Hjälp att planera noga malmö till Stockholm

Hej jag gör ett nytt inlägg och ska försöka vara mer specifik i vad jag behöver hjälp med😊
Jag fick flera svar och flera som tog sig tid att hjälpa mig, tusen stora tack till er för det😊

Det är så att jag behöver hjälp av någon kunnig, jag kan självklart betala för det, att planera utförligt att gå ifrån malmö till Stockholm, via Skåne leden och vidare upp på andra leder, jag behöver hjälp att hitta rätt och bäst app att navigera med och hjälp med att dra rutterna på den, jag behöver planera så detaljrikt som bara möjligt, jag kan noll och återigen är jag fruktansvärt oteknisk av mig, jag vill verkligen av hela mitt hjärta detta och är beredd att betala för hjälp då jag självklart förstår att det kan ta lite tid med planering, jag har sökt länge efter någon som kan hjälpa innan jag blev tipsad om denna sida och dess forum. Tanken är att jag ska gå i slutet på april nästa år.

Om ni inte kan själva så kanske ni kan tipsa mig om någon som kan eller lotsa mig rätt på annat sätt till någon kunnig.

Tusen tack igen för svaren idag och tusen tack för alla eventuellt kommande svar. Mvh Sebastian

Jag lägger upp samma förfrågan på olila delar av forumet för att nå ut till så många som möjligt
 
Det går att rita leden du vill gå på kartorna av Open Streetmap eller Open Cycle Map. Leden finns på kartan och du ritar ditt eget spår bara på toppen. Sedan laddar du upp det hela till din telefon eller GPS och kan då följa leden.
Med sidor som Wikiloc.com får du även ett signal om du går av den markerade leden. Du kan också lägger till waypoints, som kan vara vindskydd eller andra saker som är viktiga för dig.
Det hela funkar som sagt över hemsidan av Wikiloc (du ritar på datorn) och sen över Wikiloc appen med offline karta över hela Sverige (gratis) där din önskad väg är inritad.

Det skulle (mig personlig) tar kanske 4 timmar att rita det hela, beroende på hur många koordinater per kilometer du vill ha.
 
Jag kan inte hjälpa dig med appar eftersom jag använder vanliga kartor men mitt tips är att du kan gå Europaled 6 från Malmö till Stockholm, i den sträckan inkluderas delar av Skåneleden, delar av Hallandsleden, Gislavedsleden, delar av Höglandsleden, delar av Östgötaleden och delar av Sörmlandsleden. Jag har vandrat Europaled 6 mellan Malmö och Ydre kommun (slutet på Höglandsleden) så det som kvarstår för mig är Östgötaleden, Sörmlandsleden och Roslagsleden. Jag har en blogg där jag beskriver mina vandringar: https://rickarddahl.blogspot.se Här är en sammanfattning av mina vandringar (inklusive länkar till färdiga blogginlägg och statistik): https://rickarddahl.blogspot.se/2016/08/
En beskrivning av vilka delar som ingår i Skåneleden och Höglandsleden kan du hitta, här: https://rickarddahl.blogspot.se/2017/12/introduction-to-skaneleden-walks.html och här: https://rickarddahl.blogspot.se/2017/08/introduction-to-hoglandsleden-e6.html

Jag håller på att planera Östgötaleden, Sörmlandsleden och Roslagsleden och jag vet i alla fall vilka delar som ingår där men jag vet inte riktigt hur jag ska dela upp vandringarna av de lederna (jag åker med kollektivtrafik till starten för en vandring och åker tillbaka på slutet av min vandring så jag brukar planera hur jag ska ta mig från ena buss/tåghållplatsen till den andra samma dag).
 
Använd lantmäteriets eminenta karttjänst och planera.https://kso.etjanster.lantmateriet.se/. I den topografiska kartan och terrängkartan finns vandringslederna utmärkta.

Innan du planerar en rutt så tänk efter vad du vill ha ut av vandringen. Vad vill du se? Vad vill du uppleva? Natur? Stad? Inland? Kust? Är det viktigt att följa färdiga leder? Hur lång tid får det ta osv.

Lite inspiration kan du få av denna bloggen, av en kille som vandrade Smygehuk - Treriksröset.
https://blastlast.wordpress.com/
 
TS läste inte heller instruktionerna om att dubbelpostning inte är tillåten.
Summan var inne för 3 månader sen, ville ha all hjälp, läste inte de grundläggande instruktionerna heller. Blev det för jobbigt,
med ca 650 kartkilometer kan ha fått TS att krokna?
 
Finns massa som bara planerar och mytomaner även på detta forum.

Finns folk här som bara sitter hemma och kopierar inlägg från nätet och lägger upp bilder på maträtter på liggunderlag och cammotyg t.ex men aldrig är ute mer än till gångbanan utanför.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sebastian_b Hjälp någon? Vandringsleder 1
Midro Hjälp med rutt Halland/Stättared Vandringsleder 2
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
mattiasland Hjälp med tips om vandring i Jämtland Vandringsleder 0
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3
pecka.g behöver hjälp Vandringsleder 3
Nybörjarper Vandring i Västra Götaland behöver lite hjälp Vandringsleder 7
Samus Hjälp med utrustning. Vandringsleder 10
flygare69 Rundslinga vid Brösarp, Hjälp tack! Vandringsleder 5
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2
Myrek Hjälp om Skuleskogen! Vandringsleder 21
kikkit Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare. Vandringsleder 26
nahos hjälp med packning!!! Vandringsleder 24
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5
napis Begäran av hjälp! Vandringsleder 0
Audrey nybörjare, hjälp! Vandringsleder 13
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2
0299 Hjälp med hemsida sökes inför SVERIGEMARSCHEN Vandringsleder 3
ando Hjälp ! Jag söker en bok över Sylarna - Helags. Vandringsleder 5
sanoj89 Hur planera dricksvatten? Vandringsleder 68

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...