Hjälp att reda ut gps djungeln

Sitter och försöker bli klok i djungeln bland alla gps enheter men blir mest bara snurrig. Så jag skickar ut frågan här och hoppas på hjälp.

Grejen är att jag har en del "krav" på enheten.

-Det ska vara en riktig form av terrängkarta som visar stigar, höjdkurvor, vägar, bäckar å ja allt som hör hemma i terrängen.

-Finnas möjlighet att märka upp punkter på kartorna som finns kvar "för all framtid". Tex märka upp gamla fäbodar från historiska kartor och dyl som inte finns med på dagens kartor.

-Kunna märka upp målet för att få kompassrikting/pil som visar hela tiden varsåt målet är

-Visa på kartan vars jag befinner mig och visa rätt riktning även när ja står still.

-Registrera och märka upp på karta hur jag har förflyttat mig hela tiden den är på för att tex kunna ta in det i en dator senare och kolla mot karta exakt hur man rört sig

-Registrera total gångsträcka, tid, höjdmeter(gärna i diagram-form)osv


Sedan en grej som är underprioriterat men helt klart ett plus i kanten, det är att kunna använda den som bilnavigator där den klarar av att visa vilken väg man ska köra för att ta sig från punkt A till B. Behöver inte vara massa lull lull funktioner för den delen dock.
 
Garmin Oregon kanske kan vara nåt. Obs! Det följer bara med en baskarta som inte duger till mycket så du kommer att behöva komplettera med t.ex. Friluftskartan Pro för 1895 kr per del (tror fortfarande Sverige är indelat i fyra områden) och om du måste ha vägkarta så är det Garmin City Navigator för runt 1500 spänn (man vill ha DVD-varianten). Sök här bland GPS-trådar så hittar du ganska många som frågat ungefär samma sak.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Sitter och försöker bli klok i djungeln bland alla gps enheter men blir mest bara snurrig. Så jag skickar ut frågan här och hoppas på hjälp.

Grejen är att jag har en del "krav" på enheten.

-Det ska vara en riktig form av terrängkarta som visar stigar, höjdkurvor, vägar, bäckar å ja allt som hör hemma i terrängen.

-Finnas möjlighet att märka upp punkter på kartorna som finns kvar "för all framtid". Tex märka upp gamla fäbodar från historiska kartor och dyl som inte finns med på dagens kartor.

-Kunna märka upp målet för att få kompassrikting/pil som visar hela tiden varsåt målet är

-Visa på kartan vars jag befinner mig och visa rätt riktning även när ja står still.

-Registrera och märka upp på karta hur jag har förflyttat mig hela tiden den är på för att tex kunna ta in det i en dator senare och kolla mot karta exakt hur man rört sig

-Registrera total gångsträcka, tid, höjdmeter(gärna i diagram-form)osv


Sedan en grej som är underprioriterat men helt klart ett plus i kanten, det är att kunna använda den som bilnavigator där den klarar av att visa vilken väg man ska köra för att ta sig från punkt A till B. Behöver inte vara massa lull lull funktioner för den delen dock.

Krav nr 1, 2, 3, 5 och 6 tillgodoses av nästan alla moderna friluftsgps-mottagare från Garmin och Magellan som kan hantera svenska friluftskartor. För att kunna se diagram m.m. över färdspåret, får du dock importera färdspåret till ett lämpligt kartprogram som t.ex. Fugawi eller Ozie Explorer.

Krav nr 4 kräver i praktiken en GPS-mottagare med inbyggd magnetisk kompass.

Vad bilnavigator-funktionerna beträffar, så rekommenderar jag att du köper en separat sådan till bilen. Du får en mycket bättre bil-GPS för en tusenlapp, än vad du kan få med den mest påkostade moderna frilufts-GPS. Kravspecen diffar helt enkelt alltför mycket vid de olika användningsområdena.
/Niklas
 
Tackar.

Med vägnavigator är tanken att jag ska kunna ha den på 4hjulingen också och iprincip kunna välja bara om den ska visa raka spåret (då man går i skogen) eller att den följer vägar istället till ett mål. Mer krav än så har jag igentligen inte på navigator funktionen.
 
Tackar.

Med vägnavigator är tanken att jag ska kunna ha den på 4hjulingen också och iprincip kunna välja bara om den ska visa raka spåret (då man går i skogen) eller att den följer vägar istället till ett mål. Mer krav än så har jag igentligen inte på navigator funktionen.

Garmin 60 CSx har inbyggd kompass, den har allt du behöver, kompletterat med CN och Fri Pro
Obs! bägge kartorna på DVD, annars tappar du de flesta finesserna med Mappsourse.
Den har ingen röstguindning men det duger i bilen ändå den piper när man skall svänga.
 
Dakota 20

Klarar det du vill dessutom kan du ansluta en pulsmätare om du vill springa med den.
Rutterna vid vägläge lägger sig kopplade till vägar men du får själv lägga upp rutten det går inte att ange en adress och klicka kör som på en vanlig vägnav!.
 
Garmin 60 CSx har inbyggd kompass, den har allt du behöver, kompletterat med CN och Fri Pro
Obs! bägge kartorna på DVD, annars tappar du de flesta finesserna med Mappsourse.
Den har ingen röstguindning men det duger i bilen ändå den piper när man skall svänga.

Kopplar du GPS'n till en bärbar dator där du har Mapsource och nRoute så får du även röststyrning!
Det är lite bökigt med datorn i bilen men det funkar i alla fall.
 
Horisontell montering

Jag gillar ju inte 4-hjulingar i skogen men du skall ändå få tipset att GPSMAP60csx måste monteras horisontell (display mot himmlen) för att kompassen skall funka. om man lutar en 10-15grader kan kompassriktningen diffa 15 grader direkt. Så det gör att den funktionen inte är så bra när man monterar på cykelstyren (eller pejlar i båten).

Annars är det en mkt bra och rolig GPS för den som mest använder den i skogen!

/Andreas
 
Klarar det du vill dessutom kan du ansluta en pulsmätare om du vill springa med den.
Rutterna vid vägläge lägger sig kopplade till vägar men du får själv lägga upp rutten det går inte att ange en adress och klicka kör som på en vanlig vägnav!.

Är det verkligen rätt?
Enligt Garmins hemsida ger den "Automatic routing (turn by turn routing on roads)(with optional mapping for detailed roads) " förutsatt att man stoppar i CityNavigator förstâs.
 
Om du tex använder en 60CSX så kan du både ha friluftskartan och City Navigator i samtidigt.
Du har dock bara autoroute när Citynav-kartorna är aktiva.
Visst har Oregon och den generationen massvis med kul funktioner, som pekskärm, MP3, kamera osv. men 60 CSX känns robustare. Sedan är ju kompassen lite si och så med, men om du har en liten kompass, tex på klockarmbandet så är det löst. I GPS:en står det att ditt mål är 2,35 km i riktning 132 grader och det är rätt. Att pilen sedan inte pekar syd-ost är ju ett mindre problem.
 
Aha, så 60an har också minne för att komma ihåg precis vars man gått. Detta är en funktion jag skulle gilla eftersom man tex kan gå efter en gammal historisk karta där nån gammal väg/stig finns men den finns ej med på nyare kartor. Då man gått där en gång så har man stigen markerad till den nya kartan också. För visst kan man sedan spara rutten så den går att plocka upp vid andra tillfällen?

ekis: Jag kan lugna dig med att jag har naturintresse och är inte en sån som är ute för att köra bara för att de är kul att sprätta lera å sånt. Då man jobbar med skogen också så har man ju lite sunt förnuft med hur man ska köra också om man måste vika av väg/stig. Vill man sprätta lera finns det ju redan området/banor avsedda för sånt.
Aha, så den måste vara plant för att kompassen ska visa rätt, men i övrigt så stämmer det väl ändå? Dvs den visar rätt på vars man är å vart man ska osv.

Ja jag kan faktiskt hålla med om att 60an ser robustare ut (har inte varit å klämt på nån än) och utan massa lullull så borde väl batteritiden bli längre? Dessutom känns det bättre med vanliga knappar än pekskärm ute i skogen. Men de finns kanske fler anledningar till att man ändå bör välja tex oregon 550?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips