Någon som hunnit testa Hilleberg Jannu?

Jag är på gång och ska köpa tält och har fastnat för Hillebergs nya modell Jannu. Det verkar himla "schmutt" för kajak- och fjällturer, även om man kör solo. Tänkte höra om det finns någon som har hunnit med att testa eller vet något om det?
 
Jag har använt Jannu under en veckas turåkning i april. Jag är mycket nöjd med det. För en person funkar det perfekt, men med två ryggsäckar i absiden kommer man sig inte ut. Ventilationen är ok, längden räcker till för mig som är 190cm. Tältet är stabilt i hårda vindar, men eftersom absiden är flack, samlas lätt snö på den. Systemet med krokar i yttertältet är suveränt när man är ensam och det blåser.
En nackdel är att absiden är så flack att det är lite svårt att laga mat under den.
Skriv om det något speciellt du undrar över.

Jag skulle inte betala fullt pris. Köp från outletlistan på deras hemsida. Det gjorde jag, blixtlåset till innertältet är lite vågigt, knappast något man märker, och ingen påverkan på funktionen.
 
Broder Bob; sa:
.....
Skriv om det något speciellt du undrar över.
.....
Jag undrar över något. Under "övriga tillbehör" på HB:s hemsida finns "vinkel för Jannustång". Vad är den till för, är det främre bågen, vid dörren, som behöver en vinkeldel?

Raskesven
 
Precis, mitt på den främre bågen är det en vinkel. Vinkeln gör att det blir lite mer utrymme i framkant på tältet. Där man har huvudet om man sitter och lagar käk i absiden.
 
Broder Bob; sa:
För en person funkar det perfekt, men med två ryggsäckar i absiden kommer man sig inte ut.

Hmmmm... så om jag ska köpa ett tält för två personer - men som också kan användas på soloturer - så är Jannu inte att rekommendera? Vad tror du? Är ute efter ett kupoltält, men vill ha en bra absid också. Är det en omöjlig kombination, eller finns det ett sådant tält?
 

avslutad210712

Gäst
nettanbabe; sa:
Broder Bob; sa:
För en person funkar det perfekt, men med två ryggsäckar i absiden kommer man sig inte ut.

Hmmmm... så om jag ska köpa ett tält för två personer - men som också kan användas på soloturer - så är Jannu inte att rekommendera? Vad tror du? Är ute efter ett kupoltält, men vill ha en bra absid också. Är det en omöjlig kombination, eller finns det ett sådant tält?

Har ett Staika som är rätt hyfsat eftersom det är absider på båda sidorna. Sen beror det lite på hur tungt man vill bära på soloturerna.
 
nettanbabe; sa:
Broder Bob; sa:
För en person funkar det perfekt, men med två ryggsäckar i absiden kommer man sig inte ut.

Hmmmm... så om jag ska köpa ett tält för två personer - men som också kan användas på soloturer - så är Jannu inte att rekommendera? Vad tror du? Är ute efter ett kupoltält, men vill ha en bra absid också. Är det en omöjlig kombination, eller finns det ett sådant tält?

Visst kan man vara två i Jannu, men absiden är svagheten, åtminstone vintertid. Är man inställd på att spara vikt och ha det lite trångt går det förstås men Staika eller Tarra med varsin absid är ett bättre val om man är två. Titta bå bilderna på Hillebergs hemsida, det syns rätt tydligt hur flack Jannus absid är jämfört med t.ex Staika.
 
nettanbabe; sa:
Broder Bob; sa:
För en person funkar det perfekt, men med två ryggsäckar i absiden kommer man sig inte ut.

Hmmmm... så om jag ska köpa ett tält för två personer - men som också kan användas på soloturer - så är Jannu inte att rekommendera? Vad tror du? Är ute efter ett kupoltält, men vill ha en bra absid också. Är det en omöjlig kombination, eller finns det ett sådant tält?

Tarra är nog bäst för två, en fördel framför Staika är att innertältet har nästan raka kortändar, som på ett tunneltält. Staika är dock suveränt platssnålt och kräver färre pinnar.

//J
 
Jag tycker Staika är utmärkt för två, men något tungt för soloturer (dock så släpar jag på både det och trangia - knappast UL...). Enda funktionella nackdelen är att det ibland kan vara besvärligt att hålla vattnet ute vid in- och utpassage i dåligt väder om man inte öppnar bara en liten bit längst ner och 'krälar ut'. Innermåtten är större (20cm längre) än på Tarra och HB's tunneltält vilket kompenserar för lutningen vid ändarna. Dessutom är det ju fullständigt självstagande.

Vad gäller Jannu så tycker jag att det ser klart intressant ut, lite som en hybrid mellan Staika och Nallo med blandade för och nackdelar från dem. Jag har spenderat åtskilliga nätter två personer i Nallo och det är väl bara att acceptera att man inte får in två fulla packningar i absiden samtidigt som man vill passera eller laga mat, allt beror ju på vad man prioriterar - vikt eller utrymme!

StaikaVidNallo.JPG


/Pär
 
paerl; sa:
Enda funktionella nackdelen är att det ibland kan vara besvärligt att hålla vattnet ute vid in- och utpassage i dåligt väder om man inte öppnar bara en liten bit längst ner och 'krälar ut'.
Jag var inne på ett Staika innan de presenterade årets modeller och jag såg Jannu. Nu är lutar det dock åt Staika igen. Problemet med att det läcker in vatten vid in- och utpassering i regnväder, får man väl leva med antar jag. Iaf om man ska ha ett helt självstagande tält utan riktig absid. Får man förresten plats med två ryggsäckar i Staikas absider utan problem?

Har tittat lite på Fjällrävens Keino också, det är ju betydligt billigare. (HB andas dock mer kvalitet). Gillar dock inte riktigt de traditionella stångkanalerna, HB's lösning med krokar verkar betydligt mer genomtänkt och enklare att hantera. Någon åsikt där?

Om man investerar i ett Hilleberg känns det trots allt som att man bara behöver köpa ett tält i livet.

/ Nettan
 
Inga problem med en ryggsack i varje absid med Staika, forfarande gott om plats att passera eller laga mat. Vad galler stangkanaler sa har jag ett Staika av gammal modell med kanaler, men tycker att det nya systemet med krokar ser battre ut. Som jag skrev tidigare sa ar de ende egentliga nackdelarna vikten och in/utpassage vid regn (och kanske priset ocksa...).

/Par
 
nettanbabe; sa:
stångkanalerna, HB's lösning med krokar verkar betydligt mer genomtänkt och enklare att hantera. Någon åsikt där?

/ Nettan

Krokar är enligt min åsikt helt överlägsna kanaler i kupoltält (min erfa av kroktält är Tarra, Saivo och Staika ), snabbare och säkrare i hård vind. Använder själv Unna som solotält men önskar att även Unna hade krokar ;).

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ulf_n Någon som hunnit använda Haglöfs Genius? Bo och sova 8
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
dmitrij Någon som testat? Bo och sova 1
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
Barbafarfa Någon som använt "pop up" tält uppe bland bergen? Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
M-J-B Nostalgitrip: Någon som känner igen tältmärket iglu? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck ? Bo och sova 10
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
erito Tentsile, någon som provat? Bo och sova 0
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
markusbacka Någon som provat/vet mer om detta tält? Bo och sova 3
såg någon som vet bra tält för fjäll i 3 årstider Bo och sova 28
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Skipper_ Någon som fälttestat Warbonett Blackbird och DD Frontline? Bo och sova 9
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
FrankR Någon som vet vad denna skall användas till ? Bo och sova 11
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Foehammer117 Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier? Bo och sova 25
Daumas TomCat tält, någon som vet? Bo och sova 0
flygare69 Halti DL Hiker någon? Bo och sova 3
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
Kristoffer82 Hogan Ultralight någon? Bo och sova 2
lenpau Hilleberg Allak - någon som testat det?? Bo och sova 4
fiskematte Tältåta: Bergans Lavvo? någon kollat in den? Bo och sova 0
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
peb78 Någon erfarenhet av Marmot Widi 3P? Bo och sova 4
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.