Hjälp, för lite...

Hej jag har köpt en ny dunsäck som väger ca 30g för lite.Det är en säck som ska väga 1000g. Är det 30g dun som saknas och i såfall, spelar det någon roll.

MVH Magnus

Det finns nog en felmarginal på din sovsäck, jag har svårt att tänka mig att dom garanterar en exakt vikt. Precis som det kan vara så att din våg väger fel. Maila tillverkaren och fråga dom.

.

[Ändrat av FJS90/91 2003-07-21 kl 14:21]

Inte nämvärt.

Felmarginal:
Fabrikanten uppger säckens vikt till t ex 1500 gram +/- 3% (dvs +/- 45 gram)

/Håkan

Vid vilken luftfuktighet har du mätt? Dunet drar ju åt sig fukt så vid högre luftfuktighet blir det tyngre.... (Gäller även andra saker.)

Eftersom jag på jobbet har tillgång till fuktrum och vågar med upplösning på 10 ug har jag tänkt testa med lite olika tyger men det har inte blivit av. 30 g på 1000 g är 3% och det är inte mycket.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips