Hilleberg vs resten

Kerlon 1200 sträcker sig också mer när den blir fuktig än vad 1800-varianten gör. Det är en klar skillnad på mitt Nallo och brorsans Nammatj efter en fuktig natt. Nallot har töjts ut av fukten och fladdrar, även om det var ett trumskinn när det restes. Detta problem lär väl drabba Jannu i mindre utsträckning eftersom det är en geodetisk konstruktion, men kanske kan vara bra att känna till.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Såg att det har ett lätt begagnat Jannu på Hillebergs Outlet. 5.5k kr inkl frakt. De har även HB Tarra för 6.6k kr. En bekant köpte ett smärre beg tält från deras outlet, begagnat på den listan betyder knappt använt.

Gigantiskt köpråd om inte annat :)

Tack alla för extremt bra och serösa svar, när man läser vissa trådar här blir man gråhårig, men forumet kan vara jädrigt bra också, tack för att ni visar det.

Priserna på outleten ser ju fördelaktiga ut...

Halvarson, du verkar ju ha koll på HB, har du någon koll på hur mycket stryktåligare Tarra är jämfört med Jannu? Dessutom absiderna på Tarra, funkar de bra och är rymliga, någon som vet?
Tarras ventilation ska ju vara sämre än Saivos, har det hänt något på den fronten eller är det fortfarande samma, antar att de inte höjer tarra, så den faktorn bortser jag ifrån.

MVH/Marky mark

Saknar tyvärr erfarenhet av Tarra och Saivo. Men jag gillar verkligen systemet med ventilskydd och ventilation på högsta punkten i tältet. värme stiger uppåt och med det följer fukten med, vilket ger bra genomflöde av luft. De systemet återfinns på både Jannu, Saivo, Tarra och Atlas. och där jag har erfarenhet av både Atlas och Jannu. Ser inte att Tarra och Saivo skulle ha sämre ventilation än de båda tälten, if it works don't try to fix it.

När det gäller hållfasthet på tälten så skulle jag inte lämna mitt Jannu obevakat på sydpolen, där hade jag nog föredragit ett Saivo eller Tarra vilket jag med gott samvete skulle våga lämna obevakat i veckor och ändå veta att de skulle stå kvar när jag kommer tillbaka.

Jannu är gjort för att vara lätt men samtidigt självstagande och säkert. Tarra och Saivo går ännu längre, men så väger de åtskilliga kilo mer.

Absiderna går inte heller att jämföra med en GT-absid, men det går att laga mat och man är försiktig. Dock får utrustningen snällt ligga utanför eller räkna med att trycka ut duken på absiden något.

Fler frågor?

Fler frågor?[/QUOTE]

Tja, undrar mest om det finns något vettigt alternativ till tarra, den väger ju som sagt 4 kg brutto, vet inte hur mycket den går att banta men det finns ju liknande tält som är 1 kg lättare, men de kanske inte håller lika bra, vad vet jag.
Aldrig mer ett TNF dock... där går gränsen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips