Hjälmeffekter ännu en gång

Re: Hjälm sälvklart

klippen; sa:
...4. Jag besitter inte så mycket prestige att jag anser att en cykelhjälm på något sätt förlöjligar mig som person eller gör mitt utseende orättvisa...
Jag har en skate-hjälm i silver och när jag passerar killar i åldern 5-11 hör jag sådant som.

”Cool hjälm...”
”Pappa, såg du vilken häftig hjälm...”

Jag spänner fast hjälmen ovapå ryggsäcken när jag tar bussen till Malmö ett par gånger i veckan, jag ser inte att den är i vägen annat än när jag handlar mat (den tar upp plats i korgen...).

Livet ja, augusti 2004 vurpade jag i hamnen i Malmö.
Landade på huvudet, knäckte ett par revben, fick hål i lungan och förstås blåmärken.
Började jobba efter en vecka (jag grät nästan när jag skulle lägga mig att sova på kvällarna) och var förbjuden att träna på två månader (inga hopp eller häftiga svängningar med armar).

Hur hade det gått utan hjälm? Tja, jag kände hur huvudet studsade mot asfalten och minns att jag tänkte ”haha, det känns inte ens”.

Det som gjorde mig riktigt arg var den bil som åkte förbi, saktade in och sedan bara åkte vidare när jag låg där på marken. Jag såg deras bleka ansikten stirra på mig med tomma blickar.

Mobilen pajade så jag fick ta mig upp på cykeln och cykla 800 meter innan jag fick tag på en bil.
Det var svårt eftersom andningen var ganska miserabel.
 
Re: Hjälm sälvklart

klippen; sa:
5. Om man skall ha hjälmtvång för vuxna är i.o.f.s. vettigt fast å andra sidan har man nå't att skydda så gör man väl det med hjälm har man det inte så använder man inte hjälm.
Jag skyddar ibland "det jag har att skydda", alltså har jag inte. ;-)

Vid landsvägskörning; Ja!
Vid mtb; Ja!
Vid små uppdrag här och där i stan med mycket stop; Aldrig.
På halvlånga transporter som huvudsakligen går på cykelbanor; "Sällan".

Så kör jag. Och det gör mig inte stolt direkt. Men så är det. (Jag vill inte ha lagstiftning - för att det inte känns kul.)

// Patric
ps. För övrigt så antar (hoppas?) jag att skulle bete mig annorlunda om jag hade en föräldraroll att förvalta (både som ansvar för mitt liv och då även andras och som "säkerhetsideologikonsekvens" betraktat). Som singel är det ju "bara lilla jag" och en viss lättja och en viss fåfänga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.