Hjälp att välja kläder

Ska vandra i trakterna kring södra Jämtland och funderar på vad jag ska ta med mig. Är sugen på att skippa mellanlagret, är det en dum idé?

Tänker kombinera plaggen såhär om det blir kyligare:
- underställ i merinoull (ovandel) och min regn/vindjacka från mammut
Nästa steg: underställ med min andra jacka från mammut, denna från länken Nordwand HS Thermo (den har utgått så ingen text på svenska)

https://www.bergwelten.com/a/mammut-eiger-extreme-highlights-2017-18

Har fleece och allt möjligt här, men vill bära så lite som möjligt :)
 
Hej

Jag och barnen var uppe vid Grövelsjön förra veckan. Första dagen var det +26 grader och, enligt barnen, för varmt för att vandra. Vi badade till och med i Övre Fosksjön... Tre dagar senare snöade det en morgon när vi borstade tänderna. Det var klart kyligt eftersom vinden rev och slet i buskar och tält - det var +2 grader... Vi gick från shorts och träningströja till underställ + fleecetröja + byxor och regnjacka + mössa och vantar... Det barnen lärt sig är att vädret varierar i fjällen...och att en fleecetröja kan vara avgörande mellan ok och dåligt humör...
F4DFD235-82A6-4F92-B652-5ECE4DFB0C25.jpeg
E4FE8EFA-7D6A-4B9D-AE2A-6EC29471BC42.jpeg
 
Hej

Jag och barnen var uppe vid Grövelsjön förra veckan. Första dagen var det +26 grader och, enligt barnen, för varmt för att vandra. Vi badade till och med i Övre Fosksjön... Tre dagar senare snöade det en morgon när vi borstade tänderna. Det var klart kyligt eftersom vinden rev och slet i buskar och tält - det var +2 grader... Vi gick från shorts och träningströja till underställ + fleecetröja + byxor och regnjacka + mössa och vantar... Det barnen lärt sig är att vädret varierar i fjällen...och att en fleecetröja kan vara avgörande mellan ok och dåligt humör...

Hej, tack snälla, vilka fina bilder! :) Jag förstår att vädret där kan vara nyckfullt, så tanken var inte att skippa allt egentligen. Min packlista ser ut ungefär såhär:

- ullstrumpor och syntetstrumpor, samt underkläder
- underställströja i merinoull
- underställsbyxa i syntet
- linne i ull
- 1 funktionströja (typ syntet, som andas)
- jacka som är regn och vindtålig

...och jackan från länken :)

Ni får gärna komma med synpunkter och kompletteringar. Anledningen till att jag kom på alla dessa tankar var att min "superjacka" säljs till alpinister och enligt vad den lovar, så ska man kunna skippa mellanlagret. Har hittat en beskrivning på engelska:

beskrivning.PNG


Seobserver, jag hade tänkt ta på mig denna nordwand -jacka om vädret blir som du beskriver :)

Vad tror ni om detta? Alla svar mottages tacksamt :)
 
Tänker kombinera plaggen såhär om det blir kyligare:
- underställ i merinoull (ovandel) och min regn/vindjacka från mammut
Nästa steg: underställ med min andra jacka från mammut, denna från länken Nordwand HS Thermo (den har utgått så ingen text på svenska)

Tänker du ha med dig båda jackorna?
Får du plats med Nordwand Thermon under Eiger Extrem?
 
Jag uppfattar det som att det är en varmfodrad jacka? Är det inte bättre och mer flexibelt med mellanlager och ofodrad jacka?
 
För oss funkar ”lager på lager” bäst. Har aldrig med mig fodrade jackor på sommarfjället. Tycker det är lättare att reglera funktionsT-shirt - underställströja - varm tröja - regnjacka än tunt lager - tjockt lager. För oss dubblar även fleecetröjan som kuddfyllning i örngott ;)
 
Blir man våt så kan plaggen utan foder torkas snabbare, förutom att temperautregleringen kan göras bättre. Jag gillar väst, sommartid tunn, vinter dun. Vindblus av en för stor herrskjorta, hopsydd framtill. Fodrade plagg hör höst och vinter till.

go tur
 
Väldigt meningslös jacka för fjällvandring. Sätter jo lager på lager principen ur spel. Väldigt mycket extrem alpinist mumbo jumbo som inte bidrar något på en vanlig fjällvandring. Är föredetta alpinist och har väldigt svårt att se fördelar med den jackan även i alperna, egentligen är det bara marketing bullshit bingo i hela beskrivningen.
 
Blir man våt så kan plaggen utan foder torkas snabbare, förutom att temperautregleringen kan göras bättre. Jag gillar väst, sommartid tunn, vinter dun. Vindblus av en för stor herrskjorta, hopsydd framtill. Fodrade plagg hör höst och vinter till.

go tur

Där har du en poäng! Dvs., om något skulle bli blöt, har inte tänkt på det :)
 
För oss funkar ”lager på lager” bäst. Har aldrig med mig fodrade jackor på sommarfjället. Tycker det är lättare att reglera funktionsT-shirt - underställströja - varm tröja - regnjacka än tunt lager - tjockt lager. För oss dubblar även fleecetröjan som kuddfyllning i örngott ;)

Har kört denna variant hittills också :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
sjuntorparn Hjälp en amatör att välja skor. Kläder 11
Gohan Hjälp att välja vandringsbyxor Kläder 44
Nikonisten Hjälp mig välja jacka! Kläder 0
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...