Vandrings stavar el turstavar??? Aldrig anv några.

Har funderat på att skaffa mig ett par "året runt" teleskopstavar. Jag tänkte använda dem tex när man vandrar kortare som längre sträckor hemma och vid fjällvandring och går med snöskor på vintrarna men tänkte inte använda dem vid skidåkning.

Så vilka ska man ha 2 el 3 delat hittade ett par 2delade "Gipron Turstav 155cm Flic lock" på Hägglunds Äventyrsbutik dom finns även på http://www.northstar.se/ som jag tyckte verkade någorlunda robusta med en bra truga nertill..
Men tror ni de blir förklumpiga att bära med sig på ryggan tex..

De heter ju turstav tror ni de funkar lika bra att vandra med?

Adrig använt några stavar tidigare så jag är väldigt tacksam för svar.
 
Jag har inga speciella kunskaper eller erfarenheter av vandringsstavar, men tänker du använda dem vid snöskopromenader skulle jag rekommendera ett par med rejäl truga som hjälp i lössnön.

HåkanF
 
Naturelover; sa:
Så vilka ska man ha 2 el 3 delat hittade ett par 2delade "Gipron Turstav 155cm Flic lock" på Hägglunds Äventyrsbutik dom finns även på http://www.northstar.se/ som jag tyckte verkade någorlunda robusta med en bra truga nertill..
Men tror ni de blir förklumpiga att bära med sig på ryggan tex..

De heter ju turstav tror ni de funkar lika bra att vandra med?

Jag har Giprons 3-delade modell. Den fungerar utmärkt att vandra med och "försvinner" när man fäst den på ryggan. Jag gillar flic-lock, det är betydligt smidigare än varianter där man vrider stavarna för att justera längden.
 
Var det ingen som hade testat stavarna jag frågade om "Gipron Turstav 155cm Flic lock"?
Ni som har tvådelade teleskop stavar tycker ni dom känns klumpiga att bära med sig(sätta fast på raggsäcken), hade ni hellre bytt till tredelad...???
 
Naturelover; sa:
Var det ingen som hade testat stavarna jag frågade om "Gipron Turstav 155cm Flic lock"?
Ni som har tvådelade teleskop stavar tycker ni dom känns klumpiga att bära med sig(sätta fast på raggsäcken), hade ni hellre bytt till tredelad...???

Gipron är ett välkänt och bra märke. Jag har själv ett par flicloc två delade med stora trugor. De funkar bra. En tredelad blir såklart mindre och bekvämare att packa ner men det tycker jag är en petitess.
 
Hade Gipron tur stavar pa tur i några år, och de funkade
rätt bra. Aldrig gled, aldrig frös.
Men sedan fick jag tendonit i händerna
och gick over till Gipron slalom stavar (2-delar)
och de visade sig vara lika uthålig, men mycket lattare.
 
Tjohej!
Jag har ett par Gipron Sherpa som jag antar att du pratar om. Jag har dock den 3-delade varianten. Använder dom på toppturer och vid på transportsträckor när jag åker snowboard. Har haft vissa problem med att skruvarna gängar loss sig i flicklocklåsen i övrigt funkar dom bra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...