Hjälp med första vandringen!

Hejsan! Mitt namn är Jesper och är ny här på sidan.
Jag skulle vilja ha hjälp av er med att hitta en bra vandringsled för 2 nybörjare med hund utifrån dessa kriterier:

1 dags övernattning utomhus alternativt en fast utgångspunkt(stuga av något slag) med dagsturer.
relativt lättvandrat då det blir första gången
Så vackert som möjligt
Gärna fjällen men om ni kan tänka er något annat passande så släng in det med!

Tanken är att vi skall ut i Juni någon gång
Det viktigaste är för oss att få uppleva en så vacker natur som möjligt.

Vore jätte vänligt om ni kunde ge mig tips som jag kan kika upp!

Med vänliga hälsningar
Jesper Thorell

Fulufjäll
Grövelsjön
Jämtlandstriangeln

At gå i fjällen är enklare än man tror vanligtvis. Om man vet var man har sina akilleshälar så är det inte så lurigt. När folk tycker att det blir svårt och eländigt i fjällen är det oftast på grund av att man inte upptäcker sina svaga punkter förrän man utsätts för dem. Det kan vara ensamhet, köld, känsla av utsatthet etc.

JJ

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tänk på att det fortfarande kan vara snö i fjällen i juni. STF-stugorna i Jämtland verkar öppna till midsommar, det kan vara en fingervisning.

I juni, framförallt runt midsommar, är det högsäsong för mygg. Kan ni vänta till
slutet av juli/början av augusti så brukar det ha lugnat ned sig.

Eftersom ni inte sagt varifrån ni utgår eller vilken budget er vandring bör ha, vore det enklare om ni berättade det först.
Hemomskogarna brukar utmed vandringsleder och runt sjöar var rätt lämpliga och enkla att komma till för förstagångsvandrare.
Skogen är allmänt mer förlåtande än uppe i bergen.
Men smaken är som baken.
go tur

I så fall måste jag ju slå ett slag för mina gamla hemtrakter! Sörmlandsleden!

Sörmlandsledens sträckning som heter etapp 15 och går ungefär mellan Laxne och Åkers Styckebruk, har en skaplig utsikt. Det är berget ovanför sjön Mellan-marviken som stupar brant ner mot sjön. Fint och lagom nära civilisationen!

Lite information om etappen:
http://www.sormlandsleden.se/etappkarta.aspx?MenuID=49095&showmenuid=49434&pbId=1-0
Karta enligt Eniro:
http://kartor.eniro.se/m/INzYZ
Typ så här ser det ut:
http://image10.webshots.com/10/5/14/18/147351418eNAYyI_ph.jpg

Annars är Sörmlandsleden i Nyköpings-trakten inte alls dum: där är det mer klippor med hav och mindre brötig skog.

Hoppas ni får det massa bra! :)
(Ett annat tips är också sökfunktionen här på Utsidan, kanske hittar ni något, kanske inte...) :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips