Hilleberg Jannu

Hej, mitt första inlägg här.
Jag sökte runt på forumet och hittade bara en gammal tråd om detta tält.

Jag funderar på att inhandla ett Hilleberg Jannu, tältet har de egenskaper jag söker, men vill först se här om någon Jannu-ägare kan ge sina egna reflektioner och erfarenheter av detta tält innan jag köper det?

Mycket tacksam för svar!

/David
 
Hej,

Kul att du siktar in dig på det märket. Jag har ett Nallo 2GT som jag är otroligt nöjd med på grund av absiden och kvalitet i konstruktionen. Detta tält har fungerat för min del upp i stormvindar på kalfjäll likväl upp i trevliga Tarfala som kan dra på rejält. Det är dock viktigt med uppsättning. Senast i alperna hade jag och min kompis hans Jannu. Konstruktionen bygger på tre pinnar i stället för två och det är självstagande. Vilket är underbart på snöfält då det bara är att bygga ner med yxorna och stavar så står det stabilt. Annars tycker jag det håller väldigt lika nivå med mitt Nallo förutom den något mindre absiden som Jannu har. Spelar mindre roll vid bra väderlek men kan vara skönt att ha om man gräver ur absid eller vid regniga fjälldagar. Beror lite på användningsområde helt enkelt och individuella preferenser men det är bra tält som kommer hålla flera år!

/Tobias
 
Tack Tobias!
jag har funderat på ett Nallo 2 gt ett bra tag men så rekommenderade en kompis i USA Jannu. Mycket pga den stabila kupollösningen/stadgan i tältet. Jag skulle egentligen vilja ha en rymligare absid, det är väl egentligen den enda nackdelen med Jannu kontra Nallo. De ligger ungefär i samma vikt, så man kanske kanske skulle kunna säga att Nallot ger lite mer för pengarna, då det tom ligger ett par hundralappar billigare i pris.
Någon erfarenhet om Nallo som vintertält?
 
Jannu v.s. Nallo

Hej!
Jag har de senaste åren haft båda dessa tältmodeller (Jannu och Nallo 2 GT) och valde till slut att behålla mitt Jannu. Fördelarna är framför allt ett rymligare/smidigare innertält utan häng i fotändan samt att är mycket stabilt och lätt att sätta upp vart man än befinner sig. Jag ska erkänna att jag saknar GT-absiden under regniga dagar, men aldrig annars. Ett Jannu med lite större absid hade varit perfekt men tills dess kompletterar jag med en tarp som absid när jag orkar bära med mig lite extra.

/Fredrik
 
Jannu för trångt

Hej David och välkommen!

Jag fann Jannu för trångt för två personer så det såldes till fördel för ett Allak.

Jannu är för lågt i fotändan och det är blir trångt när två vill sitta upp samtidigt. Det är inte helt fristående utan har en massa linor som man alltid måste använda/spänna för att få det något så när snyggt uppsatt. Absiden är för liten för två ryggsäckar och det blir, återigen, trångt vid matlagning. Stabiliteten är det annars inga problem med, det står i alla väder.

Allak står för sig själv, har bra sitthöjd på hela golvytan, ingång och absid på två sidor vilket är en stor fördel när väder och vind slår om. Dessutom har båda personerna i tältet tillgång till sina prylar i absiden. Det är enkelt att hänga undan innertältet för matlagning och andra bestyr som kräver lite mer plats eller vid en längre rast i regnväder. Tältlinorna behöver endast användas vid hård vind och skulle det visa sig att marken inte är jämn där man först satt upp det är det bara att flytta det en bit.

Enda nackdelen är att det är något tyngre men det uppvägs definitivt av fördelarna, jag har använt båda tälten mycket och föredrar Allak i alla lägen.

Ciao!

Uffe
 
Senast ändrad:
Och jag sålde vidare mitt Allak och behöll mitt Nammatj 3 och köpte ett Soulo (enmans). Jag tyckte inte att Allak var så kul när man var inregnad och två personer. Med sambon var det lugnare men två gubbar på 80 kg och ca 180 cm blev inte mycket till plats. En hade dessutom ett Exped Downmat 9 DLX, inte jag som bara har ett 7 på 53 cm bredd.
 
Som tur är Niklaz,

Och jag sålde vidare mitt Allak och behöll mitt Nammatj 3 och köpte ett Soulo (enmans). Jag tyckte inte att Allak var så kul när man var inregnad och två personer. Med sambon var det lugnare men två gubbar på 80 kg och ca 180 cm blev inte mycket till plats. En hade dessutom ett Exped Downmat 9 DLX, inte jag som bara har ett 7 på 53 cm bredd.

har Hilleberg även lite större modeller i programmet, förstår att Allak var trångt för er, vi är av lite beskedligare storlek... var glad att ni inte hade ett Jannu :)

Ha' de'!

Uffe
 
Jag gillade egentligen Allak men det blir Nammatj på tvåmansturer. Köpte ett Soulo så jag fortfarande får känslan av trumskinn :) Måste vara ett geni som designat geometrin men vissa hakar mot tältbågarna är förjäkliga att få dit med kalla och blöta händer på Soulo, upplevde inte så på Allak.

har Hilleberg även lite större modeller i programmet, förstår att Allak var trångt för er, vi är av lite beskedligare storlek... var glad att ni inte hade ett Jannu :)

Ha' de'!

Uffe
 
Tack för alla svaren

Efter att ha läst era svar lutar det faktiskt mer och mer mot ett soulo. Allak verkar också vara ett vettigt alternativ, mycket pga absiderna. Jag är helt inställd på ett kupoltält, har alltid haft tunneltält, sovit i nallo, keron och nammatj, alla mycket trevliga tält! Men det är självstagningen jag bl.a. vill åt.
Har sedan länge insett att jag behöver mer än ett tält dock..
Ett enmans och ett för mig och sambon.
Jag "härjar" betydligt mer när jag går själv eller med mina likasinnade vänner. Dvs tältet kräver mycket mer på de turerna, mycket tältning på kalfjället/långt ut på bohusklippor på sten och snö i skitväder.
Kanske ett soulo, och ett allak/jannu? Eller kanske ett billigare alternativ på ett 2-mans kupoltält.
 
Tips är att kolla Hillebergs outlet. Mitt Allak och även det Soulo som jag bytte till mig är outlet-tält. Soulot var bara demo och som nytt medan Allak skulle ha "liten skada på stångkanal". Hur jag än sökte så hittade jag aldrig den skadan. Skulle inte köpa ett tält med felsydd duk med häng eller annat. Verkar som att man kan lita på att HB inte vill ha ut rent dåliga exemplar på marknaden.

http://hilleberg.se/sv/outlet
 
Tarra

Köp ett Hilleberg Tarra så löser sig alla problem. Gå ner ett kilo själv om du tycker att det blir för tungt. Lycka till;)
 
Svårt val..

Tack
Niklas: Jag kollar på outleten relativt ofta, och vet många som köpt tält därifrån och har inte hittat något fel alls?! Så det är nog som du säger, de vill nog absolut inte att ett "måndagsexemplar" ska finnas ute i onödan..
Det finns en del tyska sajter som håller samma pris som outleten då euron står förhållandevis bra nu.

Per: Ett Tarra skulle lösa det mesta, det håller jag med om! Jag är ingen utpräglad gramjägare så jag har faktiskt övervägt det.

Valet gick från att vara konkret, till lite beslutsångest. Däremot riktigt bra att kunna få höra med människors erfarenheter innan man köper något. Tack

Har dock mer eller mindre bestämt mig för ett Soulo, jag behöver ett stabilt enmanstält.
Det är tvåmanstältet jag fortfarande har huvudbry över....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mBengtson Hilleberg Jannu, tight vid frontbåge Bo och sova 1
Läraren Hilleberg Jannu (igen) Bo och sova 12
nettanbabe Någon som hunnit testa Hilleberg Jannu? Bo och sova 13
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.