Hjälmeffekter ännu en gång

Hjälm av rätt sort

Peter Kranz avhandling om hjälmar och skallskador är väl värd att läsa. För många år sen lånade jag en bunte Hjälmpapper från FOA- nu FOI.
Efter att ha kört ambulans ett par år och hämtat in klungskadade cyklister med hjälm respektive privatpersoner utan hjälm, samt på nära håll sett hur en bagatellartad skada utan hjälm hade sannorlikt inte blivit mer än skrubbsår. Nu blev den ett livslånngt lidande med 1/2 syn och svår huvudvärk. Har jag inga svårigheter att själv ta på mig hjälmen.
Problemet är att unga tycker ser töntigt ut samt att de "inte hinner". Som vuxna måste vi vara förebilder och visa att man kan ha kul med skydden på.
Tex så har jag alltid min väst på mig när jag åker mc, för onödiga bröstkorgsskador har jag sett nog av.
Skinnstället har isytt ryggskydd och jag byter ut skydden efter tillverkarens rekommendationer.
Med allt som går fortare än länstolen gäller det att planera sina drag. Hemresans lyckliga genomförande är alltid målet.
En bekanting till mig som var provflygare hade en umärkt lapp med vackert spetsigt flygplan på kylskåpsdörren. "Landing is mandatory, flying is optional."

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-04-06 kl 13:02]
 
[...]medan bilisterna blir mer benägna att köra på hjälmklädda cyklister.

Ähm... ja så tänker jag varje gång jag ser en cyklist utan hjälm när jag kör bil;
"Äh, det är ju lika bra att jag kör på honom, det gör ju inget när han har hjälm.." ...eller hur var det nu..?

Å andra sidan har jag en bekant - en hängiven cyklist - som anser att hjälmtvång för cyklister är som att lägga skulden för en våldtäkt på kvinnan, om hon har varit lättklädd eller berusad. Enligt denna logik är det bilisterna som ska sluta köra på cyklisterna, inte cyklisterna som ska tvingas skydda sig med hjälmar.

För en cyklist är ju aldrig med i singelolyckor eller krockar med andra cyklister eller fotgängare..

Lite mer konstruktivt, kanske:
Jag tycker att alla cyklister bör använda hjälm och att folk faktiskt borde kunna inse sitt eget bästa (naiv förhoppning, jag vet..). Och är frisyren ett problem så får man väl åka tidigare hemifrån och fixa håret på jobbet.. :-/

Däremot vet jag inte om det är den bästa lösningen att lagstifta om det idag, med tanke på att lagen skulle bli väldigt svår att upprätthålla på ett bra sätt på orter där det inte finns speciella cykelpoliser (bara i gbg vad jag vet) eller några andra poliser som har tid att kolla att lagen efterlevs.

Förhoppningsvis får väl dock hjälmlagen för barn det goda med sig att de kan tänkas fortsätta använda den när de är äldre än 15 -den största avfallningsåldern för hjälmbärande borde väl vara nånstans runt 11-13 eller så(?)- så att en lag inte är lika orimlig om några år.

Ni som var med när det blev krav på säkerhetsbälte i bilar: var det lika heta protester då?

//Daniel -som själv cyklar minst 14 km per dag sex till sju dagar i veckan och som käkat asfalt tillräckligt många gånger för att alltid ha på sig en hjälm när han cyklar.
 
Det krävdes att en väletablerad tävlingscyklist (Andrei Kivilev) avled i en olycka på platt väg innan hjälmtvång infördes. Innan dess påstod ju de flesta tävlingscyklister att det inte var möjligt att använda hjälm när det var varmt. Annars avslutar ju Karin Bojs sin DN artikel med

"Själv tänker jag fortsätta att bära hjälm helt frivilligt så länge jag cyklar i Stockholms livsfarliga innerstad, men knappast på lugna vägar ute på landet. Det är en riskavvägning, och jag är ärligt talat ganska tacksam att jag får göra den alldeles själv."

Ett exempel på dålig riskanalys, eftersom de allra flesta cykelolyckorna är just singelolyckor.
 
Rationellt?

Det är nog inte alltid rationella överväganden som avgör om man väljer hjälm eller ej.

Mycket är sannolikt vana och att man har cykel och hjälm så placerade att det blir närmast ofrånkomligt att sätta på sig hjälmen innan man tar tag i cykeln.

Det är endast ett tillfälle när jag har svårt att sätta på mig hjälm och det är när jag skall parkera cykeln vid T-banan och åka vidare kommunalt. Då vill jag varken bära med mig hjälmen på den vidare färden eller lämna den på cykeln med risk för att hjälmen är borta när jag kommer tillbaka till cykeln.

Thure
 
Hjälmtvång

I Finland har vi ju lag om att använda cykelhjälm:

http://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2002/20020954

Man skall "i allmänhet" använda cykelhjälm men det finns inga sanktioner för den som inte använder hjälm. Ett juridiskt konststycke att få till en sån lag, men vi måste ju hålla riksdagen sysselsatt.

Hjälmen räddade mig en gång från en redig skallskada tror jag. Jag använder hjälm eftersom jag värdesätter skallinnehållet ganska högt men tycker nog ändå att alla som tycker som jag måtte bära hjälm utan att lagstiftaren ingriper.
 
Re: Hjälmtvång

henry99; sa:
Hjälmen räddade mig en gång från en redig skallskada tror jag.

Samma här, hade hjälm trots värmen i Laos, och i en nedförsbacke slank framhjulet bara iväg så jag föll handlöst med huvudet först. Utan hjälm kunde det ha gått oerhört illa.

Det är egentligen bara vid lång långsam klättring i varmt väder som det är motiverat att åka utan hjälm.

http://www.lowdin.nu/MTB/singletrack2000/Fr2000/France20009.jpg

Så fort det går utför igen sätter man på sig den.

Per
 
Re: Rationellt?

thureb; sa:
......

Det är endast ett tillfälle när jag har svårt att sätta på mig hjälm och det är när jag skall parkera cykeln vid T-banan och åka vidare kommunalt. Då vill jag varken bära med mig hjälmen på den vidare färden eller lämna den på cykeln med risk för att hjälmen är borta när jag kommer tillbaka till cykeln.

Thure

Men detta handlar ju om ett helt annat problem. Bristen av respekt för andras egendom. Visst sjutton var det bättre förr när man kunde lämna cykeln olåst/lägga ryggsäcken vid järnvägsstationen och komma tillbaka 4 timmar senare och den var kvar. Nu är nu! Dessvärre! Efter september 4 år till nästa förändringstillfälle

Go tur

[Ändrat av johankse 2006-04-08 kl 14:11]
 
Jag brukar låsa fast hjälmen med cykellåset. Hittills har den fått vara kvar. Billig hjälm.
(Nu måste jag bara skärpa mig och använda den VARJE dag....)
 
Ibland undrad om jag om annars rationella människor medvetet fördummar sig när de skall diskutera hjälmfrågan, det framstår ofta som den mest sannolika förklaringen till de dumheter som skrivs.

..bilisterna blir mer benägna att köra på hjälmklädda cyklister.
HUR kommer man på den teorin, det går ju knappast att utläsa ur skadestatistiken? Har hon djupintervjuat några bilister kanske? Och är det verkligen hjälmen som får bilisterna att se rött? Eller är det förekomsten av riskreducerande utrustning i allmänhet? I så fall skulle väl bilister också vara mer benägna att krocka med bilar med airbags och bältessträckare än med gamla rishögar?

Dessutom gör hjälmarna cyklisterna mera våghalsiga
Om det här resonemanget stämde så borde det effektivaste sättet att minska skaderisken alltså att göra alla fall blir riktigt farliga, kanske genom att montera lite knivar på övre ramrör och styrets ovansida? Det borde väl lära folk att inte ramla!

Enligt denna logik är det bilisterna som ska sluta köra på cyklisterna, inte cyklisterna som ska tvingas skydda sig med hjälmar.
Jaha, så ALLA fall vi gör som leder till direktkonktakt mellan huvud och hård yta beror på bilar? Intressant ståndpunkt. Personligen skulle jag vilja hävda att det finns gott om andra fallorsaker som kan få minst lika stora konsekvenser. Bilar är iallafall hyfsat föutsägbara tingestar jämfört med hundar,sparkade fotbollar, mobilpratande flanörer och övrigt som rör sig på/i närheten av väg- och cykelbanor.

Självklart kan inte en enkel frigolitpotta utgöra en 100% effektiv gardering mot dödsolyckor, men den bristen ser inte jag som ett fullgott skäl för att ignorera den hjälp man kan få av en hjälm vid mindre dramatiska olyckor.
 
Hjälm sälvklart

Jag använder hjälm av flera skäl,

1. Den har sannolikt räddat mig från svåra skador när jag blev avprejad av vägen vid landsvägskörning. Buss körde om mig och hade samtidigt möte.

2. Jag kräver att min son alltid har hjälm vid cykling och då skulle det vara besynnerligt inkonsekvent om jag inte hade samma krav på mig själv.

3. Jag anser att innehållet i mitt huvud är värt att skydda och att jag är intellegent nog att göra det.

4. Jag besitter inte så mycket prestige att jag anser att en cykelhjälm på något sätt förlöjligar mig som person eller gör mitt utseende orättvisa.

5. Om man skall ha hjälmtvång för vuxna är i.o.f.s. vettigt fast å andra sidan har man nå't att skydda så gör man väl det med hjälm har man det inte så använder man inte hjälm.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.