Hjälp, flytta waypoint från eTrex till iQue

Hej
Äntligen har jag blivit ägare av en iQue, nu återstår att flytta över alla waypoints som jag har samlat på mig under årens lopp i min eTrex Summit. Har city select och en demo av OziExplorer. Har sett att i adressfältet "custom 4" finns Garmindatat men begriper mig inte i vilket format.
Är det någon som vet hur man gör på enklast sätt?

MapSource

Töm dina waypoints från Etrex i MapSource City Select som följer med Ique och ta sedan in dom i Ique.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Väl kortfattat.

Om du inte redan har någon Mapsource produkt till din eTrex, vilket ju inte är självklart, eftersom en Summit inte kan hantera kartor, är du inte speciellt hjälpt av förklaringen ovan, misstänker jag.

Om vi antar att du inte använt Mapsource innan, gör då så här:

Hämta en uppdatering av Mapsource från Garmins websida. Det finns en ny betaversion just nu, 6.0. Ta den.

Installera uppdateringen. Det står visserligen att du redan måste ha köpt Mapsource för att kunna göra detta, men din installation av City Select för iQue räcker för att du ska kvalificera dig. (Det Mapsource du redan har är alltså kartprodukten Mapsource City Select, inte karthanteringsprogrammet Mapsource. iQue levereras med en "lightversion" av hanteringsprogrammet, kallat MapInstall.)

Anslut din eTrex till datorn (vilket nu kräver att du har en kabel, förstås. Har du det?) och tanka upp alla waypoints till Mapsource.

Exportera filen i mps-format.

Hämta och installera Transfer Waypoints från uppdateringarna till iQue. Finns också på Garmins hemsida.

Öppna Palm Desktop, välj Addresses. Klicka Tools - Addins - Import Waypoints. Ange filen du exporterade nyss.

När detta är klart, åker dina waypoints in i nästa Hotsync.

Om du INTE har någon kabel till din Summit blir det svårare. Det går, men enklast är nog att låna en kabel.

Anders

Tack Anders

Allt fungerade perfekt enligt din beskrivning. Vill även tacka dig för alla dina inlägg únder årens lopp som jag har läst. Jag har lärt mig mycket i detta forum.

Hälsningar
Claes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips