Hjälp med Fjädring

Köpte mig i helgen en Univega flyte 800 ca 7 år gamal.
Då jag mestadel kommer cykla i stan på den och en och annan grusväg så behöver jag dra åt fjädringen till nästan max.
Har aldrig haft en liknande cykel innan så jag hoppas på tips här. Bifogar lite bilder för er som känner igen den..

Bilagor

• DSC00243.jpg
    DSC00243.jpg
    56.9 KB · Visningar: 940
  • DSC00244.jpg
    DSC00244.jpg
    52.6 KB · Visningar: 658
  • DSC00245.jpg
    DSC00245.jpg
    65 KB · Visningar: 537
Halloj!
Inget kvickt svar derekt, men ifall du inte har fått ordnat det än. :)
Jag vet inte säkert, men jag tror allt att du ska kunna ändra hårdheten på bakfjädern genom att snurra på den. Orkar inte räkna ut åt vilket håll, men det märker du nog. =)

Edit: Nu när jag ser din nedersta bild, så skulle jag gissa på att den ska skruvas åt höger, dvs bakåt, för att bli hårdare.
En annan sak också, jag är ju såklart inte hundra på att det inte finns fler sätt.
Men den ser ut att sakna rattar och sådant? :)
Att skruva kan vara ett sätt i alla fall.

Hoppas du har roligt på den och lycka till!

Mvh Roger

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag antar att du vill ställa åt framgaffeln också. Jag tror inte att det går på den gaffel som visas på bilden. Det kan mycket väl vara en elastomerdämpare. Jag föreslår att du sätter dit en stel gaffel istället. Finns ingen anledning, som jag ser det, att ha något annat när man ändå cyklar mest grusväg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips