Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2

Hej,

Jag skapade tidigare en tråd där jag jämförde Niak och Rogen. Efter en kort mailväxling med Hillebergs kundtjänst var det ganska tydligt att jag var i behov av ett tält från deras Red Label-serie. Jag föll för Nallo 2 och Abisko Lite 2. Jag är inte intresserad av GT-versionen då jag prioriterar låg vikt före större absid. Rent spontant upplever jag Nallo som ett väldigt avskalat tält utan några extra finesser medan LITE 2 har funktioner som är eftersträvansvärda. Bland annat kan man rulla upp hela absiden för att ventilera och få fin utsikt. Dessutom föredrar jag en mer neutral färg på innertältet då det avger ett behagligare ljus för tillfällen man t ex vill läsa en bok. Lite är några hekto lättare men tältduken har sämre rivstyrka, 9kg vs 12kg. Fjällräven anger inte storleken på deras stänger, Nallo använder 9mm stänger. Nallo är ett välbeprövat tält som många pratat gott om, samma sak gäller inte Fjällräven då jag knappt hittar några recensioner om tältet. Fjällräven anger inte något på deras hemsida om reparation eller service av tält vilket är ett stort minus. Spontant föredrar jag LITE 2 men på grund av att jag inte kan hitta något om hur tältet presterar och reparationsmöjligheter lämnar det mig fundersam. Värt att nämna är att jag har en rabattkod på just Hilleberg vilket gör att Nallo 2 skulle kosta 5700 kr istället för 7600 kr. Dessutom har jag 10% på Fjällräven vilket gör att dom hamnar i samma prisklass, 5800 kr för Lite 2.

Vad har ni för erfarenheter av Fjällrävens tält och den här modellen? Utför dom reparationer på deras egna tält, även äldre modeller? Vad har ni för erfarenheter av Nallo 2?

Tack på förhand!
 
Jag skulle gå på Nallot bl.a. p.g.a. 10 cm högre i innertältet. 100 isf 90 cm (i främre delen!) gör stor skillnad. Kommer du att vara ensam mest eller oftare två? I det senare fallet skulle jag fundera på Nallo 3. Just ett Nallo 3 har jag själv och det har varit bra, och väldigt flexibelt: går att ha ensam, perfekt för två och det går att klämma in tre i nödfall.

Jag är rätt säker på att man kan rulla upp hela absiden på Nallot också.

En annan aspekt är kvaliteten bl.a. i väven: jag har haft Fjällräven, Helsport och Hilleberg genom åren och det senare har varit i en klass för sig.
 
Jag har ägt två tält från Fjällräven och två från Hilleberg. Den sistnämnda har varit något bättre, svårt att sätta fingrarna på exakt vad men en massa småsaker gör att de är enklare att hantera. Stängerna glider lättare i kanalen, dragkedjor kinkar mindre och flera liknande småsaker som gör att det känns något bättre. Dock gör båda bra tält så hittar du rätt modell blir du nöjd oavsett tillverkare tror jag.

Just nu har jag ett Nallo 3 och har inga planer på att byta.
 
Jag skulle gå på Nallot bl.a. p.g.a. 10 cm högre i innertältet. 100 isf 90 cm (i främre delen!) gör stor skillnad. Kommer du att vara ensam mest eller oftare två? I det senare fallet skulle jag fundera på Nallo 3. Just ett Nallo 3 har jag själv och det har varit bra, och väldigt flexibelt: går att ha ensam, perfekt för två och det går att klämma in tre i nödfall.

Tanken är att använda det som tvåmannatält men tillräckligt lätt för att användas som enmanstält. Bruttovikten på Nallo 2 och 3 är 2.4-2.6kg, vad blir vikten om man endast tar med sig det nödvändigaste för att slå upp tältet? Från början ville jag hålla mig till 1.5kg, men efter lite grubblande insåg jag att det inte går. Nallo 3 som väger 2.6kg, ligger ovanför min smärtgräns och jag har därför svårt att rättfärdiga vikten. Samtidigt får man inte stirra sig blind på 200 gram men eftersom jag redan gått ifrån 1.5 till 2.4kg är det svårt att undvika. Är det verkligen stor skillnad mellan Nallo 2 och 3?
 
Jag har ett Fjällräven Abisko Shape 2. Jag upplever inte att det är för litet för två. Vi är två någorlunda normalbyggda som använder tältet och det är inte trångt. Jag har lite svårt att köpa att tvåmannatält funkar bäst solo.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Är det verkligen stor skillnad mellan Nallo 2 och 3?
Jag har Nallo3 och Nammatj2 båda från mitten av 90-talet. Visst känns skillnaden i rymd mellan 2->3 pers tält. Tror att nya Nallo3 är lite mindre än gamla Nallo3 pga olika storlek på de 2 bågarna.
Jag tycker att det är en fördel att jag kan få mitt tält reparerat samt att reservdelar fortfarande finns även 30 år senare.
 
Tänkte bara slänga in ett märke till för jag helt missade det jag när jämförde fjällräven och hilleberg; Helsport.
Deras Fjellheimen superlights är betydligt lättare och deras Reinsfjell superlight ger dig samma vikt som Nallo och Abisko light men självstagande och 2 absider.
 
Inovativt att Yttertältet kan rullas upp i båda ändar för utsikt och maximalt luftflöde på Abisko lite .Personligen skulle jag i det fallet (nog ?)välja Abisko lite 2 .Äger sedan 2016 ett Abisko lite 1 är nöjd med materialet sitt höjden är ok då jag själv är 172 cm lång.Sitthöjden är förstås något att beakta beroende på egna längden och egen bedömning.Avgörande för mig om jag skulle välja Nallo är bättre sitthöjd spelar roll .Med tilägg höjd på liggunderlag.
Nallo inner tak är lite slutande lägsta 81 cm höjd närmast absiden 100 cm.Förhållandet på Abisko är 90 cm/75 .Sedan min slutsats gillar Abisko lite 2 bäst.Sedan köper jag säkert Nallo 2 ändå. Spec om man skall vistas på fjällen mest brukar ju blåsa oftast.
 
Senast ändrad:
För mig som är drygt 190cm lång, är minsta takhöjd för att jag skall kunna sitta i tältet utan att huvudet tar i innertältsduken 95cm. Så ett tält med 90cm i takhöjd går definitivt bort.
Helsports tält i superlight serien har rejält tunna material, även golvet vilket enligt min erfarenhet är en av de känsligaste punkterna och definitivt kan korta ett tälts livslängd. Helsport Fjellheimen superlight har diskuterats i andra trådar, ex här:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74234
 
Nallo 2

Tack för all hjälp och rådgivning allihop! Det blev ett Nallo 2 i färgen sand. Lite 2 är säkerligen ett fint tält men på grund av Hillebergs reparationsmöjligheter och goda rykte valde jag det. För övrigt går det att rulla upp absiden förutom flärpen på Nallo 2, ringde själv och frågade Hilleberg.
 
Du kommer bli kanonnöjd, har ett likadant.

Och ett Enan, Akto, Soulo och Namatj 2 GT :)

Finner din uppsättning av tält väldigt intressant!
Är på jakt efter ett HB tält för en person men har lite svårt med beslutet.
Vilka fördelar finner du med Akto jämfört med Enan?
Undrar även vilka fördelar Soulo har som motiverar den högre vikten just för dig.
Vilket tält brukar du använda mest frekvent under soloturer?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
cyanopsis Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2 Bo och sova 20
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
andy_02 Hilleberg Nallo - inte för svenska män! Bo och sova 21
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
MaSt Hilleberg Nallo GT Bo och sova 0
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...