Hjälp! jag fryser om näsan

Hjälp! jag har ett ganska lutigt problem: när jag såver utomhus speciellt på vintern när det många minus grader så kan jag ibland vakna mitt i natten av att jag fryser om näsan. Det i sig är inget jätte problem utan dilemmat kommer när jag vill krypa ner med ansiktet i sov-säcken. för man vill ju inte ha någon kondens i sovsäcken. jag har en mountain-eqipment lite-line sovsäck med vattentätt ytter tyg. och när jag har sovit ute när det har varit närmare -15 så får jag stora is flak på ytter tyget av fuktig ut andnigs luft. jag har för vana att såva utomhus i lite varmare tempraturer typ över påsk i jämtlandsfjällen då det oftas bara är några grader kallt. men då kvarstår problemet med att jag vaknar av att jag fryser om näsan. folk som jag har frågat om hjälp brukar skoja med mig och säga tejpa in skiten. men jag får väll jöra det om inget annat jälper. jag kann ju inte vara ensam om att ha en kall näsa så om någon skulle kunna hjälpa mig med antingen kondens eller näs problemet så vore jag glad.
/tack david lupus wolff
 
Ta jackan till hjälp

Jo visst har man upplevt detta, men då har det varit betydligt kallare. Vad jag brukar göra är att ta jackan och lägga ärmen (armhålan på jackan) mot öppningen på sovsäcken. Detta medför att du kommer att andas genom hela ärmen (visst får du is i ärmslutet på morgonen men är det en 3 lagers goretex jacka är det bara att skaka av).

Det där med balaclava är bra men då mera för att värma huvudet och inte näsan.

Sov gott Rudolf
 
Kallt ansikte

Att andas genom jackärmen är ok, men tänk på att den oventilerade volymen ökar, så reglerara ärmlängden med hänsyn till hur mycket det fläktar...annar kan du vakna med huvudvärk eller än värre inte vakna alls!
 
Vet hur det känns!

Jag känner så väl igen problemet. Men jag upplever detta redan vi +5 grader och har ännu inte kommit på en bra lösning.
Jag har funderat om man kunde (hur larvigt det än låter) sy en form av "näsvärmare" kanske av fleece. Men jag vet inte hur den skulle se ut? Det kanske finns någon som spinner vidare på min eminenta idé!

/Ulrica
 
Tubhalsduk

Det finns en enkel lösning på problemet kall näsa/haka i form av en ull- eller fleecetub. (Plagget har ett enkelt namn, men det har jag glömt.) Den värmer lika bra som en halsduk men går bara ett varv runt och har ihopsydda ändar, därav "tub". Lika bra på natten i sovsäcken som skydd mot vinden på fjället.

/Rasmus
 
CLOWNNÄSA!

Jag har också länge funderat på hur man ska slippa frysa om nosen när man sover ute...men nu har jag hittat lösningen!

Stoppa lite värmande ull i den klassiska röda clownnäsan och trä på.

Det ska vara roligt att sova ;)

Mvh Per Wiklund, Umeå
 
Bästa förslaget!

En gummiboll i storlek som en stor apelsin borde ju rymma tillräckligt med isoleringsmatrial för att väl kunna skydda näsan mot, avkylning!
Så roligt!
Själv kommer jag att fortsätta susa med ansiktet in i ärmhålan på jackan, numera leende!
 
Rånarluva funkar visst!

1 Tag ett stycke stickad mössa. Gärna ylle! Gärna en lååång tubstickad mössa som sedan oxå kommer att värma halsen.

2 Trä på mössan över huvud och ansikte.

3 Klipp ut hål för ögon och klipp ett eller två SMÅ hål för näsborrar. Gör helst detta medans mössan sitter på, eftersom hålen annanrs lätt blir felplacerade och överdimensionerade!!!! OBS! Lättast om någon annan klipper :)
Sist men inte minst ett smalt hål för munnen.

Detta är en hemmagjord rånarluva som jag rekomenderar.
Grejjen är att man inte ska göra så stora hål eftersom maskorna i mössan repar upp sig. Inte för små heller naturligtvis.
Jag har oxå en hemmagjord liknande skapelse i polarfleece. Den är mysig men man ser ut som skalman ungefär.
Bättre än en clownäsa hur som helst! *s*
 
Pälskrage

Kom på en sak.
På anorakar och polarjackor med huva så brukar man ju sätta på en pälskrage på huvan och då bildas lixom en varmluftskudde framför ansiktet vilket skall minska kylan i ansiktet. Köp en sån krage och sy på knappar på sovsäcken och fäst kragen. Du får säket fippla lite eftersom du skall snöra åt öppningen på sovsäcken.
Kan vara värt att testa.

Skriv och berätta hur du löst ditt problem.

Stalle
 
gammal luft

Hur blir det med luften i ärmen efter ett tag?
Blir det nåt syre kvar där eller är det bara koldioxid.
När man snorklar så finns det ju rekommendationer för hur grov snorkeln bör vara.
Om det blir veck på ärmen då, vaknar eller kvävs man eller kanske drunknar man?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.