Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hillebergs Niak
- Trådstartare Karolina P
- Start datum
Raskesven; sa:T.ex så här kan Niak med tarp gestalta sig. Börjar det blåsa så regnet kommer väldigt snett framifrån tas pinnarna bort och tarpen spänns mer neråt framför tältet:
![]()
Raskesven
Det här är en utmärkt lösning som minskar kondensproblemen i de flesta tält, när vädret är någorlunda hyggligt. Man kan sova med hela "dörren" öppen och bara myggnätet stängt. Utmärkt när det inte regnar, ännu bättre när det regnar. Om regnet blir alltför horisontellt och vinden riskerar att få grepp om tarpen spänner man bara ned den, som Raskesven skriver. Eller tar bort den om det är riktigt eländigt.
Några hekto tarp är ett bra komplement till de flesta tält och lätt att spänna upp som rastskydd under regniga luncher.
En varning är dock på sin plats. Använder man den här metoden riskerar man att börja fundera över vad tältet egentligen är bra för när tarpen gör nästan hela jobbet och bara väger en bråkdel. Konsekvensen kan bli att man lämnar tältet hemma
Jörgen
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
mitt tips köp ett nytt bättre tält för småpengar
se
http://www.spejdergear.dk/shop/defa...=&start=20&sa=N&ProductNumber=46126&SetLng=26
se
http://www.spejdergear.dk/shop/defa...=&start=20&sa=N&ProductNumber=46126&SetLng=26
NUI; sa:............ bara ned den, som Raskesven skriver. Eller tar bort den om det är riktigt eländigt.
............................................
En varning är dock på sin plats. Använder man den här metoden riskerar man att börja fundera över vad tältet egentligen är bra för när tarpen gör nästan hela jobbet och bara väger en bråkdel. Konsekvensen kan bli att man lämnar tältet hemma
Jörgen
Tar man bort den när det blir riktigt elendigt är man kanske glad att man inte lämnade tältet hemma
/ Bertil
OBD; sa:NUI; sa:............ bara ned den, som Raskesven skriver. Eller tar bort den om det är riktigt eländigt.
Jörgen
Tar man bort den när det blir riktigt elendigt är man kanske glad att man inte lämnade tältet hemma
/ Bertil
Eller så har man yttertältet till muddus, man bär med sig en tarp och vid behov kopplar man på en eller två absider om vädret skiter sig. På vintern kaske det kan vara skönt att lyxa med innertält och detsamma om myggnät på sommaren, men det är lyx som sagt.
OBD; sa:NUI; sa:............ bara ned den, som Raskesven skriver. Eller tar bort den om det är riktigt eländigt.
Jörgen
/ Bertil
Man kan spänna upp tarpen "eländessäkrare" om man inte har ett tält som höjer profilen och begränsar fästmöjligheterna. Men jag föredrar något som ger lite mer skydd runtom än en rektangulär tarp. Men det finns gott om folk som använder sådana också. Man tjänar onekligen några kilo jämfört med ett vintertält, och förlorar mindre än de flesta tror.
Jörgen
Rasken, vilka mått har tarpen på bilden?
estetdrägg; sa:[Hur ska du få en absid utan egen båge att fungera när du inte kan göra fast den i backen??? (granithällar) Hade du tänkt tynga ner det med nått, typ fästa det i flyttyget du kanske kom dit i eller i en stock?
Ja, stenar från vattenbrynet. Vilket jag använder för att förankra Unnat med i alla fall. Kolla på Raskens postade bild av Niak. Det är en sådan absid som Niak har (OBS ej tarpen som ligger ovanpå), som jag vill kunna enkelt hänga på Unna vid behov.
1145; sa:estetdrägg; sa:[Hur ska du få en absid utan egen båge att fungera när du inte kan göra fast den i backen??? (granithällar) Hade du tänkt tynga ner det med nått, typ fästa det i flyttyget du kanske kom dit i eller i en stock?
Ja, stenar från vattenbrynet. Vilket jag använder för att förankra Unnat med i alla fall. Kolla på Raskens postade bild av Niak. Det är en sådan absid som Niak har (OBS ej tarpen som ligger ovanpå), som jag vill kunna enkelt hänga på Unna vid behov.
Då förstår jag inte varför min tanke skulle vara så dålig, enda skillnaden är att du inte kan gå in direkt framifrån, raskens lösning går inte hela vägen ner till backen vilket jag tänker mig att det borde göra, med tanke på väder och vind.
Jag ser inte i vad våra tankar skiljer sig åt?
Den tarpen är 150 x 250 cm. Väger 370 gram, inklusive 6 X 3 m linor och en liten packpåse.öringen; sa:Rasken, vilka mått har tarpen på bilden?
Raskesven
Karolina P; sa:Nej, jag har inget Unna... (suck). Vad jag menade med avsaknad av absid är de som vanligtvis finns på Hillebergtälten (tex Nammatj osv). Ser mera "absiden" på Niak som en stor ingång/panoramafönster. Detta bla för det som en annan nämnde med lodlinje och regn.
Ok, då är jag med. Ungefär som på Unna då, även där kan man lägga in prylar under yttertältet (t ex en pulka går utmärkt!) men det är inte att jämföra med tunneltälten såklart!
//J
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg