Hittat gamla knivar

Tack för all respons och engagemang.

Tacksam för idén här tidigare i tråden om att och hur jag kan lära mig slipa. Men som ny i sammanhanget så är jag i behov av rätt tydliga instruktioner. Det jag letar efter är alltså en guide för totala nybörjare när det handlar om att slipa knivar. Vet ni vart jag kan hitta det?
 
Tack för all respons och engagemang.

Tacksam för idén här tidigare i tråden om att och hur jag kan lära mig slipa. Men som ny i sammanhanget så är jag i behov av rätt tydliga instruktioner. Det jag letar efter är alltså en guide för totala nybörjare när det handlar om att slipa knivar. Vet ni vart jag kan hitta det?

Det finns precis hur många som helst på t.ex. youtube, där du enkelt ser hur du gör.

Jag själv (och familjen) gjorde den här videon, på vår youtubekanal, t.ex.


Jag själv kör ett (mycket litet) eget skärsliperi - och jag har på min webbsida lite tips och trix:

https://www.eggrora.se/category/tips-och-trick/

Lycka till!
 
En bra video med en rimlig ansats ("dugligt vass"). Visst är det viktigt med bra och vassa knivar men varje friluftare behöver inte världens bästa och vassaste kniv utan en hyggligt bra kniv med duglig skärpa. För alla praktiska ändamål duger oftast en enkel morakniv (till och med en kinesisk sådan från Jula...) och den behöver nästan aldrig vara vassare än vad man enkelt kan hålla den med ett sandstensbryne. Det är i alla fall min uppfattning.
 
Allt beror på vad du gör med din kniv.

För att tälja några grillpinnar och göra upp eld så kommer du väldigt långt med en gammal morakniv. Den håller också skärpan tillräckligt länge vid sådana aktiviteter att det inte är ett problem att stålkvaliteten är lite sisådär. Det kan t.o.m. vara en fördel då det är lättare att slipa kniven.

Jag har tagit hand om tvåsiffrigt antal med klövvilt i höst. Det är då rätt skönt med lite bättre stålkvalitet än vad du hittar i en morakniv. Speciellt vildsvinen med allt grus i pälsen sliter rätt hårt på knivarna. Med en morakniv kan jag få slipa flera gånger för att att ta hand om ett djur, vilket inte är helt optimalt.
 
Sanningen är den att med en slö kniv skadar man sig själv säger Leif Mannerström och jag håller med. Tälja några grillpinnar går mycket lättare och göra med en vas kniv allt annat är bara bullshit.
 
Jag tycker personligen att frihandsslipning är för svårt, jag klarar inte att hålla tillräckligt stabilt. Att bygga en slipjigg för att hålla en fast vinkel är inte så svårt. Finns en tråd om detta med slipvinklar där det finns lite exempel på byggen (varav ett är mitt).


För min del är det ungefär som att diskutera maskinskrivning kontra handskrift. Min handstil är totalt värdelös, så frågan är om det är det jag skriver som är viktigt eller hur bokstäverna ser ut? Att skriva på dator gör i alla fall att det jag skriver blir läsligt :)

Samma sak med knivslipning, jag skulle vara jätteglad om jag klarade av att hålla en bra vinkel för hand, men nu klarar jag inte det. Så varför ens försöka, när det är enkelt att bygga en slipjigg?
 
Att kalla frihandsslipning "för svårt" är väl att ta i. Det går utan tvivel lättare med någon typ av guide, men jag brukar få knivarna vassare, oftast tillräckligt vassa, på ett vanligt bryne. Det tror jag att de flesta som lugnt och metodiskt försöker också lyckas med.

Jag har en Tormek med slipjigg. Naturligtvis är det lättare att få kniven riktig vass med sådan utrustning, men att bryna en morakniv på en vanlig handhållen brynsten är inte direkt raketforskning -- även om slipvinkeln inte blir helt exakt.

Det går att lägga hur mycket pengar som helst på knivar och sliputrustning. För den mesta användningen duger det dock med en vanlig morakniv och ett enklare bryne. Att jag och många andra lagt många tusenlappar på knivar och sliputrustning är inte alltid baserat på behov. Det allra mesta jag gör klarar jag mig med en enklare kniv. Däremot har jag blivit bortskämd med vassa knivar med bra stål. Då är det svårt att gå tillbaka till en morakniv.
 
Att hålla en stadig vinkel på fri hand är svårt. Som du kan läsa i den länkade tråden så vinglar du i princip alltid 2-3 grader, vilket gör att en egg som handslipas utan fixtur alltid är lite konkav.

Visst kan man lägga mycket pengar, eller så gör man ett hembygge för några hundralappar och använder våtslippapper i olika grovlekar istället för att lägga en smärre förmögenhet på en japansk våtsten.
 
Det är inte direkt en nackdel att eggen är något konkav. T.ex. Fällkniven (https://fallkniven.se/) slipar sina knivar så redan från fabrik.

Om du använder kniven händer det att den behöver vässas när du är ute i naturen. Då är det bra med en viss vana med att slipa för hand.

Vill du ha den yttersta skärpan, och kunna välja vinkel på eggen, då är det bra med fixturer. Bra knivstål är inte direkt gratis, även om du kommer väldigt långt med ett hemmabygge för att vässa din kniv.
 
Tack för all respons och engagemang.

Tacksam för idén här tidigare i tråden om att och hur jag kan lära mig slipa. Men som ny i sammanhanget så är jag i behov av rätt tydliga instruktioner. Det jag letar efter är alltså en guide för totala nybörjare när det handlar om att slipa knivar. Vet ni vart jag kan hitta det?
Här är en beskrivning. Eftersom du har mindre knivar kan du med fördel använda ett lite smalare block än han använder. Viktigt att det är så plant som möjligt, ett annat alternativ är att använda en glasruta som du lägger ut mot kanten på en bänk/bord och spänner fast med en tving eller tejpar fast. Du behöver 3 olika våtslippapper, 600, 1200 och 2000 eller liknande, men även enbart med ett 600 kommer du få en duglig egg. Är det riktigt kass egg kan man börja på 240. Börjar med en kniv med kolstål där eggen inte är allt för sliten så är det enklast att komma igång. Laminerat stål har oftare bättre slitstyrka men är vanligen något mer svårslipade.


Exempel på sandpapper (finns garanterat myket billigare om du letar)
 
Att hålla en stadig vinkel på fri hand är svårt. Som du kan läsa i den länkade tråden så vinglar du i princip alltid 2-3 grader, vilket gör att en egg som handslipas utan fixtur alltid är lite konkav.

Visst kan man lägga mycket pengar, eller så gör man ett hembygge för några hundralappar och använder våtslippapper i olika grovlekar istället för att lägga en smärre förmögenhet på en japansk våtsten.

Nej. Det är inte "svårt". Däremot kräver det övning. En egg som handslipas blir inte "alltid" lite konkav. Dumheter.

Snarare leder slipning på små runda vattenstenar (typ tormek) till konkavitet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.