Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare?

Det är riktigt att längdjusteringsmöjligheten i moderna gaffeländar är kort. Bakom växelöreplåten tycks det finnas bara någon cm i längsled. Gamla gafflar hade ju en rejäl tum.
Ett sätt att improvisera utan kedjebrytning och kortning är att klossa växelföraren under bakgaffeln så att kedjan är tillräckligt spännd för att ta sig till nästa verkstad. Bräda som håller ut växelföraren krävs, najtråd och ett visst mod.
En kamrat gjorde så när han fått haveri i södra Tyskland.
Där var det ju rätt kort bit till nästa kunniga cykelverkstad.
Vi får hoppas att våra standade vänner får behövlig hjälp imorgon.

go tur

Enlunds Cykel o. Motor
Föreningsg. 26
96232 JOKKMOKK
Tlf. 0971 - 102 40

Bara vänta tills dom öppnar i morron bitti
Bör vara fixat på 2 timmar, ramen är ju oskadd,
växelörat är kritiska punkten

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Växelskydd

Ett tips så här i efterhand är att till nästa resa montera på ett växelskydd. Det kan beskrivas som en u-formad metallpinne som man fäster på bakhjulet som går ut och skyddar cykelns bakväxel. Finns tex på Biltema för 15 kr.

Jag har själv inte testat den här skyddsanordningen så jag kan inte säga om den fungerar bra eller dåligt. Kanske någon här på utsidan som använder sig av någon sådant växelskydd?

/ Johan

En trasig aluminiumbit på några gram kan spoliera flera dagars cykling. En tillmötesgående reparatör (Enlund) och en förstående leverantörer av cykeldelar (Gahns) gör ändå att vår tur kommer, förhoppningsvis, att fortsätt i morgon tisdag eller på onsdag, beroende på hur snabb postgången är.
Många tankar far genom huvudet och tilliten till cykeln som transportmedel får sig en rejäl knäck. Men det är väl detta som är en del av långcykling, kanske rent av bränslet för att den äventyrliga känslan skall infinna sig på riktig :)

Adios amigos

Åhh, skönt att höra. Men nu får du berätta hur kungliga postverket sköter sig....
Samt tala om när ni kommer iväg !
Vi är oroliga här nere i storstan....

Kolla ramen

Hade också acera bakväxel som plötsligt åkte in i bakhjulet, växelfästet klarade sig under omständigheterna bra men ramen blev rejält böjd, (cyclepro aluminium, jag fick kasera hela ramen. altså ta en titt på ramen ifall den ser ok ut vid växelföraren, det gick i mitt fall att köra med cykeln trots att ramen var böjd men växlingen var allt annat än bra, (trots ny bakväxel) och man kunde bara använda de trögaste växlarna.

Mikael

Nu rullar det på igen! Ett dygn med posten från Motala och jag kunde springa till Enlund som fixade cyklen direkt - en honnör till honom och Motala. Till blivande långcyklister - låt er inte avskräckas, det ordnar sig alltid på något sätt (även om man inte tror det).
Vi kom iväg på tisdagen, tre dygn försenade, och har nu kommit till Lövånger. Allt flyter på. Min nya bakväxel som heter Altus fixar förvisso inte alla växlarna, men det får duga tills vidare - som någon sa "vi snackar funktion".

Bästa hälsningar och tack för det moraliska stödet

Birgit och Pär

pergit; sa:
.. Efter två km .. skall jag växla ner .. det säger brak när bakre växelföraren .. går in i ekerna och det fullständiga haveriet är ett faktum.. Denna infästning/plåtbit böjdes men sitter kvar (gängan i gaffeln klarade sig men inte gängan till växelföraren)
..

Enklare bakväxlar monteras ofta med en bricka som kläms fast av hjulaxeln istället för att skruvas i ett navmonterat växelöra. En sån går ofta att att använda om växelörat blivit skadat. Det finns t.o.m. såna brickor med normal gänga för montering av valfri växelförare , kallas "adaptor claw" eller ngt liknande. En sån, eller ett växelöra i reserv är en bra reservdel att ha med sig på långturer. Eventuellt kan man behöva förskjuta bakaxeln lite åt höger för att det skall funka.

Om bara gängorna i växelörat är skadade är den minst verktygskrävande reparationen att borra upp hålet något och sedan stoppa i en inslagsmutter(M8) för att sedan återmontera växelföraren på vanligt vis. Kan dock bli knepigt om växelörat är riktigt tunt och spinkigt.

Re: Växelskydd

Jote; sa:
Ett tips så här i efterhand är att till nästa resa montera på ett växelskydd. Det kan beskrivas som en u-formad metallpinne som man fäster på bakhjulet som går ut och skyddar cykelns bakväxel. Finns tex på Biltema för 15 kr.
Som pinn- och grenavvisare funkar de rätt bra, men de ger inte särskilt mycket skydd mot de krafter som kan komma ifråga om det handlar om fraktskador.
En gång i tiden fanns det hålbultar för montering av växelföraren, såg ut som en helt vanlig växelförarbult men med ett hål rakt igenom. Tanken var att bulten var stark nog för normal användning, men om den utsattes för övervåld så skulle bulten gå av innan växelörat/växelföraren tog någon skada. Bulten är rätt lätt att byta och att ha med sig, vet dock inte om de fortfarande säljs.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips