Hjälp att välja kläder

Väldigt meningslös jacka för fjällvandring. Sätter jo lager på lager principen ur spel. Väldigt mycket extrem alpinist mumbo jumbo som inte bidrar något på en vanlig fjällvandring. Är föredetta alpinist och har väldigt svårt att se fördelar med den jackan även i alperna, egentligen är det bara marketing bullshit bingo i hela beskrivningen.

Well, jag har ju alltid haft tre lager. Och råkar ha denna jacka också... tanken är att testa, som sagt :)
 
Jag uppfattar det som att det är en varmfodrad jacka? Är det inte bättre och mer flexibelt med mellanlager och ofodrad jacka?

Ja, den är varmfodrad :) Absolut, jag ville bara testa annat än de fleecar jag har. Kanske det får bli en renodlad mellanlagers jacka, frågan blir bara - dun eller syntet?
 
Föredrar alltid lager på lager. Min utgångspunkt brukar ligga i att estimera lägsta temperaturen som kan uppkomma. För sommarfjäll räknar jag med någon minusgrad som ett worst case. Sen planerar jag lager så att vid den där eventuella kallaste temperaturen ska jagha på mig alla kläder jag har med mig.
 

Jag tror det blir för begränsade med regnjacka och värmejacka i ett och samma plagg sommartid.
Att i sig ha en täckjacka eller liknande tjockare plagg i stället för en fleece beror uteslutande på hur varm man är när man rör sig kontra är stilla.

Jag är väldigt varm av mig så länge jag rör på mig och klarar mig med två underställströjor i -35 när jag bär ryggsäck men samtidigt tar jag gärna på mig en täckjacka på kvällen när jag sitter still även om det är sommar och +20.
 
Jag har alltid med en lätt dunjacka, men den är bara avsedd för lägerlivet och skulle ej bära den tillsammans med ryggsäck eftersom den nog blir våt. En tröja för vinterlöpning har jag med som förstärkning vid själva vandringen. Det är nån syntetgrej med lite fluff. Som fleece, men mer glättig utsida. Merino gillar jag inte för aktiviteter men sköna att sova i.
 
Ja, den är varmfodrad :) Absolut, jag ville bara testa annat än de fleecar jag har. Kanske det får bli en renodlad mellanlagers jacka, frågan blir bara - dun eller syntet?

Den jackan du har funkar säkert och du klarar dig antagligen utan fleece, lite beroende på hur varmt fodrad jackan är. Men eftersom du antagligen vill ha med dig en icke fodrad regnjacka för regnet som kommer på de mindre kyliga dagarna blir det väl lite extra vikt och bylsighet.

För mellanlager brukade jag alltid köra dun. Men har lärt mig uppskatta syntet något enormt efter att ha vandrat med havererad regnjacka som läckte som ett såll i fyra gradigt väder. Då var det otroligt skönt att ha något som värmde trots att det var blött och som torkade snabbt och utan strul.

Själv tar jag med en tunn fleece att gå i kyliga dagar + hyfsat tunn mellanlagersjacka för raster och kvällar. Tycker det är tråkigt att inte ha något extra att ta på sig när man stannar till.

Detta är mina tankar baserat på längre, tältbaserad svensk fjällvandring under sommarsäsong. I andra delar av världen, andra årstider eller stugvandring ändras packningen lite.
 
Den jackan du har funkar säkert och du klarar dig antagligen utan fleece, lite beroende på hur varmt fodrad jackan är. Men eftersom du antagligen vill ha med dig en icke fodrad regnjacka för regnet som kommer på de mindre kyliga dagarna blir det väl lite extra vikt och bylsighet.

För mellanlager brukade jag alltid köra dun. Men har lärt mig uppskatta syntet något enormt efter att ha vandrat med havererad regnjacka som läckte som ett såll i fyra gradigt väder. Då var det otroligt skönt att ha något som värmde trots att det var blött och som torkade snabbt och utan strul.

Själv tar jag med en tunn fleece att gå i kyliga dagar + hyfsat tunn mellanlagersjacka för raster och kvällar. Tycker det är tråkigt att inte ha något extra att ta på sig när man stannar till.

Detta är mina tankar baserat på längre, tältbaserad svensk fjällvandring under sommarsäsong. I andra delar av världen, andra årstider eller stugvandring ändras packningen lite.

Vettigt tänkt. Jag tror också att den hade funkat i sak, med minus på att inte kunna reglera värmen så mycket jämfört med 3 separata lager. Den hade kommit mer till sin rätt vid aktiviteter i en konstant temperatur, så min plan fallerar här på dessa punkter :) Det blev en ny fleece igår à la helly hansen-typ, jag kunde inte stå ut med prasselljudet från de jackorna jag provade..
 
Sommartid har jag egentligen aldrig något värmande mellanlager. Det vanliga är att jag har två undertröjor i merino - en för dagsbruk och en för läger och att sova i och den håller jag så torr som möjligt. Jag har också alltid med mig en dunjacka eller duntröja - om det är kyligare den KM jag har på profilbilden, om det är varmare, en MontBell Duntröja som väger ca 190g. Dunplaggen är ju till för förstärkning och lägerbruk och även under högsommaren så går som regel temperaturerna ner under 10 grader kvällar och nätter och då är det skönt att byta om till torr tröja och ta på dunisen. Jag har en ganska strikt uppdelning i blötombyte och torrombyte, så på morgonen byter jag åter om till blötombytet - oavsett om det hunnit torka eller ej. Nattens torra underkläder packar jag ner väl skyddade.

Lufttemperaturen i sig är sällan/aldrig problemet utan det är kombinationen av väta, temperatur, vind, trötthet osv som oftast gör det jobbigt. Om det vill sig illa så kan det ju regna från och till under hela turen man är ute - då tycker jag det är extremt viktigt att tänka just på att alltid ha något torrt och värmande när man är framme.

Om det är kallt, regnar och blåser så har jag under aktivitet merinotröja och skaljacka och det använder jag även vintertid under aktivitet (cykling/toppturer och liknande) ner till -10. Min erfarenhet är att det under aktivitet inte är något problem att hålla värmen, tvärtom. Utmaningen är att klä sig lagom och att man också har något värmande att ha på sig när man stannar och något torrt i läger. Ett isolerat skalplagg skulle jag aldrig ta med dock, det blir för varmt att gå i/man blöter ner det plus att jag efter en dag i regn inte vill behöva ha på mig ett blött skalplagg i tältet.
 
Man måste nog prova själv, beror på hur frusen man är. När det är varmt & fint så gäller tunna vindtäta träningsbrallor och en tunn syntet-tshirt. Regnjacka + regnbrallor måste man alltid ha med, och används även när det blir kyligt.
När det är kallt behöver man förstärka detta med en underställströja eller mer, och handskar. Om du även behöver en extra varmare tröja när det är +1 och blåsigt måste du nog prova ut själv.
Och en extra syntet-tshirt och underställströja i reserv, men dessa kan man ju ha på sig oxå om allt är torrt.
 
Det är oftast när man sitter still ute som man behöver förstärkningsplagg. Blir det för kallt så går man en rask runda och kryper ner i sovsäcken. Är detta ok så behöver man ju inte mycket.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
sjuntorparn Hjälp en amatör att välja skor. Kläder 11
Gohan Hjälp att välja vandringsbyxor Kläder 44
Nikonisten Hjälp mig välja jacka! Kläder 0
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.