Hittat gamla knivar

Har ett nyfunnet friluftsintresse och väldigt tacksam för det här forumet!

I och med detta tänkte jag, att jag behöver ju såklart en kniv! Innan jag köpte så började jag leta runt i lite olika skrymslen och vrår efter knivar som är i familjens ägo. Hittade några olika, alla vad jag tror i rätt slitet skick.

Är ju helt novis i ämnet, men tror inte att någon av dom här är någon dyrgrip direkt, men det jag undrar är följande: är någon av dom här värda att göra i ordning och lämna in till slipning? Om möjligt, vad heter modellen? Och vad används dom primärt till?

Bifogar en bild, och skriver här nedan vad det står på knivarna.

Från vänster:
1. Frosts, Kolstål. Mora Sweden
2. Mora Sweden
3. Hultafors, Carbon steel
4. Moraniv, Sweden. Rostfritt med skärpa
5. Frosts, Made in Sweden
6. Frosts Mora, Made in Sweden

 
Det du hittat är vanliga "moraknivar" med kolstålsblad från några olika tillverkare. https://sv.wikipedia.org/wiki/Morakniv

De används som allt-i-allo knivar. Det går oftast att få dem rätt vassa, men eftersom stålet inte brukar vara det bästa håller de inte skärpan lika bra som bättre/dyrare knivar.

Nya kostar de typ en 50-lapp:
https://www.hultafors.se/products/knives_and_blades/H0301-hantverkarkniv-hvk/79512
Frosts ingår i https://morakniv.se/ och har blivit ett märke "för proffs". De verkar inte längre fokusera på de billigare varianterna av hantverksknivar. Knivarna med rött skaft är varianter av https://morakniv.se/produkt/basic-511-c-rod/?v=f003c44deab6. De med träskaft är äldre varianter av samma koncept.

Vill du går det alldeles utmärkt att slipa upp dem och använda dem. Om det är värt besväret med tanke på vad en ny kostar är upp till dig.
 
Utmärkta bra ha knivar.

Bryna själv kommer du långt med.

Vilken som passar dig och din hand bäst kan bara du avgöra.

Köp t ex Spyderco sharpmaker.

Thure
 
Träskaftvarianterna är närmast "Classic" varianterna, t.ex. https://morakniv.se/produkt/classic-nr-1-0-c-rod/?v=f003c44deab6. (Även om den nog var den "vanliga" varianten när den såldes. De ser ut att vara från innan plastvarianterna blev populära.

Kniven med parerskydd ser ut att vara någon variant av scoutknivt -- https://morakniv.se/produkt/scout-39-s-natur/?v=f003c44deab6.

Uppe i sommarstugan har vi också ett antal av dessa knivar, från tidigt 1900-tal och framåt. Helt klart funktionella knivar även om jag numera oftast använder knivar med rostfria, hårdare blad som håller skärpan längre (men också är svårare att skärpa). :)
 
De duger gott som bruksknivar men att lämna in på slipning är inte direkt värt. Däremot utmärkta knivar att lära sig slipa på.

En billig och bra metod är att använda (fint) sandpapper och en slät yta, exempelvis en glasskiva från en kasserad fotoram. Google/youtube förklarar bättre än jag hur du ska göra.

I skogen är det rätt bra med stark färg på skaftet, då är kniven svårare att tappa bort.
 
Har ett nyfunnet friluftsintresse och väldigt tacksam för det här forumet!

I och med detta tänkte jag, att jag behöver ju såklart en kniv! Innan jag köpte så började jag leta runt i lite olika skrymslen och vrår efter knivar som är i familjens ägo. Hittade några olika, alla vad jag tror i rätt slitet skick.

Är ju helt novis i ämnet, men tror inte att någon av dom här är någon dyrgrip direkt, men det jag undrar är följande: är någon av dom här värda att göra i ordning och lämna in till slipning? Om möjligt, vad heter modellen? Och vad används dom primärt till?

Bifogar en bild, och skriver här nedan vad det står på knivarna.

Från vänster:
1. Frosts, Kolstål. Mora Sweden
2. Mora Sweden
3. Hultafors, Carbon steel
4. Moraniv, Sweden. Rostfritt med skärpa
5. Frosts, Made in Sweden
6. Frosts Mora, Made in Sweden


Kniven längst till höger står det "laminated steel" på, det är ett hårdare stål i mitten och mjukare på sidorna. Den kan hålla skärpan bättre.

Svante
 
Alla redskap och verktyg kan fås istånd och väl fullgöra sin nytta om man lägger lite tid och knofett på dem, jag hade en kollega som var väldigt stolt över att han bar sin farfars fars kniv, en laminerard mora i läderslida, slipad och vårdad så länge att det var bara eggen som var på sista varvet för laminatet.
Vi går i skogen och på fjället av lust och så bör vi vårda vår utrustning oxså av lust.

go tur
 
Alla redskap och verktyg kan fås istånd och väl fullgöra sin nytta om man lägger lite tid och knofett på dem, jag hade en kollega som var väldigt stolt över att han bar sin farfars fars kniv, en laminerard mora i läderslida, slipad och vårdad så länge att det var bara eggen som var på sista varvet för laminatet.
Vi går i skogen och på fjället av lust och så bör vi vårda vår utrustning oxså av lust.

go tur

Just det här. Det tycker jag också.

Att hålla efter en kolstålskniv är _väldigt_ lätt. Och billigt. Ett vettigt bryne kan köpas bokstavligen för tior och att sedan olja bladet kostar mindre än en krona åt gången, för att hålla den rostfri.

Själv gillar jag kolstålsblad och i alla knivar jag gjort själv och/eller fått av andra knivmakare är det just kolstålsblad. Jag tycker själv att de är lätta att få gruvligt vassa (Några minuter på ett bänkbryne då och då och sedan strigling på t.ex. ett gammalt bälte av läder håller dessa knivar i bättre skick än jag själv är i samma ålder).

Jag tycker om tanken på att man inte behöver köpa en massa ny och modern utrustning för att komma ut i skogen - utan en ärvd morakniv kan räcka gott.

(Jag tycker emellertid också - som någon skrev i tråden - att handtag med signalfärg kan vara bra/roligt/praktiskt - men med ett gäng moraknivar är det ju lätt att modifiera handtag och slida efter egna behov och utan att det kostar särdeles mycket pengar).

Jag tror att vi alla skulle må bättre av mindre konsumism och mera vård av våra grejer. Det blir också ett sätt att sätta värde på tidigare erfarenheter - och man minns bättre de turer man faktiskt gjort - om man också tar sig tiden att vårda sina gamla grejer. Dessutom håller de ju längre?
 
Kniven längs till höger i bild har ett blad i laminerat kolstål (vilket var det bästa knivbladet Frosts hade i sina knivar) och om du har tur (går inte att läsa på bilden) så gäller det även kniven med det klassiska röda träskaftet. Så bra blad har inte dagens moraknivar. Dessa två knivar är av den anledningen värda litet TLC.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.