske hjälpa att tejpa maskeringstape runt röret och sedan såga genom tapen så att ev "flisor" inte bryts loss.

OT: Hur vet man hur lång paddel man ska ha?

Jag har använt en vanlig 1200 wattare. Man måste värma både skaft och bladhylsa. Tar ca 5 minuter. Sedan spänner man fast ena bladet mellan benen/vaderna och sedan försöker man vrida loss det andra bladet med handkraft.

Jag har gjort detta på flera paddlar inkluderat Bracsa.

Rent allmänt är det ju så att limmet fungerar bra som temperaturvakt. Om man inte har så bråttom att man överhettar innan värmen hunnit sprida sig, så är det ingen fara så länge man inte värmer efter att limmet mjuknat.

Med ett bågfilsblad blir det minimala skador, om några alls. Jag har kapat med både bågfilsblad och fintandad gersåg. Ta i måttligt bara.

PAF; sa:
Har en Bracsa Children paddel som behöver kortas ca 18-20 cm.

Hej, hur viktig är paddlens längd ur perspektivet "slit på kroppen". Logiskt känns det som om en kortare paddle med hög paddleföring borde slita mer medan en lång paddel med låg paddelföring är mer skonsam? Kommentarer?

Om en längre paddel och lägre paddelföring innebär att man rör sig mindre behöver ju inte det innebära att rörelsen är nyttigare.

En gissning är att hög eller låg paddelföring kan vara både nyttigt och onyttigt, men det beror kanske mer på hur man lyckas tekniskt.

När jag blir trött sänker jag paddelföringen omedvetet och börjar paddla på ett mer tröttsamt och innefektivt sätt. Man blir alltså sämre på att göra "rätt" när man blir trött, men det straffar sig med att det blir ännu jobbigare...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips