Hjälp, flytta waypoint från eTrex till iQue

Hej
Äntligen har jag blivit ägare av en iQue, nu återstår att flytta över alla waypoints som jag har samlat på mig under årens lopp i min eTrex Summit. Har city select och en demo av OziExplorer. Har sett att i adressfältet "custom 4" finns Garmindatat men begriper mig inte i vilket format.
Är det någon som vet hur man gör på enklast sätt?

MapSource

Töm dina waypoints från Etrex i MapSource City Select som följer med Ique och ta sedan in dom i Ique.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Väl kortfattat.

Om du inte redan har någon Mapsource produkt till din eTrex, vilket ju inte är självklart, eftersom en Summit inte kan hantera kartor, är du inte speciellt hjälpt av förklaringen ovan, misstänker jag.

Om vi antar att du inte använt Mapsource innan, gör då så här:

Hämta en uppdatering av Mapsource från Garmins websida. Det finns en ny betaversion just nu, 6.0. Ta den.

Installera uppdateringen. Det står visserligen att du redan måste ha köpt Mapsource för att kunna göra detta, men din installation av City Select för iQue räcker för att du ska kvalificera dig. (Det Mapsource du redan har är alltså kartprodukten Mapsource City Select, inte karthanteringsprogrammet Mapsource. iQue levereras med en "lightversion" av hanteringsprogrammet, kallat MapInstall.)

Anslut din eTrex till datorn (vilket nu kräver att du har en kabel, förstås. Har du det?) och tanka upp alla waypoints till Mapsource.

Exportera filen i mps-format.

Hämta och installera Transfer Waypoints från uppdateringarna till iQue. Finns också på Garmins hemsida.

Öppna Palm Desktop, välj Addresses. Klicka Tools - Addins - Import Waypoints. Ange filen du exporterade nyss.

När detta är klart, åker dina waypoints in i nästa Hotsync.

Om du INTE har någon kabel till din Summit blir det svårare. Det går, men enklast är nog att låna en kabel.

Anders

Tack Anders

Allt fungerade perfekt enligt din beskrivning. Vill även tacka dig för alla dina inlägg únder årens lopp som jag har läst. Jag har lärt mig mycket i detta forum.

Hälsningar
Claes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips