Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor?

Hej!

Köpt turskidor och teleskopstavar av typen Gipron Touring 797. Men, jag fattar inte hur det är tänkt att man ska montera trugorna med medföljande ”metallstjärnor”. Följer inte med någon instruktion och har inte heller hittat någon på Giprons hemsida så jag antar det ska vara ”lätt” men jag är visst inte så smart när det gäller trugor då :)

Se bild hur det ser ut, försökt bara trycka ned den ena metallringen men jag får den inte längre än på bilden, det blir även skåror i staven. Ska den inte längre?

Funderar på om tanken är att man ska värma upp metallringen så det är väl nästa steg men tänkte kolla här först om någon har någon idé/erfarenhet!

Mvh Lena

Bilagor

• 76BACCE7-1FD9-480D-9395-1A5B251AB54B.jpg
    76BACCE7-1FD9-480D-9395-1A5B251AB54B.jpg
    29.2 KB · Visningar: 1,484
Du pressar på låsbrickan med jämt tryck så dom inte hamnar på sidan tills den sitter uppe vid trugan. Ett rör i samma diameter som låsbrickan brukar fungera bra. Behövs ingen värme.

Tack för svar! Jag förstår det om friktionen men tycker det går helt otroligt trögt... har nu i alla fall skaffat en rörbit och ska se om jag får till det, blir att ta till hammaren för med handkraft går det inte en millimeter till.

Om någon har ytterligare tips så tas de också tacksamt emot :)

Gott nytt turår till er också!

Har själv ett par sådana stavar, och när låsbrickan är på plats i enlighet med de goda råd du fått så sitter den som berget.
Hans

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips