Hjälp att välja kläder

Ska vandra i trakterna kring södra Jämtland och funderar på vad jag ska ta med mig. Är sugen på att skippa mellanlagret, är det en dum idé?

Tänker kombinera plaggen såhär om det blir kyligare:
- underställ i merinoull (ovandel) och min regn/vindjacka från mammut
Nästa steg: underställ med min andra jacka från mammut, denna från länken Nordwand HS Thermo (den har utgått så ingen text på svenska)

https://www.bergwelten.com/a/mammut-eiger-extreme-highlights-2017-18

Har fleece och allt möjligt här, men vill bära så lite som möjligt :)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hej

Jag och barnen var uppe vid Grövelsjön förra veckan. Första dagen var det +26 grader och, enligt barnen, för varmt för att vandra. Vi badade till och med i Övre Fosksjön... Tre dagar senare snöade det en morgon när vi borstade tänderna. Det var klart kyligt eftersom vinden rev och slet i buskar och tält - det var +2 grader... Vi gick från shorts och träningströja till underställ + fleecetröja + byxor och regnjacka + mössa och vantar... Det barnen lärt sig är att vädret varierar i fjällen...och att en fleecetröja kan vara avgörande mellan ok och dåligt humör...
F4DFD235-82A6-4F92-B652-5ECE4DFB0C25.jpeg
E4FE8EFA-7D6A-4B9D-AE2A-6EC29471BC42.jpeg
 
Hej

Jag och barnen var uppe vid Grövelsjön förra veckan. Första dagen var det +26 grader och, enligt barnen, för varmt för att vandra. Vi badade till och med i Övre Fosksjön... Tre dagar senare snöade det en morgon när vi borstade tänderna. Det var klart kyligt eftersom vinden rev och slet i buskar och tält - det var +2 grader... Vi gick från shorts och träningströja till underställ + fleecetröja + byxor och regnjacka + mössa och vantar... Det barnen lärt sig är att vädret varierar i fjällen...och att en fleecetröja kan vara avgörande mellan ok och dåligt humör...

Hej, tack snälla, vilka fina bilder! :) Jag förstår att vädret där kan vara nyckfullt, så tanken var inte att skippa allt egentligen. Min packlista ser ut ungefär såhär:

- ullstrumpor och syntetstrumpor, samt underkläder
- underställströja i merinoull
- underställsbyxa i syntet
- linne i ull
- 1 funktionströja (typ syntet, som andas)
- jacka som är regn och vindtålig

...och jackan från länken :)

Ni får gärna komma med synpunkter och kompletteringar. Anledningen till att jag kom på alla dessa tankar var att min "superjacka" säljs till alpinister och enligt vad den lovar, så ska man kunna skippa mellanlagret. Har hittat en beskrivning på engelska:

beskrivning.PNG


Seobserver, jag hade tänkt ta på mig denna nordwand -jacka om vädret blir som du beskriver :)

Vad tror ni om detta? Alla svar mottages tacksamt :)
 
Tänker kombinera plaggen såhär om det blir kyligare:
- underställ i merinoull (ovandel) och min regn/vindjacka från mammut
Nästa steg: underställ med min andra jacka från mammut, denna från länken Nordwand HS Thermo (den har utgått så ingen text på svenska)

Tänker du ha med dig båda jackorna?
Får du plats med Nordwand Thermon under Eiger Extrem?
 
Jag uppfattar det som att det är en varmfodrad jacka? Är det inte bättre och mer flexibelt med mellanlager och ofodrad jacka?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
För oss funkar ”lager på lager” bäst. Har aldrig med mig fodrade jackor på sommarfjället. Tycker det är lättare att reglera funktionsT-shirt - underställströja - varm tröja - regnjacka än tunt lager - tjockt lager. För oss dubblar även fleecetröjan som kuddfyllning i örngott ;)
 
Blir man våt så kan plaggen utan foder torkas snabbare, förutom att temperautregleringen kan göras bättre. Jag gillar väst, sommartid tunn, vinter dun. Vindblus av en för stor herrskjorta, hopsydd framtill. Fodrade plagg hör höst och vinter till.

go tur
 
Väldigt meningslös jacka för fjällvandring. Sätter jo lager på lager principen ur spel. Väldigt mycket extrem alpinist mumbo jumbo som inte bidrar något på en vanlig fjällvandring. Är föredetta alpinist och har väldigt svårt att se fördelar med den jackan även i alperna, egentligen är det bara marketing bullshit bingo i hela beskrivningen.
 
Blir man våt så kan plaggen utan foder torkas snabbare, förutom att temperautregleringen kan göras bättre. Jag gillar väst, sommartid tunn, vinter dun. Vindblus av en för stor herrskjorta, hopsydd framtill. Fodrade plagg hör höst och vinter till.

go tur

Där har du en poäng! Dvs., om något skulle bli blöt, har inte tänkt på det :)
 
För oss funkar ”lager på lager” bäst. Har aldrig med mig fodrade jackor på sommarfjället. Tycker det är lättare att reglera funktionsT-shirt - underställströja - varm tröja - regnjacka än tunt lager - tjockt lager. För oss dubblar även fleecetröjan som kuddfyllning i örngott ;)

Har kört denna variant hittills också :)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.