HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck !

jag, som inte är intresserad av lättpackning, men väl av att packa så lätt det går, blir så förvirrad av de här siffrorna, och vad som ska räknas till vad. Jag brukar hålla reda på vad säcken väger, hur mycket jag har på kroppen (mindre än flertalet, verkar det)
och vad vattenbehovet kan vara. Det första och det tredje är det som betyder ngt för ryggen, även om min erfarenhet är att vatten man bär framtill inte alls känns som om man stoppar ned flaskan i säcken. I Pyreneerna förra året vill jag minnas att min "basvikt", innefattande tre gasburkar, kartor över hela Pyreneerna
och långbyxor (erftersom jag oftast inte har dem på)
gick till strax över 9 kg (vilket gör mig till tungpackare!)
maten knappt 8 ggr 8 hg, vatten som mest 1 liter, och på kroppen iaf mindre än 2 kg.

Tre eller fyra dagar lågland? 7 hg mat dagligen räcker gott och väl- det brukar jag ha i fjällen.
Vattenbehovet får inte vara större än två liter dagligen - jag skulle känna mig dum om jag bar mer. Med läger vid vatten dagligen bör det räcka att bära en liter. Gas - en liten burk borde räcka. Kartor, mycket mindre. Kläder, mina senaste låga skor skulle spara 3 hg jfrt med mina
bergsskor. Å andra sidan bär jag med en spade, c:a 2 hg. Kanske filter, 5 hg, men det blir nog Micropur nästa gång.

Jag får det till c:a 11 kg på ryggen. Om jag använder min Granite-Gear-säck (som inte fungerar för mig med tyngre packning) ryker väl 7-8 hg till. Men då ska jag veta i förväg att turen blir så kort.

Dock är en låglandstur rätt mycket övning inför de kontinentala turerna, så packningen får väga mer.
 
TACK! Det behövde jag ;)

Ni som har gått Ås-ås innan!

Tror ni jag kan minska vattnet?
Eller det är väl klart att jag kan det, men är det rimligt?
//Peter

Det beror på vilken delsträcka du skall gå. Men om du går i den nordvästra delen så finns där gott om vatten. Du kan klara dig på en liten flaska, typ ett kilo. Men inte om det är en torrsommar...

Sedan jag skaffade en reningspump för vatten så räcker det med en halvlitersflaska för vandringsträckorna. Rekomenderar alltid det knepet. Funkar längs hela skåneleden, minus delarna med hårt utvecklat lantbruk. Innan jag skaffade min Katadyn Hiker (350 g) hade jag alltid med mig 2,5 kg vatten. Fyllde på max vid varje tillfälle. Nu räcker det med en PET på en halv liter.
 
Det händer mycket när man är iväg!

Jag körde knepet med att skapa en tub med liggunderlaget. Har inte testat den lösningen innan. Men nu kommer jag nog inte gå ifrån den!
Fungerade syvveränt. Man får ju en helt annan stabilitet i säcken!

//Peter
 
rätt volymer och vikter

I kulturlandskap med gott om gårdar och utsläpp känns filter mycket motiverande. Ute i obygderna behövs de inte. I SW öknen får man bära allt vattnet...
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Hjälp, vad skall jag skriva? Lättpackning 81
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
Sleman Hjälp med semibudget 343. Lättpackning 7
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
tanto Hjälp med 3 för 3 Lättpackning 31
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
torger Hjälp i blöta-fötter-djungeln Lättpackning 1
Picea Snabb hjälp med trangiakök? Lättpackning 38
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
andy69 Goda dyra sovsäcksråd...Hjälp! Lättpackning 28
fridaeus Jag vill, men vet inte om jag vågar Lättpackning 11
Jones Var kan jag köpa min polska sovsäck? Lättpackning 8
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Tranan Jag fattar inte!! Lättpackning 53
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
w2best Vilken big three har ni? Lättpackning 20
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Staffan Andersson För den som har allt... Lättpackning 20
Martin Fjäderlätt Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter Lättpackning 12
DrChris Hängmatta, någon som har prövat? Lättpackning 23
Joakim Ambrosson Har ni tänkt på värdet? ;) Lättpackning 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.