Hillebergs Niak

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nej, jag har inget Unna... (suck). Vad jag menade med avsaknad av absid är de som vanligtvis finns på Hillebergtälten (tex Nammatj osv). Ser mera "absiden" på Niak som en stor ingång/panoramafönster. Detta bla för det som en annan nämnde med lodlinje och regn.
 
1145; sa:
Nu kapar jag tråden men:
Är det bara jag som skulle vilja ha ett Unna med möjlighet att koppla på en Niak-absid? Som ensampaddlare har man mycket prylar. Ibland, men inte alltid, skulle det vara sweet att kunna koppla på en bit tältduk så att man fick Niak-absid. Borde kunna gå att lösa med befintlig dragkedja som fäste, eller?

Jag har för mig att det fanns en Keron-variant där man kunde växla mellan vanlig absid och GT-absid.

Det här har ju varit uppe i andra trådar: Att spänna upp en vanlig rektangulär tarp helt eller delvis över tältet och tältöppningen. Man kan sova med dörren öppen utan att det regnar in och ha prylarna regnskyddat. En absid behöver ju sällan vara heltäckande ned till mark annat än för att hindra drivsnö på vintern. En silnylontarp på 2*3 m väger inte mer än 250 g.

Fast låt inte mig hindra era avancerade sömnadsplaner :)

Jörgen
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
NUI; sa:
1145; sa:
Nu kapar jag tråden men:
Är det bara jag som skulle vilja ha ett Unna med möjlighet att koppla på en Niak-absid? Som ensampaddlare har man mycket prylar. Ibland, men inte alltid, skulle det vara sweet att kunna koppla på en bit tältduk så att man fick Niak-absid. Borde kunna gå att lösa med befintlig dragkedja som fäste, eller?

Jag har för mig att det fanns en Keron-variant där man kunde växla mellan vanlig absid och GT-absid.

Det här har ju varit uppe i andra trådar: Att spänna upp en vanlig rektangulär tarp helt eller delvis över tältet och tältöppningen. Man kan sova med dörren öppen utan att det regnar in och ha prylarna regnskyddat. En absid behöver ju sällan vara heltäckande ned till mark annat än för att hindra drivsnö på vintern. En silnylontarp på 2*3 m väger inte mer än 250 g.

Fast låt inte mig hindra era avancerade sömnadsplaner :)

Jörgen

Jag tror inte det hindrar, om jag förståt dem rätt är det tvärtemot allt annat än avancerat;
Det kommer nog sluta med en femkantig tarp så de slipper ta med sig två stavar eller motsvarande till de tillfällen de vill ha den uppe och så de kan vinkla nerden och fästa den mot marken utan ett lika stort vindfång, det kommar antagligen likna överdelen på en näbb som är antingen öppen med en stav längst ut eller en sluten näbb som går längs med marken, (med öppet i ca halva sidorna närmast huvudtältet).

Hoppas jag inte hade aldeles för fel?
Mm jag hade fel hoppas jag att det hjälpte er i era funderingar, skulle kunna bli riktigt trevligt när jag ser det för min inre blick. Bara om det är grönt så klart, röda tält vet ju alla att det är ett otyg.
 
Hilleberg Niak liknande tält!

Det finns Exped Auriga för 2995 kr (norska). Takhöjd 122 cm (110 cm för innertältet).+ 2 små absider. Vikt ca 3,0 kg. / Niklas
 
estetdrägg; sa:
[
Hoppas jag inte hade aldeles för fel?


Bara om det är grönt så klart, röda tält vet ju alla att det är ett otyg.

Nja... Personligen är jag ute efter en sluten påhängs-absid som är identisk med Niak-absiden. Tarpen har jag provat och förkastat. När man tältar på kala, blåsiga granithällar i havsbandet är det för bökigt att få tarpen att stå, samt att det blir för stort vindfång.

När det regnar småspik vore det smidigt att kunna koppla på en mindre absid till Unnat. Mitt RÖDA Unna... ;-D
 
1145; sa:
estetdrägg; sa:
[
Hoppas jag inte hade aldeles för fel?


Bara om det är grönt så klart, röda tält vet ju alla att det är ett otyg.

Nja... Personligen är jag ute efter en sluten påhängs-absid som är identisk med Niak-absiden. Tarpen har jag provat och förkastat. När man tältar på kala, blåsiga granithällar i havsbandet är det för bökigt att få tarpen att stå, samt att det blir för stort vindfång.

När det regnar småspik vore det smidigt att kunna koppla på en mindre absid till Unnat. Mitt RÖDA Unna... ;-D

Hur ska du få en absid utan egen båge att fungera när du inte kan göra fast den i backen??? (granithällar) Hade du tänkt tynga ner det med nått, typ fästa det i flyttyget du kanske kom dit i eller i en stock?

Min tanke behöver inte innebära ett stort vindfång, det är helt beroende på hur stor man vill göra den, den kan tom göras mindre än en niakabsid om man vill det. Nåväl det är din konstruktion, om jag ids kanske jag ritar vad jag tänker senare.
 
Nu har jag lagt upp en bild på hur jag tänkte, enligt forumet så kommer den kunna ses om 10-60 minuter...om man inte är inläggad och då kan ladda ner hela filen istället för den stooora thumbnailen.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.