Hilleberg Niak vs Rogen

Hej

Jag har beslutsångest över vilket tält jag ska införskaffa. Efter ha läst massa recensioner har jag några funderingar över hur vardera tält presterar i verkligheten. Tanken är att tältet ska kunna hysa två personer under minst 7-10 dagar i fjällen under sommarhalvåret. Förutom de självklara sakerna vilket jag har angett här nedan, undrar jag hur vardera tält presterar ute i naturen. Det som gör mig lite orolig är Rogens två meshdörrar. Är kalldrag något jag bör vara bekymrad över jämfört med Niak? Är Rogen betydligt mer komfortabel än Niak? Vilket tält föredrar du och varför?

Rogen vs Niak
+Två absider och ingångar. Min packvolym är förhållandevis liten därför är det ingen större fördel på den fronten. Däremot är det en stor fördel att kunna gå ut utan att klättra över personen och förvara sina ägodelar på sin egna sida.
+Bättre utsikt. Uppskattas men inget jag kommer stirra mig blind på.
+Bättre skydd när absiden är öppen.
-Tyngre. Om tältet erbjuder betydligt bättre komfort så är det värt det.
-Två mesh dörrar istället för en på Niak, större risk för kalldrag.

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Sällan man ser något skrivet om Rogen. Antagligen få som använder / har erfarenhet.

Ring och prata med Hilleberg. De är hjälpsamma och intresserade av att kunderna ska bli nöjda. Fråga om Rogen är märkbart mer välventilerat än Anjan / Niak / Enan t.ex.

Två dörrar är tveklöst högre komfort om man är två pers i ett litet tält. Om det är värt vikten / volymen är så klart individuellt, hur mycket tid man tillbringar i tältet, osv.

Jag skulle bara överväga Niak som solotält, vuxen+barn eller två vuxna om man är ett par.

Anjan 2 GT eller Anjan 3? Mer utrymme och nästa lika lätt som Niak?
 
Jag drog iväg ett mail till Hilleberg, får se vad de säger om vilket tält som passar mitt ändamål bäst. Ställde ett par frågor om vardera tält. Jag kan posta svaren i tråden senare, förutsatt att det är något nytt och användbart.
 
Har inte Rogen men Niak och det är ett fint solotält, funkar nog för två men lägger du till några hundra gram så kommer du hitta ett lämpligare tält. Kolla på Anjan 3, rejäl bredd och bra höjd och bara 1,9 kg.
Tältval beror också rätt mycket på hur stora personerna är som ska bo, rätt stor skillnad på två män runt 100 kg jämfört med två tjejer på 60 kg.
 
Nu har jag inget av dessa tält, men skulle själv inte välja ett tält med enbart mesh dörrar för användning ovan trädgränsen eller utmed kusten. Jag uppskattar inte kalldrag, och vill kunna reglera ventilationen i innertältet efter väder.
Ett alternativ för några hekto mer kan ju vara Nallo2 utan GT absid?
 
NIAK brutto 1.7 kg eller Rogen brutto 2,1 kg ? Jag skulle nog välja Rogen bra med två ingångar även när man är ensam i tältet bara att kunna välja mest lugna sidan vid dåligt väder.
Kupoltält förstås bra vid besvärliga markförhållanden sen skulle jag nog i den prisklassen fundera över tunneltält.Mitt val skulle bli ett Nallo 2 mans mycket bra och starkare tält .Jag har själv ett Nallo första modellen nu ca 35 år gamalt .Brutto för nya 2.4 kg.
Devisen :Vikten säger inte allt.
 
Bara testat Rogen av dessa.

Inga problem med kalldrag men bra ventilerat. Vid 15 m/s så känner du att luften rör på sig i tältet men jag skulle inte kalla det drag.

Pallar fulväder mkt bra, både underifrån, ovanifrån och från sidan.

Bra absider, gott om plats. Mkt skönt med två utgångar när man är två.

Enkelt att sätta upp men blir lätt deformerat om man sätter upp det utan innertältet. Sätter man upp innertältet efteråt är det lite svårt att se vilken ände som är rätt. Ska sätta på röda tejpbitar så man får koll på den biten.

Blir rätt fet packning med pinnarna i mitten, tar man ut dem är det betydligt enklare att packa det.

Som helhet mkt nöjd, svårt att hitta ngt att anmärka på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
Askel Hilleberg Niak som 2-personstält Bo och sova 5
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
Corax Mer utförligt om Hilleberg Niak. Bo och sova 1
HW Hilleberg Niak - jättebra eller helkass? Bo och sova 43
sgtandersson Hilleberg NIAK Bo och sova 3
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...