Länkarna funkar inte så bra.
Hoppas trådskaparen äter och dricker regelbundet...det är det viktigaste under en aktivitet.
Länkarna funkar inte så bra.
Artikeln är som sagt 25 år. Så gamla länkar funkar dåligt. Sannolikt finns mer aktuella publikationer inom området också. Men en hel del torde vara relevant fortfarande.
Thure
Det finns en del handlare som har extrapris nu, tex XXLHar för övrigt inte ännu köpt rediga cykelbyxor med blöja så röven börjar ta stryk men tänker lite att det kanske är bra att den härdas lite extra nu, annars har jag kollat på Craft med C4 vaddering som verkade ok, nån som har erfarenhet av dessa?
Två kommentarer:Uppdatering från dagens åktur!
Lite läskigt att cykla på landsvägar men känns som att de flesta bilisterna ger en mycket utrymme och avstånd så det känns skönt! 50m stigning med motvind som var 6 min och 40 sekunder av cykelturen var nog de värsta 7 minuter jag upplevt i mitt liv. Har för övrigt inte ännu köpt rediga cykelbyxor med blöja så röven börjar ta stryk men tänker lite att det kanske är bra att den härdas lite extra nu, annars har jag kollat på Craft med C4 vaddering som verkade ok, nån som har erfarenhet av dessa?
Om det finns cykelbana och hastighetsbergränsningen är >50km/h MÅSTE du cykla på den. Är du över 15 år och hastighetsbegr på vägen <=50 km/h kan du välja men på landsvägen (hastighetsbegr >=50km/h) får cyklsiter lyckligtvis inte välja, då måste du välja cykelbanan. Det är obra att blanda cyklister som kör 20-40 km/h med bilar och annat som kör 70-100 km/h på samma körbana.Komplettering ang landsvägscykling:
Om det finns en cykelbana är det bra att använda den. Då minimerar man riskerna med att möta andra fordon, och även om man korsar väger så ska man tänka att "jag ska kunna stanna om bilen inte stannar". Det spelar ingen roll att man hade företräde när man ligger på sjukhus efter att ha blivit påkörd.
Cykla med fantasi, cykla med omdöme.
Reflexer och belysning när det är mörkt känns bara logiskt om man cyklar när det är mörkt...förutom att det är lagkrav...Än viktigare är att ha reflexer kring ben och fötter, då det mänskliga ögat reagerar starkt på just rörelser.
/Niklas