Hillebergs bruna...förlåt "sand"

Tjenare "Outsiders"!
Är det någon som har erfarenheter eller funderingar kring Hillebergs tältfärg "Sand"?
När jag köpte ett Nallo för ett par år sedan hade jag uppe alla tre färgerna i butiken men slog till sist till på ett grönt(den nya mörka, trodde först att jag tag på en hemlig, militär, svart variant när jag halade fram det ur påsen...)
Nu börjar det bli dags att ersätta mitt enmanstält(Exped Vela 1 UL) och tänkte att kanske prova en annan färg. Rött går bort, jag vet att det särskilt vid ensamturer kan vara en säkerhetsgrej med en stark färg men jag känner mig på något sätt som en fluga på en vit vägg då(har varit ute med ett illgult TNF vid några tillfällen).
Så, den bruna färgen, är den något att ha? Vid mitt Nallotest tyckte jag den kändes klart ljusare än den gröna och det kan jag tycka är skönt i ett litet tält.
Tankar?

/Johan
 
Senast ändrad:
Jag vill gärna att mitt tält smälter in i omgivningen och då vi lever i ett grönt land har jag valt gröna tält. Med samma resonemang borde sandfärgen smälta bäst in i omgivningen i sydligare och mer torra områden.
Den ljusare färgen kan säkert bidra till lite ljusare intryck i tältet men jag tror det gula innertältet betyder mest för upplevelsen i tältet (och innertältet är ju samma oavsett färg på yttertältet).
 
Jag har inte sett Hillebergs sandfärgade in situ men när diskussionen kommit upp så har de av mina kompisar som sett den i skogen sagt att sand smälter in förvånansvärt bra, bättre än den svartgröna i dagsljus.
 
Hm, även försvaret verkar ha börjat ensa på sandfärgat
- när inte uttalat m/90-grönt (eller marin-blått) är huvudvalet...

De "sandiga" M90K och M90TR BE (med m/90-camouflagemönstret i 'torra' brun-beige-grå toner) har fått en efterföljare i Försvarsmaktens nya enhetsfärg, den enfärgat beige (sandfärgade) 12-färgen som tagits fram för att passa fler klimat än det svenska. "Den passar in lika bra i den svenska skogen som i Afghanistan och Mali." Enhetsfärgen syns bland annat på den nya stridsväst 12, uppdragssäck 12 och inte att förglömma persedelpåse 12 [dvs en m/69-trunk i 12-färgen och med axelrem]...
 
Lite av en tillfällighet så köpte jag ett sandfärgat, och det är jag glad för, jag gillar färgen skarpt!
 
Jag gillar sandfärgen! Här är en bild inte långt från Hemavan i mitten av augusti. Jag tycker det smälter in ganska bra.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    46.1 KB · Visningar: 1,299
"mjensen" är en blygsam en som tycker att tältet smälter in "ganska bra" miljön där bilden är tagen.
Ska jag köpa ett HB så ska jag absolut fundera på sandfärgen och inte ta grön-svart för given (rött gillar jag inte riktigt).
 
Hm, även försvaret verkar ha börjat ensa på sandfärgat
- när inte uttalat m/90-grönt (eller marin-blått) är huvudvalet...

De "sandiga" M90K och M90TR BE (med m/90-camouflagemönstret i 'torra' brun-beige-grå toner) har fått en efterföljare i Försvarsmaktens nya enhetsfärg, den enfärgat beige (sandfärgade) 12-färgen som tagits fram för att passa fler klimat än det svenska. "Den passar in lika bra i den svenska skogen som i Afghanistan och Mali." Enhetsfärgen syns bland annat på den nya stridsväst 12, uppdragssäck 12 och inte att förglömma persedelpåse 12 [dvs en m/69-trunk i 12-färgen och med axelrem]...
Fast nya enhetsfärgen är ju snarare grå än beige. Men det hör väl inte riktigt till ämnet.
 
Tjenare "Outsiders"!
Är det någon som har erfarenheter eller funderingar kring Hillebergs tältfärg "Sand"?
När jag köpte ett Nallo för ett par år sedan hade jag uppe alla tre färgerna i butiken men slog till sist till på ett grönt(den nya mörka, trodde först att jag tag på en hemlig, militär, svart variant när jag halade fram det ur påsen...)
Nu börjar det bli dags att ersätta mitt enmanstält(Exped Vela 1 UL) och tänkte att kanske prova en annan färg. Rött går bort, jag vet att det särskilt vid ensamturer kan vara en säkerhetsgrej med en stark färg men jag känner mig på något sätt som en fluga på en vit vägg då(har varit ute med ett illgult TNF vid några tillfällen).
Så, den bruna färgen, är den något att ha? Vid mitt Nallotest tyckte jag den kändes klart ljusare än den gröna och det kan jag tycka är skönt i ett litet tält.
Tankar?

/Johan

Blev ett Nammatj 3GT i sand förra året, mest för att det var sista reatältet som fanns kvar. Brukar annars köra grönt.

Sand förresten, helt missvisande namn, tältet är snarare olivbrungrönt och ungefär lika ljust i tonen som helsports gröna tält.

//J
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...